Научете повече за процеса по въвеждане на нови служители в компанията от Биляна Михнева - Експерт „Дигитални обучения и развитие“ в А1 България
Биляна Михнева - Експерт „Дигитални обучения и развитие“ А1 България. Снимка: А1 България
В новата рубрика на Economy.bg „Първите дни в...“ HR професионалисти във водещи компании в България разказват какъв е процесът на въвеждане на нови служители. Как се случва и колко време отнема периодът по онбординг, какво да очакват новите служители в своя първи работен ден и как компанията подпомага успешната адаптация на новите си колеги?
Научете повече за процеса по въвеждане на нови служители в А1 България от Биляна Михнева - Експерт „Дигитални обучения и развитие“. Биляна има над 13 години опит в областта на обучението и развитието на служители, а през 2019 година става част от екипа на А1 България. В момента развива дигиталните канали за учене в компанията, също така е лектор в „Клуб на знанието“ – вътрешна инициатива на компанията за споделяне на знания и опит между колеги.
Разкажете ни какво да очаква Ваш нов колега в първия си работен ден в компанията? В колко часа и къде (виртуално или на живо) ще започне работният му ден и кой ще е първият човек, с когото ще се запознае?
Аз или мой колега, HR специалист, посреща новите колеги на техния първи работен ден. Като първа стъпка отмятаме чисто формалните неща - подпис на необходимите трудовоправни документи. След това новият служител се среща с мениджъра си, който го представя нa екипа и ментора. Всеки човек се чувства по-спокоен, когато е добре ориентиран, ето защо менторът има много важна роля в онбординг процеса - той отваря вратата към неформалното общуване, запознава новите колеги с физическата среда в кампуса, като местата за хранене, отдих и развлечение, залите за срещи и обучения, фитнеса, библиотеката, лекарския кабинет.
Как подпомагате новия служител да се чувства добре дошъл и интегриран в екипа и организацията?
Всяко ново начало е предизвикателно и дори леко притеснително, затова организираме т.нар. Welcome Day за новите колеги. Целта на този специален ден е именно да помогнем на колегите да преодолеят безпокойството, да опознаят по-бързо компанията, нейната корпоративна култура, основните продукти и услуги, но и вътрешния живот в А1, включително възможностите за обучение, развитие и доброволческите ни инициативи.
Спрямо различните позиции/отдели какви обучения преминават новите служители?
За да навлязат пълноценно в работната среда, новите служители преминават през редица вътрешно разработени електронни обучения за начина, по който работим, и правилата, които спазваме. Тези обучения са предназначени за всички служители независимо от областта на тяхната работа. След това новите колеги преминават през специализирани въвеждащи програми в зависимост от позицията и направлението, в което започват кариерния си път. Тези програми са вътрешни и отразяват спецификите на работата, така че новите колеги да получат всички знания и умения, които ще прилагат в ежедневната си работа.
Кои са участниците от страна на компанията в процеса на онбординг и каква е тяхната роля?
Осъзнаваме, че новото работно място и корпоративната култура могат да бъдат стресиращи. Затова за нас е изключително важно новите ни колеги да знаят, че има на кого да разчитат във всеки един момент. Това намалява първоначалния стрес и създава спокойна работна атмосфера. Основна роля тук заемат мениджърът и менторът на новия служител.
Менторите са колеги в компанията, които притежават специфично знание и опит, както и желание и умение да го предадат. Те също преминават през редица обучения, които да ги подготвят за тази роля. Основната цел е целенасочено и последователно да подпомагат новите служители при усвояването на необходимите знания и умения за справяне със задачите и отговорностите на работното място. Във всяка компания има специфики, които са важни за постигане на личните и общите цели. Менторът е човекът, който показва на новия колега какви усилия ще трябва да вложи, за да е максимално полезен за себе си, за екипа и за компанията. Обратната връзка има водеща роля във въвеждането на новия служител. Тя му помага да осъзнае на какъв етап е неговото професионално развитие, кои са силните му страни и области за развитие. Това е изключително ценно за бързата адаптация и пълноценното включване в работния процес.
Какви са инструментите и ресурсите, които предоставяте на новите служители, за да им помогнете да се адаптират по-лесно?
Още в първия си работен ден колегите имат осигурени всички нужни ресурси, включително техника, карта за достъп до сградите и служебен паркинг на компанията, мобилна и дейта карта, код за отстъпка за устройство по избор. Освен това, тъй като за нас е важно всеки член на екипа да се чувства специален, подготвяме и подаръчен пакет, който включва брандирани раница и материали. Първият имейл, който получават новите ни попълнения, е т.нар. Welcome to the team имейл, с който ги приветстваме с добре дошли и им предоставяме полезни връзки към основните системи, с които работим, платформата ни за онлайн обучения, правилата за работа и бизнес етика.
Колко време обикновено отнема целият процес на онбординг, включително подготовката и обучението?
Формалното обучение отнема до 30 дни, след което започва процесът по учене от практиката.
Какви предизвикателства срещате най-често в процеса на онбординг и как се справяте с тях?
Тук отчитаме два фактора - мащаба на компанията и динамично променящата се среда. За да не пропускат колегите информация за случващото се в компанията, разчитаме на вътрешната ни социална мрежа Workplace. В нея те намират новини от и за компанията, детайли за различни проекти и инициативи, обучения, кариерни възможности, събития, отстъпки и много други.
Как измервате степента на готовност за работа и приобщаване на новия служител към екипа?
Основен измерител е планът за въвеждане в работния процес, който менторите изготвят. Той определя основните цели и насоки в обучението и въвеждането на новия колега в работата през този начален период и е изготвен в съответствие с конкретните специфики на позицията. Менторът и новият служител проследяват напредъка по поставените конкретни задачи и срокове за изпълнение.
Какво бихте посъветвали Ваш бъдещ служител – как да се подготви за първия си работен ден във Вашата компания?
Всеки нов служител при нас открива много възможности за придобиване на знания и умения, за личностно и професионално развитие, както и много нови приятели. Това, което винаги съветваме новите си колеги, е да бъдат отворени за всички тези възможности, да бъдат подготвени да покажат най-доброто от себе си и да не спират да се развиват.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на А1 България ЕАД в Jobs.bg
Вижте по какви проекти работи А1 България
Вижте още от рубриката ПЪРВИТЕ ДНИ В...
Първите дни в NOTO
Първите дни в Технополис и Практикер
Първите дни в KFC/Самекс
Първите дни в Kaufland България
Първите дни в Аурубис България