вторник, 10 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3236 прочитания

    Първите дни в Аурубис България

    Научете повече за процеса по въвеждане на нови служители в компанията от Димитрина Арсова - Специалист „Подбор и развитие на работодателската марка“ в Аурубис
    05 декември 2023, 09:54 a+ a- a

    Димитрина Арсова е част от екипа за подбор и развитие на работодателската марка в Аурубис България. Снимка: Аурубис

    В новата рубрика на Economy.bg „Първите дни в...“ HR професионалисти във водещи компании в България разказват какъв е процесът на въвеждане на нови служители. Как се случва и колко време отнема периодът по онбординг, какво да очакват новите служители в своя първи работен ден и как компанията подпомага успешната адаптация на новите си колеги?

    Повече за процеса по въвеждане на нови служители в Аурубис България разказва Димитрина Арсова, която е част от екипа за подбор и развитие на работодателската марка и отговаря за посрещането на новите служители. „За нас процесът по представяне и адаптиране на нови колеги в компанията е изключително важен и се стремим тези първи дни в Аурубис България за всеки нов член на екипа да бъдат максимално подкрепящи и даващи спокойствие при запознаване с естеството на работа“, споделя Димитрина и продължава: „Аз се присъединих към екипа на Аурубис България преди повече от година и половина, но все още помня вълнението си около първия ми работен ден и адаптацията към новото работно място. Затова с колегите ми, с които отговаряме за посрещането на новите служители, се стараем да им предоставим цялата необходима информация, както и да им оставим усещане за сигурност и приемане.“

    Димитрина, разкажете ни какво да очаква Ваш нов колега в първия си работен ден в компанията. В колко часа и къде (виртуално или на живо) ще започне работният му ден и кой ще е първият човек, с когото ще се запознае?
    В Аурубис България имаме структурирана онбординг програма за посрещане на нови колеги, която следва няколко стъпки, с които запознаваме новия член на екипа с различни процеси в компанията и работната среда. Това се случва в рамките на първия му работен ден, който винаги е присъствен. Програмата започва в 9 часа сутринта с посрещане от представител на екипа за подбор и развитие на работодателската марка в главната административна сграда на завода ни в Пирдоп. Първата половина от работния ден за новия колега е ангажирана с документално оформление на неговите условия на труд, кратка презентация на компанията и запознаване с основни документи, които включват Етичен кодекс, Правилник за вътрешен трудов ред и Колективен трудов договор. Дейността на нашата компания е свързана с производство и за нас безопасността на работното място е основен приоритет. Ето защо една от задължителните стъпки в програмата е първоначален инструктаж по безопасност, проведен от служител от екипа на отдел „Здравословни и безопасни условия на труд“. 

    Следва запознаване с колегите, с които новият служител ще работи в екип, местата за почивка и хранене на територията на производството ни в Пирдоп, последвани от общ обяд за всички тях.

    През втората половина от деня новият колега е ангажиран с представяне и снабдяване с необходимото оборудване и работно облекло, което се носи ежедневно от всички служители, които са пряко ангажирани в производството или поддръжката на машините.

    Как подпомагате новия служител да се чувства добре дошъл и интегриран в екипа и организацията?
    За нас посрещането на нов колега е процес, при който всички се стремим да бъдем полезни и подкрепящи за него в този момент, през който всеки един от нас е преминал, и разбираме какво е необходимо, за да бъде максимално лек, приятен и ползотворен. Затова на първо място посрещаме новите колеги с усмивка и добро настроение и разбира се, с пакет документи, които са събрани в една папка, съдържаща цялата необходима информация за един служител, свързана с неговите условия на труд и взаимодействието му с работната среда. Част от тези документи са трудов договор, брошура със социалните ни придобивки, наръчник за производството ни в Пирдоп и ръководство за онлайн система, с която служителите работят при някои от процесите в компанията. За спомен от първия си работен ден всеки нов служител получава брандиран подарък раница и картичка за добре дошъл с персонално послание, подписана от нашия директор „Човешки ресурси“.

    Спрямо различните позиции/отдели какви обучения преминават новите служители?
    В Аурубис България искрено вярваме, че хората са най-ценният ни капитал и отделяме специално внимание и ресурс в обучението и развитието на нашите екипи, което стартира с постъпването на работа на нов служител и продължава като процес, чрез който се надгражда през целия му кариерен път в компанията.  

    При постъпване на работа в Аурубис България всеки нов служител преминава обучение, свързано с общовалидни процеси в компанията. В зависимост от направлението, в което ще работи той, неговата позиция и конкретни отговорности, отдел „Обучение“ изготвя обучителна програма. Тя включва допълнителни квалификации и правоспособност, както и обучение на работното място от опитни колеги, които изпълняват подобни функции. Те влизат в ролята на ментори и запознават новия служител с различните процедури, работни инструкции и процеси. Възможностите за обучение са както присъствени в Учебния център на територията на завода, така и дистанционно чрез онлайн платформата, която използваме.

    Кои са участниците от страна на компанията в процеса на онбординг и каква е тяхната роля?
    В този важен за новите колеги период няколко екипа в компанията имат ключова роля и те са – отдел „Човешки ресурси“, екипът, в който новият служител ще работи, и неговият пряк ръководител. С колегите ми от „Подбор и развитие на работодателската марка“ сме неотлъчно до кандидатите за работа в подготвителния процес за тяхното постъпване на работа, както и при представянето им и запознаването със средата в първия им работен ден. След този ден, в който ги посрещаме с добре дошли,  преките ръководители и екипите по отделните звена, които са ангажирани с плана за обучение, са отговорни новите колеги да получат необходимите знания и практика, както и подкрепа при адаптация в компанията. 

