Работим по над 70 продукта за всички автомобилни производители по света, участваме в системите за автономно паркиране на колите – Динко Русев, Инженеринг директор на Бош Инженеринг Център София, пред Economy.bg
Преди дни Bosch отбеляза 30-годишния си юбилей в България. Броят на служителите у нас е около 850 души, като всяка година се създават по 100 нови работни места.
Най-младото звено на Бош в България – Бош Инженеринг Център София, само за 5 години разшири екипа си от 100 на близо 600 души и се затвърждава като иновационен хъб, който разработва цялостни продукти за мобилността. Инженеринг Центърът на Бош в София участва в над 70 международни проекта, свързани с технологии за автомобилната индустрия и по-специално различни системи за помощ на водача, автоматизирано шофиране, AI и електромобилност. Един от стълбовете на бъдещия растеж на компанията ще бъде пазарът на автомобилен софтуер, който се очаква да се утрои до края на десетилетието. Посоката, в която продължава да се развива Бош Инженеринг Център София, е разработването на все повече иновативни проекти. Центърът разширява дейността си и по отношение на видовете превозни средства, в които екипите му в България имат все по-сериозно участие – автомобили, мотори, камиони, електрически велосипеди и други. Към първоначално вложените почти 9 млн. лева за създаването на Бош Инженеринг Център София през 2022 г. компанията инвестира още близо 6 млн. лева в оборудване, софтуер, хардуер и интериор на Центъра, който разполага с най-новите технологии и предоставя вдъхновяващи условия за работа.
По какви проекти работи в момента Бош Инженеринг Център София, колко голям е екипът му и предстои ли разрастване, как ще изглеждат колите на бъдещето, каква ще бъде ролята на софтуера в тях, кои са топ тенденциите в автомобилния софтуер в момента, на какво ниво на автономност сме в момента, какви са основните пречки пред навлизането на напълно автономни автомобили, кога ще видим първите самоуправляващи се коли по улиците в Европа – тези и други въпроси коментирахме с Динко Русев, инженеринг директор на компанията.
Г-н Русев, какъв е шансът в нов автомобил човек да попадне на технологии, разработени от Bosch в България?
На 100%. Във всички нови автомобили в момента има софтуер, разработен в България. Дали ще бъде за сензорите, които отчитат разстоянието пред автомобила, или за камерите, които разпознават пътните знаци, във всеки нов автомобил има технологии на Bosch. Инженерният център в София е един от основните за разработка на софтуер за автомобилната промишленост.
В момента в Bosch инженеринг център се разработват над 70 различни продукта, които залягат във всички автомобилни производители по целия свят. Все още не сме достигнали пълната гама на Bosch продуктите, но се развиваме доста добре. И в близките години най-вероятно нашето портфолио от 70 надявам се да се разрасне до 700 и повече продукти.
От 70 до 700 продукта? Това е сериозен ръст.
Вижте, първата година имаме 4 проекта, втората – 20, четвъртата – вече сме на 70. Надявам се по този начин скоро да стигнем и 700.
Преди година започнахте работа по системи за автономни камиони. По какви нови проекти работите в момента?
В момента работим по системи за автономни камиони, свързани с техните радарни сензори, т.е. сензорите, които помагат на камиона да определя разстоянието до всички обекти около него. Създава се един 3D свят и така помагаме на камиона да разбере какво вижда и на какво разстояние е това, което вижда. С помощта на тези сензори той може да се движи сам по пътя, без шофьор. Представете си едно малко дете, което се учи да ходи, да вижда и да разпознава обектите. По същия начин и нашите устройства в автомобила дават възможност на камиона да прогледне, да чуе, да види и да разбере какво се случва около него и да може да се движи адекватно на пътя.
Освен по системи за автономни камиони кои са другите важни проекти, по които работите в София?
Имаме продукти, които са революционни за автомобилната промишленост, тъй като с навлизането на електрическите автомобили, излиза нужда от нови устройства в колата. Разработваме едно устройство, което се нарича Powernet Guardian. То пази електрическата система на автомобила. И ако тя се срине, нашата система осигурява възможност животоспасяващите функции на превозното средство да продължат да работят, докато водачът успешно спре автомобила, без да стане катастрофа, без някой да е застрашен и без да се предизвика трудна ситуация на пътя. Създаваме и нови системи, съпътстващи шофирането. Те не са пряко свързани със самото каране, а с новата среда в превозното средство. Това са системи за наблюдение на вътрешната среда на автомобила – какво се случва в един автономен автомобил, как например двама пътници в този автомобил съжителстват. Те могат да бъдат непознати и да ползват споделено пътуване. Тогава трябва да се гарантира, че вътре няма да се пуши или да се извърши нещо незаконно. Или че човек няма да забрави малкото си дете на задната седалка. Така че напредъкът при колите предизвиква и развитие на нови устройства, които стават задължителни за новата ера на автомобилите.
Как изглежда автомобилът на бъдещето и какъв ще е Вашият принос?
Приносът на Инженеринг центъра в София ще бъде много голям, тъй като работим за автомобилите на бъдещето. Надявам се да имаме все повече проекти. Те основно са насочени към сигурността на автомобила, т.е. той да може да спре, да потегля, да паркира и да оценява обстановката сам, така че да не предизвиква произшествия и да спазва закона. Работим по технологии, които осигуряват свързаността на всички останали системи, т.нар. Gateway, които са сърцето на автомобила. Или магистралата от информация, която тече от устройства към устройства. Те също се промениха драматично през годините. Ние сме основен център в Bosch за създаването на продукти, които да направят автомобила по-сигурен и по-чист за околната среда.
