Комисията предлага разделяне на бизнесите на технологичния гигант
Изображения: ЕК
Европейската комисия (ЕК) обвини Google в нарушаване на антитръстовото законодателство заради начина, по който оперира с пакета си от цифрови рекламни технологии (adtech/адтех).
Google контролира както купуващата, така и продаващата страна на пазара на дигитална реклама, написа в Twitter европейският комисар по конкуренцията Маргрете Вестагер. Тя каза, че комисията вярва, че Google е използвал своя пазарен контрол, за да облагодетелства собствените си платформи и да отстрани конкуренцията.
„Google е активен и от двете страни на пазара със своя рекламен сървър за издатели и със своите инструменти за закупуване на реклами и държи доминираща позиция и в двата края“, пише Комисията в прессъобщение. „Освен това управлява най-големия обмен на реклами. Това води до ситуация на присъщи конфликти на интереси за Google. Поради това предварителната гледна точка на Комисията е, че само задължителното освобождаване от страна на Google на част от нейните услуги ще отговори на опасенията ѝ за конкуренцията.“
В изявление за Quartz вицепрезидентът на Google по глобалната реклама Дан Тейлър пише, че рекламните инструменти на компанията помагат на уебсайтовете и приложенията да финансират своето съдържание и помагат на бизнеса да достигне до нови клиенти. „Google продължава да се ангажира да създава стойност за нашите партньори издатели и рекламодатели в този силно конкурентен сектор“, пише Тейлър. „Разследването на Комисията се фокусира върху тесен аспект на нашия рекламен бизнес и не е ново. Не сме съгласни с гледната точка на ЕК и ще отговорим по съответния начин.“
Обвинението на ЕК следва подобно дело, което Министерството на правосъдието на САЩ заведе срещу Google през януари. В жалбата си федералните прокурори пишат, че Google незаконно е купил конкуренция и е манипулирал онлайн търгове, за да предпочита собствените си услуги. В своето искане за облекчение правителството на САЩ поиска, наред с други неща, така нареченото „структурно облекчение“ – разделяне на рекламния бизнес на Google, включително неговия рекламен сървър DFP и неговия обмен на реклами AdX.
Европейският изпълнителен орган споделя виждането и също предлага разделяне на бизнеса на технологичния гигант. Ето какво се казва в съобщението на ЕК: „Предварително Комисията установява, че в този конкретен случай поведенческото средство за защита вероятно ще бъде неефективно за предотвратяване на риска Google да продължи с подобни самопредпочитания или да се ангажира с нови. Google е активен и от двете страни на пазара със своя рекламен сървър за издатели и със своите инструменти за закупуване на реклами и държи доминираща позиция и в двата края. Освен това той управлява най-големия обмен на реклами. Това води до ситуация на присъщи конфликти на интереси за Google. Поради това предварителната гледна точка на Комисията е, че само задължителното освобождаване от страна на Google на част от нейните услуги би отговорило на опасенията относно конкуренцията.“
Ако Комисията заключи, след като компанията е упражнила правото си на защита, че има достатъчно доказателства за нарушение, тя може да приеме решение за забрана на поведението и налагане на глоба в размер до 10% от годишния световен оборот на компанията.
Когато Комисията установи, че е налице нарушение на член 101 или на член 102 от ДФЕС, тя може с решение да изиска от съответното дружество да прекрати това нарушение. За тази цел ЕК може да им наложи каквито и да е поведенчески или структурни средства за защита, които са пропорционални на извършеното нарушение и са необходими за ефективното прекратяване на нарушението. Структурни средства за защита могат да бъдат наложени само когато няма еднакво ефективна поведенческа мярка за защита или когато всяка еднакво ефективна поведенческа мярка за защита би била по-обременителна за съответната компания от структурната мярка.
Няма законов срок за приключване на антитръстовото разследване. Продължителността на антитръстовото разследване зависи от редица фактори, включително сложността на случая, степента, в която засегнатите предприятия сътрудничат на Комисията и упражняването на правото на защита.