България ще е в центърa на растежа на компанията, разказва Стефан Стояновски, Growth Manager, Merkle
Снимка: Economy.bg
Merkle навлезе в България в началото на миналата година, като обедини екипите на Isobar Commerce и Live Area. Сега компанията отвори своя втори офис у нас в Пловдив, като част от разширението си. Повече за развитието и плановете разказва Стефан Стефановски, Growth Manager, Merkle.
Какви бяха последните 2 години за компанията?
Пандемията и социалното дистанциране промениха генерално и доста устойчиво начина, по който хората пазаруват, като различни проучвания показват, че близо 70% от потребителите имат промяна в поведението си на пазара и това буквално взриви e-commerce сектора и утрои работата ни, като впоследствие дойде и сливането между Live Area и Isobar Commerce, което ни позиционира като един от най-големите играчи в сектора на Балканите и в момента разполагаме с най-добрите специалисти в изграждането на цялостни решения, свързани с CRM, commerce, data analytics и с loyalty. В същия момент, събитията в Украйна накараха много бизнеси да търсят вариант да продължат операциите си извън двете враждуващи държави, което за нас отвори допълнителни възможности да разширим бизнеса си на европейско ниво.
Компанията отскоро е в България, но екипът има дълга история тук. Разкажете ни малко повече.
Тази година бележим 15-тия си рожден ден в България, като компанията минава през различни етапи на развитие и ребрандиране, но в голяма степен запазва екипната си цялост и до ден днешен, което ни позволява да работим като наистина една добре смазана машина при проектиране изграждане и доставка на клиентски решения. Именно затова много от нашите клиенти са с нас от години и партньорството ни дава такъв огромен успех. Голяма част от нашия екип са хора с дългогодишен международен опит и са истински еднорози, ако мога така да кажа. Профилите им имат рядка комбинация от познаване както на бизнес изискванията на клиентите, така и техническата подготовка да създадат необходимото решение винаги в срок и в рамките на бюджета.
Колко офиса имате у нас и с какви специалисти разполагате?
Към днешна дата екипът ни в България наброява 330 души, разпределени между солюшън архитекти, софтуерни разработчици, куолити тестери, съпорт специалисти както и програмни и проектови мениджъри. Тази година добавихме и нови специализации в сферата на SEO, User Experience (UX / UI) и Experience Activation (Merchandising). Компанията ни разполага с пълния набор от необходими таланти за цялостното проектиране, изграждане, доставяне и поддръжка на клиентски решения, като затваряме пълния цикъл от услуги, който можем да предложим на клиентите си. Основната ни локация е в София и смело мога да твърдя, че това е офисът с най-добрата гледка в града. Не ми вярвате? Заповядайте да изпием по кафе и ще видите, че съм прав. Наскоро отворихме и втора локация в Пловдив, тъй като градът е с традиции в сферата и винаги е давал голям принос към ИТ сектора в България. Това ни помогна да затвърдим стратегията си за разширяване на локалния пазар и даде още една опция за всичките ни съществуващи служители, които живеят в региона да имат още едно приятно място за работа извън домовете си.
А как работите в момента – от вкъщи, в хибриден вариант, изцяло от офиса и какъв модел планирате да запазите занапред?
В Merkle сме реалисти и знаем, че пазарът е този, който диктува правилата на играта и начина на работа. Като цяло се гордеем с гъвкавостта си и възможността ни да реагираме бързо при променящи се обстоятелства. Смятам, че това изиграва ключова роля и е част от причините, поради които толкова много години сме успели да задържим екипа си до голяма степен в такт. В момента предлагаме на всичките си служители хибриден модел, който им позволява те сами да избират начина си на работа било то в офиса или от комфорта на собствения си дом. Плановете ни са да запазим този подход и смятаме, че той ни дава допълнителна гъвкавост в битката за привличане на най-добрите кадри, която винаги е много трудна.
Как оценявате пазара на ИТ таланти у нас?
Както вече споменах, битката наистина е много жестока и тежка. Но за щастие, с част от компаниите, които работят в нашия сектор, гледаме в една посока, като организираме съвместни обучения и инвестираме в развитието на нови таланти. Стараем се да гледаме на себе си повече като на партньори, отколкото като на конкуренция, защото имаме общо разбиране, че недостигът на таланти е глобален. От друга страна, пандемията промени начина, по който компаниите подбират персонала си и показа, че като цяло стандартният brick and mortar* не е единственият начин за правене на бизнес и сега това дали живееш в София, Пловдив или някое отдалечено село вече няма такова значение, стига да разполагаш с условия, които да ти позволяват да работиш отдалечено. И тази нова реалност ни даде възможност да утилизираме пазара на труда по възможно най-добрия начин и голяма част от хората ни работят дистанционно от всяка точка на държавата. Отделно от това увеличеният обем от работа, както и глобализацията на пазара ни накараха да погледнем и извън рамките на България и да използваме предимствата на единния европейски пазар. И към днешна дата работим с над 60 партньора в цяла Европа.
Какво имате предвид под партньори в случая?
На контракторска база. Работим с различни доставчици, с фрийлансъри, софтуерни разработчици из цяла Европа.
Трудно ли се намират нови кадри в момента?
Абсолютно да. Това всъщност е и основната причина да погледнем извън рамките на България. Споменах и в началото, e-commerce секторът буквално избухна през последните години, така че търсенето е огромно и съответно битката е по-жестока от всякога.
Какво да очакваме от „Мъркъл“ в следващите 5 години? Как ще изглежда бизнесът според Вас?
Очаквам трендът на растеж в e-commerce сектора да се запази и Merkle да затвърди позициите си на лидер в областта, като разширим допълнително клиентското си портфолио с клиенти от цял свят, а българският офис всъщност да е в центъра на растежа и да продължи да бъде фактор на световната e-commerce карта.
Разкажете ни за Вашата стажантска програма.
Както вече споменах, под една или друга форма екипът ни функционира на пазара от 2008 г. и имаме удоволствието да работим с едни от най-добрите специалисти в България, които имат дългогодишен опит. И всъщност смятаме, че трябва да подхождаме отговорно към развитието на e-commerce сектора в България. И затова всъщност създадохме среда, в която целият този опит и ноу-хау, придобити през годините, биват предавани на следващата генерация от ИТ специалисти. Всъщност това са хората, на които бъдещето принадлежи. Миналата година стартирахме първото издание на нашия М-кампус, като към нас се присъединиха 19 стажанти, преминаха през екстензивно обучение, което им позволи да добият ценен опит и да вземат най-добрите практики, събрани от опитните ни кадри през годините. Вярваме, че с глобалната липса на таланти инвестирането в обучение и предаването на ноу-хау е ключово за всяка компания, която иска да остане конкурентоспособна на пазара и затова вратите ни са отворени за всеки, който има базови познания и интереси в областта на софтуерното програмиране и тестване. А пък останалото от нас.
Каква е инвестицията в една стажантска програма от страна на компанията?
Предимно инвестираме времето на нашите опитни колеги, които са в компанията от години. Основната ни цел е този ноу-хау, който те имат, да бъде предаден на следващото поколение и на хората, които ще допринесат за развитието на компанията в България.
Понеже имате опит със стажантските програми, ще Ви попитам: изплаща ли се тази инвестиция?
Абсолютно се изплаща! Статистиката, която водим, показва, че стажантите и хората, които обучаваме и изграждаме от самото начало, са и най-лоялни към компанията. Повечето от тях остават по над 4 – 5 години с нас.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Мъркъл ЕООД в JOBS.bg