За професията, възможностите и предизвикателствата разказва Яница Георгиева, която отговаря за развитието на бизнеса в международните вериги в България
Яница Георгиева - Senior Manager Key Accounts в Монделийз България. Снимка: Монделийз
Яница Георгиева е Senior Manager Key Accounts в Монделийз България. Има магистратура по бизнес администрация и комуникации от УниБИТ, където завършва и бакалавърската си степен по информационно брокерство.
Пред Economy.bg Яница разказва защо и как избира търговската професия, за своята позиция, какви умения и качества са необходими, за да работиш в сферата на продажбите, какви са възможностите за развитие и кои са най-големите заблуди за тази професия.
Яница, как стартира Вашата кариера в сферата на продажбите?
Непланирано, защото реших да грабна първата възможност, която се появи в началото на моя професионален път, а именно асистент „Търговски маркетинг бисквити“ в Kraft Foods. Година след това се случи разделението на компанията на Монделийз и Якобс Дау Егбeртс (JDE), което беше свързано с разделението на бизнеса и някои трансформации. Така попаднах в екипа на Якобс Дау Егбертс, водеща компания за кафе и чай в света, където поех функциите на шопър маркетинг.
Кога и как започнахте работа в Монделийз?
Всъщност, настоящият ми работодател (Монделийз) не беше непознат за мен, тъй като аз стартирах своя път в FMCG сектора именно в тази компания. Но след четири години в сферата на кафето (JDE), попаднах на обявена позиция в Монделийз, като тогава се търсеше регионален Супервайзор за гр. София. Това беше моментът, в който от маркетинга преминах към продажбите. Така погледнато, може би звучи като крачка назад в кариерното развитие на човек, но аз видях в тази нова възможност перспектива за бъдещо развитие. И така стартирах по стълбичката на сейлса (в отдел „Продажби“), започвайки като Супервайзор в Монделийз България. Малко след това бях промотирана и отговарях за продажбите в традиционна търговия, където ангажиментите ми се отнасяха до отношенията ни с дистрибутора в София. И така до днес, когато заемам позицията на Senior Key Account мениджър „Международни вериги“. С всичко това бих искала да кажа, че никога не е късно човек да тества себе си и характера си в нови позиции, да търси нови възможности за развитие, стига да е достатъчно наясно с желанията, възможностите и разбира се, с целите, които си е поставил.
Какви са основните Ви отговорности на тази позиция?
Като Senior Key Account Мениджър „Международни вериги“ отговарям за развитието на бизнеса ни в международните вериги в България, в това число участвам в преговорите, подготовката и подписването на договорите въз основа на международните изисквания и местните особености. Занимавам се с три категории – шоколад, бисквити, печива. В допълнение съм ангажирана и с подготовката и изпълнението на годишните планове, свързани с различни брандинг активации, кампании и промоции. Възможно е в конкретен период да се реализира даден стратегически за компанията проект, в който отново имам ключова роля. Разбира се, в продажбите всички работим с цифри, така че управлението на бюджета също е част от основните ми задължения.
По какви проекти работите и с кои колеги (отдели) комуникирате най-често?
В тази си роля основните клиенти, с които работя и за които отговарям и представлявам Монделийз, са Метро и Т Маркет. Работя активно с всичките си колеги от отдел „Продажби“, като се опитвам да подкрепям екипите ни по отношение на спецификата и изискванията на клиента – начини на работа, правила, процедури, както и да осигуря оперативно съвършенство в изпълнението на текущите проекти. Работата ми е свързана с ежедневна комуникация с екипите по логистика, маркетинг, планиране на категориите в Монделийз България. Това е задължителен елемент от дейността ми, тъй като всяка бранд активация, промоция или кампания е невъзможна без усилията и участието на останалите функции в компанията.
Как типично протича един работен ден?
Обикновено ставам рано, тъй като денят стартира с обичайната за всяка майка рутина – организация на децата за училище например. В офиса може да ме срещнете доста рано, но това е времето, в което с кафе и сутрешни разговори с други ранобудни колеги стартирам деня си. След което обикновено преглеждам задачите си за деня, свързани с различни презентации и представяне пред клиентите – обсъждане на планирани бранд активности, преглеждане на одобрените планове за доставка, дискутиране на различни промоции и периодите, в които сме планирали те да се случат.