Каква ще бъде ролята на софтуера в автомобила на бъдещето?
Мога да дам един прост пример. Преди 20 години изпълнявахме един проект за продукт на автомобилната промишленост с 3 – 4 софтуерни инженери, 3 – 4 тест инженери, 15 – 20 хардуерни инженери и 3 – 4 инженер-механици. В момента този тип продукти ги правим с 200 софтуерни инженери, 100 тест инженери, 15 хардуерни инженери и 3 – 4 инженер-механици.
Какъв ще бъде делът на софтуера в автомобила на бъдещето?
Като дял нещата през последните 20 години се промениха 1:20. Следващите 20 години най-вероятно ще се променят 1:2000. Не пренебрегваме работата на нашите колеги хардуеристи и механични инженери. Просто обемът на софтуера става много по-голям, тъй като функционалността му е много голяма.
Кой ще спечели и кой ще загуби от трансформацията в автомобилната индустрия към т.нар. „софтуерно дефинирани превозни средства“?
Всички ще спечелят, тъй като автономният автомобил, или автомобилът на бъдещето, ще спре войната по пътищата. Това е каузата на нашия център, както и на много автомобилни производители. Традиционните компании, чийто фокус е повече хардуер, със сигурност ще се трансформират, ще се дигитализират и ще се обърнат към софтуер. Обемът устройства ще остане същият. Хардуерните инженери ще са нужни, но за да бъде свършена работата, ще са необходими много голям обем софтуерни инженери. Затова ще настъпи трансформация. Ако една фирма има Х на брой хардуерни и инженер-механици и Y на брой софтуерни инженери, тя ще запази обема на своите хардуерни и инженер-механици, но софтуерните инженери трябва да нараснат експоненциално, 100 пъти или дори повече.
Кои са топ тенденциите в автомобилния софтуер в момента?
Топ тенденция в автомобилния софтуер е навлизането на AI. Изкуственият интелект спомага за много по кратко време да бъде обработвана огромно количество информация. Това позволява на системите в автомобила да бъдат много по-прецизни и също така да се самообучават. Тъй като в момента, ако говорим за класическите системи в превозно средство, те вършат работата, която им е зададена и вземат решение спрямо тези параметри. Докато с навлизането на AI самата система се самообучава на много повече ситуации и може да вземе много по-точно решение в дадения случай. Започва да навлиза допълнителна сигурност и прецизност в тези системи, което ще направи автомобилите много по-сигурни и с повече възможности.
На какво ниво на автономност на колите сме в момента?
В момента автомобилите, които излизат на пазара, са основно с ниво до 3 автономност, което е максималното разрешено в Европа. Но разработката на ниво 4 и 5 е в ход от много години. Технологията е тук, създадена е вече. Но нещата се усъвършенстват, за да може технологията да бъде сигурна в минимум 1 на 10 милиарда ситуации. Това обикновено е изискваната сигурност в автомобилната промишленост – един продукт да може да реагира или да не реагира неправилно само веднъж на 10 милиарда ситуации. Така че това доизпипване на нещата ще отнеме време, но то е в ход и ще се случи със сигурност.
Колко близо или далеч сме от напълно самоуправляващи се автомобили? Кога ще видим първите коли без шофьори по улиците на Европа?
Тук има 2 фактора. Единият е технологията, която в момента доизглаждаме и правим прецизна, а другият е нормативната уредба на Европейския съюз. Тя все още не разрешава напълно автономни автомобили и не позволява шофьорската седалка да е празна. Усилено се работи в Европейския съюз по тези норми, но тук има принципни решения, а също така и ситуации, които трябва да бъдат предвидени. Една от най-дискутираните теми е какво става, ако 2 автономни автомобила катастрофират. Кой е виновен? Производителят, собственикът или общината, защото пътната инфраструктура не е добра? Съвкупност от фактори, които са поставени на масата, трябва да бъдат обсъдени на широка публична дискусия и да се вземат решения, които ще позволят нормативната уредба да бъде променена. Тя ще доведе до промени в инфраструктурата. Технологията е в много крайна фаза и са нужни още само няколко години, за да можем да кажем, че тя е готова за пътя.
Вашата компания съвместно с Mercedes демонстрира в Германия самопаркиращ се автомобил. Екипът в София има ли участие в тази технология?
Да, ние участваме в разработката на тази система. Дори в момента тук имаме няколко автомобила на различни производители, които можем да демонстрираме. София е силно интегрирана в тези проекти за автономно паркиране на автомобилите. И не само в разработката на софтуер, но и в тестването на системата. Нашите инженери слагат своя подпис дали тя работи, или не. Доста горди сме с това, което се случва. Наистина много добра система, която в бъдеще ще улесни живота на много хора.
На демонстрацията може да видите, че едната кола не само паркира сама, но и вади сама колата от тясното паркомясто. Ако не се чувствате комфортно, че автомобилите около вас са много близо паркирани, задавате програма на колата и тя сама излиза и след това ви дава контрола да продължите да шофирате.
Колко голям е екипът Ви в момента и планирате ли разрастване?
В момента сме малко над 600 инженери. Ние нямаме планове като крайни цифри. Можем да растем, колкото искаме. За нас е важно растежът да бъде стабилен, да намираме правилните хора, които имат същия дух, същите ценности и същото желание за работа като нас.
Това, което сме установили през годините, е, че нашият устойчив растеж, е между 100 и 150 инженери на година. Така че мислим да продължим с него. Надявам се и бизнес ситуацията да го позволява, но това са за момента нашите планове. Нямаме крайни планове, но идеята ни е да растем, да се развиваме и да допринасяме все повече за автомобила на бъдещето.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Роберт Бош в JOBS.bg тук