Инвестираме 3 млрд. долара в AI през следващите 3 години, ще придобием още нишови AI компании – Кирякос Сабатакакис, регионален директор на Accenture за България и Гърция, пред Economy.bg
Американската консултантска и технологична компания Accenture планира да увеличи екипа си в България. У нас дружеството присъства в 5 града и има над 1100 служители, разпределени в 2 основни звена – Център за интелигентни операции и Технологично звено. Accenture стъпва у нас през 2015, когато придобива българското звено на британската Javelin Group. В глобален мащаб компанията предоставя широк спектър от услуги за клиенти от над 40 индустрии, има над 738 000 служители в над 200 локации.
Ще продължи ли Accenture да разраства екипа си в България, какъв модел на работа следва компанията у нас, как планира да интегрира AI в работата си, ще продължат ли инвестициите в придобиванията на други компании – тези и други въпроси коментирахме с Кирякос Сабатакакис, регионален директор на Accenture за България и Гърция.
Разговаряхме с него в рамките на международната конференция SEE INNOVATION, TECHNOLOGY AND SOURCING SUMMIT в София. Форумът се организира от Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST) и Българската стартъп асоциация (BESCO).
Г-н Сабатакакис, каква е стойността на инвестицията на Accenture в България до момента?
Разраснахме се значително през годините. В момента екипът ни е над 1000 души. Имаме две основни дейности в България –технологичен център, който обслужва Европа и света. Освен това имаме BPO (бел. ред.: аутсорсинг на бизнес процеси) звено, което се фокусира върху различни услуги, като управление на искове за застрахователни компании, но също и иновативен дигитален маркетинг за компании в цяла Европа.
Планирате ли да увеличите инвестицията си у нас?
Нашите планове са да продължим да се разрастваме. Намерихме много благодатна почва в България. Много сме доволни от таланта, който успяваме да намерим в страната. И това е основното, което технологичните компании търсят по цял свят. Така че, ако има добро предлагане на таланти, ще продължим да инвестираме и да растем в страната.
В кои български градове присъствате в момента? Планирате ли да отворите офиси в нови локации?
Присъстваме в няколко града. Но не възнамеряваме да отваряме много офиси в различни градове. Опитваме се да се концентрираме максимално. И София винаги ще бъде центърът на нашите дейности.
Планирате ли разрастване и на екипа?
Да, абсолютно. Искаме да увеличим екипа. Търсенето на услугите, които предоставяме в България, е голямо. Ще ви дам пример. Нашият технологичен център е специализиран в е-бизнес. Това е непрекъснато разрастващ се бизнес. Така че в този смисъл искаме да продължим да се разширяваме и да обслужваме клиентите си. Това означава, че ще имаме нужда от повече хора, вкл. и на ръководни позиции в България.
От колко служители ще се нуждаете? Какъв е планът Ви за следващите години?
Пазарът ще покаже, но няма да сме скромни. Нямам конкретен брой, който да споделя. Пазарът ще определи колко хора ще ни трябват.
Какъв модел на работа следвате в момента?
Следваме хибриден модел на работа, както е по целия свят. Работихме хибридно още преди Covid, но пандемията ускори тези процеси. И въпреки че по-голямата част от служителите ни все още работят дистанционно в момента, планираме да продължим да увеличаваме физическото присъствие занапред по много причини. Това не е само въпрос на ефективност, но особено когато въвеждаме нови хора в компанията, за тях е много по-лесно да разберат културата ни, да разберат как да работят, ако имат физическо взаимодействие, а не просто да стоят пред компютъра. И това е нещо, което съзнателно се опитваме да подобрим – да имаме повече хора, работещи в офиса вместо отдалечено. Но дистанционната работа никога няма да изчезне.
Инвестирате сериозно в изкуствен интелект. Как ще интегрирате AI в бизнеса си?