„Никога не е късно човек да тества себе си и характера си в нови позиции, да търси нови възможности за развитие, стига да е достатъчно наясно с желанията, възможностите и разбира се, с целите, които си е поставил“, категорична е Яница. Снимка: Монделийз
Какви умения и качества са необходими за тази професия?
Определено гъвкавост и адаптивност. Всеки ден е изключително динамичен и те тласка към нещо различно. Важно е според мен да можеш да общуваш с различни типове характери, да имаш аналитичен ум и да можеш да калкулираш бързо, т.е. да боравиш добре с цифрите. Всеки, занимаващ се с продажби, трябва да умее да работи добре в екип особено когато е част от големи екипи. Да си адекватен и релевантен на променящите се социални и икономически процеси и пазарни тенденции, е нещо, което е задължително като лично и професионално качество. И не на последно място – да познаваш продукта си изключително добре. Разбира се, всичко това се научава и трупа като опит в процеса на работа, но смятам, че са ключови качества за всеки, който е решил да се впусне по пътя на търговията.
Как поддържате знанията и квалификацията си?
Клиширано ще прозвучи, но мисля, че всички могат да потвърдят – с непрекъснато учене и участие в редица вътрешни и външни обучения. В Монделийз имаме изградена платформа за вътрешни обучения, която предоставя нови знания по различни дисциплини и/или идентифицирани нужди от знание. Компанията има екип на глобално ниво, който се занимава с поддържане на нивото на знание на служителите чрез предоставяне на възможности за учене. Един такъв пример е участието ми в The Gap Partnership уоркшоп – външна консултантска компания в областта на управлението, специализирана в преговорите, или наскоро преминатото от мен обучение по RGM (Revenue Growth Management). Възможности винаги има, стига човек да осъзнае необходимостта от допълнителни знания и умения. И тук, ако се върна на предходния въпрос – знанията и квалификацията са важни, защото те помагат да си адекватен на днешния ден и да си в течение с пазарните тенденции.
Кои са най-големите заблуди за тази професия?
Една от заблудите е, че е лесно и забавно. Мисля си, че съществува вярване, че всички, които се занимават с продажби, са доста бъбриви и комуникативни. Истината е, че, да, ние сме комуникативни, но изключително сериозни в работата си, тъй като в повечето случаи става въпрос за бизнес – пари, таргети, постигане на търговски цели. Според мен има разлика и в това дали си част от екип по продажби в голяма международна компания, или в малка до средна организация. Разликата по-скоро я свързвам с възможностите за гъвкавост и бързи решения. Това в голяма корпорация е по-трудно, тъй като се следват определени правила, процеси и ангажименти не само към бизнес партньорите, клиентите и доставчиците, но и към обществото като цяло.
Друга често срещана заблуда е, че постигнат добър резултат ти носи спокойствие и комфорт. Това не е така… динамиката на днешния свят и бизнес е изключително голяма, а за устойчивостта на успеха, на добрия резултат се изискват упоритост и неуморна, системна работа.
Какви са хобитата Ви и какво обичате да правите след края на работния ден?
В свободното си време основно се занимавам с двете си дъщери, тяхното ежедневие, предизвикателства и вълнения, но се опитвам да намирам време и за хобито си, което е свързано с градинарството. Обичам също да пътувам, обикновено в големи компании от приятели. Напоследък ми се случиха и две пътувания на дълги разстояния до САЩ и Китай, които също много ме заредиха и впечатлиха.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Монделийз България ЕООД в JOBS.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА JOBS IN BG:
Какво е да работиш като KYC Analyst в myPOS?
Какво е да работиш като Касиер-Аранжор в Еником М?
Какво е да работиш като Експерт Агент в WePrevent?
Какво е да работиш като Corporate Development Analyst в myPOS
Какво е да работиш като Supervisor Financial Analysis в myPOS
Какво е да работиш като Монтажник в Еником М?
Какво е да работиш като Оператор Видеонаблюдение в WePrevent?
Какво е да работиш като Мениджър привличане на таланти в Ленгуидж Беър
Какво е да работиш като Talent Success Lead (TSL) в SoftServe Bulgaria?