     Какви са инструментите и ресурсите, които предоставяте на новите служители, за да им помогнете да се адаптират по-лесно?
    Както споменах и по-горе, на всички нови колеги предоставяме пълен набор от документи с полезна информация, както и достъп до общодостъпна директория на вътрешнофирмената мрежа, където могат да открият всички приложими процедури и работни инструкции. Аз и колегите ми от екипа сме първите, с които се срещат новите служители. Запознаваме се още на етап интервю, а след това им помагаме през целия подготвителен процес за назначаването им. Затова те обикновено се свързват с нас, когато имат въпроси, а ние винаги сме на разположение, за да им съдействаме или да ги насочим към друг колега в организацията, който може да им бъде полезен с конкретна информация. 

    Колко време обикновено отнема целият процес на онбординг, включително подготовката и обучението?
    Подготовката започва още с приетата оферта от страна на финалиста в конкретния подбор. Започваме да събираме необходимите документи за целите на изготвяне на трудов договор, а паралелно с това споделяме с новите служители първи вътрешнофирмени регламенти, с които да се запознаят, докато ние подготвяме програмата за първия им работен ден. Този процес обикновено отнема между един и три месеца (времето, в което тече предизвестието на бъдещия колега). След назначаването, в рамките на изпитателния срок, новият колега се обучава както теоретично, така и на практика. Поради спецификата на производствените процеси имаме специална процедура за допускане до самостоятелна работа, която е свързана с успешното полагане на изпит след проведено на работното място обучение. 

    Нашият бизнес е изключително комплексен и при нас работят много различни профили, така че процесът по въвеждане в работата винаги е съобразен с конкретната роля и предходния опит на кандидата. За някои роли в производствата и поддържащите функции дори имаме разработени специализирани практикантски програми, които представляват комбинация от работа и обучение. Те са с времетраене 12 месеца, в рамките на които практикантите са въвлечени в работния процес в завода и имат възможност да трупат допълнителни теоретични знания в специализиран център за професионално обучение в различни професионални направления. Полагат се изпити за проверка на натрупаните знания и умения по време на обучението и държавен изпит накрая. Успешно завършилите практикантските програми получават сертификат за придобитата професионална квалификация и възможност да започнат своята кариера в Аурубис България.

    Какви предизвикателства срещате най-често в процеса на онбординг и как се справяте с тях?
    Процесът по онбординг ни изправя пред разнообразни предизвикателства, тъй като всеки нов колега е различен както по характер, така и като стил на придобиване и усвояване на нови знания и умения. Индивидуалният подход при всеки един от тях е ключов за успешната адаптация на новия служител в компанията и даваме пространство и време за навлизане в процесите, като се съобразяваме с ритъма на човека. Един от методите за проследяване как един нов служител се справя с навлизането в работните процеси и среда, е обратната връзка от негови колеги. След изтичане на три месеца от назначаването му се допитваме до тях и там, където виждаме предизвикателства, работим съвместно с прекия ръководител и новия служител, за подобряване на представянето. 

    Как измервате степента на готовност за работа и приобщаване към екипа на новия служител?
    За нас е важно още в процеса на подбор да идентифицираме до каква степен кандидатът е мотивиран и има желание да се развива в компанията. В първия работен ден новите служители обикновено са развълнувани и нямат търпение да отидат на работното си място и да се запознаят с новите си колеги. Впоследствие приобщаването и изграждането на колегиални връзки при някои е по-бързо, при други отнема малко повече време, но когато има приемственост, търпение и силна мотивация и от двете страни, процесът минава успешно. Оценката на представянето в края на изпитателния срок е обективният способ, с помощта на който измерваме прогреса. Тя почива на конкретни критерии и покрива не само знания, умения и квалификации, а също и качество на работата, ниво на комуникация и екипен дух.

    Какво бихте посъветвали Ваш бъдещ служител – как да се подготви за първия си работен ден във Вашата компания?
    За нас в Аурубис България е изключително приятно да виждаме новите си колеги мотивирани и усмихнати. Със сигурност е важно да запазят спокойствие в първия си работен ден, колкото и да са развълнувани, за да си осигурят възможност да възприемат и осмислят цялата информация, която получават, чийто обем е значителен. Важно е да превъзмогнат срама и притеснението си, което ще им даде спокойствие, че могат да питат за всичко, което не им е ясно. Новите колеги разполагат с ценен ресурс в лицето на нашия екип, колегите, с които ще  работят, и компанията като цяло, като всеки един от нас е готов да подпомогне нов колега в процеса на адаптация. Вярвам, че съветите и знанията, които могат да получат от опитните ни колеги, всеки от тях професионалист в своята сфера, са безценни. 

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на Аурубис България АД в JOBS.bg

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 минути
    Лабораторният комплекс на София Тех Парк ще предоставя услуги за бизнеса
    Достъп до високотехнологично оборудване и консултантски услуги ще могат да получат микро-, малки и средни компании
    преди 11 минути
    МФ внася бюджет 2025 с 3% дефицит и ръст на максималния осигурителен доход
    По-висок акциз за алкохол и цигари, данък 15% при недекларирани доходи: вижте още какво предвижда държавния бюджет за догодина
    преди 19 часа
    tbi bank и УНСС представиха първата „Академия за таланти - dataXperience”
    В образователната инициатива се включиха над 50 студенти
    преди 22 часа
    Наемането в САЩ се възстановява през ноември
    Данните за септември и октомври бяха ревизирани в положителна посока
    преди 22 часа
    Това ще е най-значимата сделка на жилищния пазар у нас за годината
    Рекордна цена беше платена за жилищен имот у нас, а сделката беше реализирана с бранда Christie’s International Real Estate в България