сряда, 17 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    697 прочитания

    ЕП прие позиция относно нови мерки за утвърждаване правото на поправка

    Въвежда се ново задължение за производителите да ремонтират продуктите дори след изтичане на гаранцията
    21 ноември 2023, 14:02 a+ a- a

    Снимка: ЕП/@GuruXOX/AdobeStock

    Европейският парламент (ЕП) прие своята преговорна позиция относно нови мерки за утвърждаване правото на поправка и за намаляване въздействието на масовото потребление върху околната среда.

    Парламентът прие позицията си относно засиленото „право на поправка“ за потребителите с 590 гласа „за“, 15 гласа „против“ и 15 гласа „въздържал се“. Предложението има за цел да насърчи по-устойчивото потребление чрез улесняване на ремонта на повредени стоки, намаляване на отпадъците и подпомагане на услугите за поправка.

    Поправката вместо покупката, дори след изтичане на гаранцията
    В рамките на законоустановения гаранционен срок, от продавачите ще се изисква да отдават предпочитание на ремонта, ако той е по-евтин или равен като разход на замяната с нова стока, освен ако ремонтът е невъзможен или е неудобен за потребителя. Евродепутатите също така предлагат удължаване на гаранцията с една година след поправката на уреда.
    Потребителите ще имат право да изискват ремонт на стоки като перални машини, прахосмукачки, смартфони и велосипеди след изтичане на гаранцията. За да направят ремонтите по-привлекателни за потребителите, членовете на ЕП искат производителите да предлагат заместващи устройства за ползване в периода на ремонта. Ако дадена стока не може да бъде поправена, може да се предложи друга, преминала обновяване.

    По-конкурентен пазар на ремонтите и стимули за избор на ремонт
    Потребителите често се отказват да поправят даден уред поради високи разходи, затруднен достъп до услуги за ремонт или продуктов дизайн, който възпрепятства ремонта. Съгласно позицията на Парламента независимите сервизи, предприятията, извършващи обновяване на стоки, и крайните потребители ще имат достъп до всички резервни части, до информация за ремонта и до инструменти на разумна цена.
    Национални онлайн платформи ще помагат на потребителите лесно да намират сервизи (включително кафенета за ремонт) и продавачи на стоки, преминали обновяване, в близост до тях. За да направят ремонтите по-достъпни и привлекателни, членовете на ЕП предлагат потребителите да получават ваучери и други финансови стимули чрез национални фондове за ремонт.

    Следващи стъпки
    След като Съветът приеме своята позиция на 22 ноември, преговорите с Парламента ще могат да започнат, като първата среща е насрочена за 7 декември.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 7 часа
    Петя Димитрова, АББ: Няма основания да се очаква, че лихвите ще се повишат с въвеждането на еврото
    Между 300 и 400 млн. лв. се очаква да изразходват банките у нас за въвеждането на еврото
    преди 8 часа
    В София ще се проведат първите в България конференция и хакатон, посветени на Ethereum
    ETHSofia ще се състои между 17 и 19 октомври в Иновационен форум „Джон Атанасов“
    преди 8 часа
    ОББ: Очакваме по-висок икономически растеж през тази година в сравнение с 2023
    Пазарът на труда се характеризира с ограничено предлагане на квалифициран персонал и относително високо търсене, което се отразява във висок ръст на средната работна заплата
    преди 9 часа
    Tesla ще съкрати над 10% от работната си сила
    Двама висши мениджъри също се оттеглят
    преди 11 часа
    Sameday планира 200% увеличение на точките за доставка извън дома в България
    Експанзията до 1500 точки до края на 2024 г. е част от регионален инвестиционен план в размер на €30 млн.