Какво е да работиш като Flying Dutchman в WePrevent?
Какво е да работиш като BIM архитект в Next IT Services?
Какво е да работиш като Мениджър Внедряване на Нови Продукти в BTL Industries?
Какво е да работиш като Junior SAP Consultant в Атос България Компетънси Център?
Какво е да работиш като Ръководител на екип управление на проекти в Ленгуидж Беър?
Какво е да работиш като мениджър финанси в Hitachi Solutions Bulgaria
Какво е да работиш като Управляващ ERP консултант в Balkan Services?
Какво е да работиш като Маркетинг Експерт в Resolute Software?
Какво е да работиш като Ръководител отдел застрахователни щети в Аксенчър България?
Какво е да работиш като Специалист Производствено Планиране в Леони България?
Какво е да работиш като Ръководител Отдел Обслужване на Клиенти в myPOS?
Какво е да работиш като AML/KYC Manager в TransferMate?
Какво е да работиш като Старши Консултант по недвижими имоти в АДРЕС?
Какво е да работиш като шоколатиер в Chicolatti?
Какво е да работиш като Head Of Customer Service Dept в Скайнет, част от Ойрошпед?
Какво е да работиш като Специалист Дигитален Маркетинг в Радина Груп?
Какво е да работиш като Енергиен Диспечер в EVN България?
Какво е да работиш като Експерт по Анализи и Търговия с Електрическа Енергия в EVN?
Какво е да работиш като Product Operations Manager в Advent Group?
Какво е да работиш като финансов директор на „Девин“
Какво е да работиш като Learning Specialist в Sitel
Какво е да работиш като мениджър проекти в Шенкер?
Какво е да работиш като начален учител в Прогресивно училище?
Какво е да работиш като специалист „Подбор“ в Easy Consult?
Какво е да работиш като управител на филиал в Kaufland България?
Какво е да работиш като директор B2B партньорства в Rakuten Viber?
Какво е да работиш като специалист клиентски запитвания в Regiocom?
Какво е да работиш като главен бижутер-консултант в „Токаш”?
Какво е да работиш като инженер в „Райхле и Де-Масари България Пръдакшън”
Какво е да работиш като ръководител сектор в Kaufland България?
Какво е да работиш като маркетинг мениджър на StorPool?
Какво е да работиш като хардуерен инженер във Visteon?
Какво е да работиш като индустриален инженер в „Буллтек“?
Какво е да работиш като спедитор в „Гопет Транс“?
Какво е да работиш като учител по спорт в Прогресивно училище?
Какво е да работиш като 3D проектант на бижута в „Токаш“?
Какво е да работиш като Project Operations Manager в Advent Group?
Какво е да работиш като мениджър по качеството в „Буллтек“?
Какво е да работиш като учител по английски език в Прогресивно училище?
Какво е да работиш като специалист „Развитие на търговски обекти“ във „Филип Морис“?
Какво е да работиш като учител по изобразително изкуство в Прогресивно училище?
Какво е да работиш като маркетинг мениджър във „Филип Морис“?
Какво е да работиш като специалист „Логистика“ в Kaufland България?
Какво е да работиш като консултант „Управление на риска“ в „Телелинк Бизнес Сървисис“?
Какво е да работиш като тест инженер в Melexis?
Какво е да работиш като продуктов мениджър в ТЕСИ?
Какво е да работиш като дрогерист в dm България?
Какво е да работиш като продуктов мениджър в aiko?
Какво е да работиш като главен инженер в „Планекс”?
Какво е да работиш като супервайзър „Продажби“ в „Монделийз България“?
Какво е да работиш като Quotations Engineer в Lufthansa Technik Sofia?
Какво е да работиш като координатор в Lufthansa Technik Sofia?
Какво е да работиш като глобален мениджър „Обучения“ в Bayer?
Какво е да работиш като маркетинг мениджър на Roo Brands?
Какво е да работиш като брокер на бизнес имоти в MBL|CBRE?
Какво е да работиш като лидер на екип във Visteon?
Какво е да работиш като ръководител на полети в ДП РВД?
Какво е да работиш като данъчен консултант в EY?