AI е основен фокус за нас. Нашият главен изпълнителен директор обяви преди няколко месеца, че инвестираме 3 милиарда долара през следващите 3 години, което е огромна сума. Доколкото знам, това е най-голямата инвестиция в бранша. Инвестираме в разработването на инструменти за AI за нашите клиенти, но и в обучение и повишаване на уменията на служителите ни по отношение на AI. Ще насочим някои инвестиции и в придобивания за нишови компании, които работят в AI, за да станат част от голямото семейство на Accenture. И това може да има сериозно въздействие върху пазара.
За генеративен AI ли става дума основно?
Да, в момента генеративният AI е основният ни фокус. Работихме по тази технология още преди да нашуми толкова. Сега генеративният AI вече е широкодостъпен и ние се опитваме да направим няколко неща с него. От една страна, искаме да помогнем на нашите клиенти да се ориентират в новата реалност. Вече няма клиент, който да не поиска от нас демонстрация на възможностите на AI в момента. Така че всеки проучва и иска да разбере как може да се възползва от технологията. Очевидно ще е много специфично за всяка отделна индустрия. Затова в Accenture се опитваме да помогнем на всеки сектор с нашата AI експертиза. Не е достатъчно да има GPT с общо предназначение. Важно е до каква степен сме в състояние да предоставим специфични за индустрията експертни познания. Това е едната страна на уравнението.
Другата е как AI ни влияе като дружество. Ние сме компания за професионални услуги, така че AI ще улесни работата ни. Ще ни даде инструменти, които ще ни позволят да имаме мултиплициращ ефект в това, което правим. Така че вътрешно реорганизираме изцяло компанията по отношение на това как да използваме AI. Ще ви дам пример. При разработката на софтуер наблюдаваме огромно увеличение на производителността благодарение на AI. Затова ще продължим да използваме изкуствен интелект при писането на код или при тестването, въобще във всички фази на разработката.
Освен това Accenture има една от най-големите бази данни в света. Ние сме компания, която съществува от няколко десетилетия. Дигитализирахме напълно нашата база данни от знания – невероятно съдържание за всичко, което можете да си представите. Така че това също преминава към AI. И е голяма промяна. Ето защо казваме, че голяма част от инвестицията, която ще направим, е за подобряване на уменията на нашите служители, за да ги използваме възможно най-добре.
Как инвестицията в AI ще се отрази на аутсорсинг бизнеса Ви у нас? Ще замени ли технологията нуждата от хора?
Начинът, по който разглеждаме AI, е не толкова да замества хора, а да подобрява това, с което се занимават. И ако правим нещо за клиенти и можем да го направим по-ефективно с AI, ще го обсъдим с тях и ще им предоставим тази ефективност. Ще интегрираме – и вече го правим, AI в нашите BPO центрове. Имам предвид прости неща, като например разпознаване на изображения, което вече е налично от години. Няма нужда от генеративен AI за тази цел. Можем да продължим тази линия. Имаме много разработени инструменти в Accenture, базирани на AI, които използваме в нашите BPO центрове. Така че това не е нещо ново. Ще бъде еволюция за нас. Няма да замени хора.
Миналата година Accenture придоби бизнеса на Sentia в България и други страни. Как тази сделка се отразява на развитието на бизнеса Ви у нас?
Това е част от по-големия пъзел, който се опитваме да завършим. Accenture харчи около 2% от приходите си в придобивания. Това е огромна сума. И можете да си представите колко много придобивания правим всяка година по целия свят. Обикновено не правим мащабни сделки, така че те не стават непременно известни за широката общественост. Реализираме поредица от по-малки придобивания, които подобряват нашите възможности в конкретни области. И това е причината, поради която през последните повече от 5 години осъществяваме различни придобивания тук.
Ще продължите ли с придобиванията и в България?
Надявам се. Но отново зависи от пазара. Ако идентифицираме интересна цел, ще я оценим.
AI компании ли са основно в полезрението Ви за придобиване?
До голяма степен, да. Но не само.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Accenture Bulgaria EOOD в Jobs.bg