събота, 25 януари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    13805 прочитания

    Соня Миклай: България се е развила много през годините, но ѝ предстоят още важни моменти

    Нашата обща цел е да развиваме България като модерно и перспективно място за работа, живот и бизнес, казва новият главен управител на Германо-Българската индустриално-търговска камара
    14 март 2024, 16:59 a+ a- a

    Снимка: Соня Миклай - управител на Германо-Българската индустриално-търговска камара

    От 1 март 2024, Соня Миклай е новият главен управител на Германо-Българската индустриално-търговска камара. Тя пое поста от д-р Митко Василев, който бе начело на организацията през последните над 30 години.

    Новият управител на ГБИТК от 10 години е част от международната мрежа на германските външнотърговски камари (AHK), натрупвайки международен опит в Египет и Тунис на различни ръководни позиции. През последните пет години Соня Миклай ръководи звеното за услуги DEInternational към Германо-арабската индустриално-търговска камара в Кайро. През 2019 г. става представител на Свободна държава Бавария в Египет.

    Соня Миклай има дългогодишен опит в сферите стратегическо управление, международно бизнес сътрудничество, продажби, управление на проекти и развитие на дейността по представителството на германски панаирни дружества. Обучавала се е в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ по програма Еразъм и е била част от екипа на ГБИТК в периода от 2006 до 2008 г.

    Свързахме се със Соня Миклай, за да сподели как вижда България днес, десет години по-късно, какви цели си поставя и кои ще са приоритетите ѝ като главен управител на Германо-Българската индустриално-търговска камара.

    Г-жо Миклай, първо искам да Ви поздравя за назначението като главен управител на Германо-Българската индустриално-търговска камара. С какви чувства и очаквания се завърнахте в София?
    Много се радвам, че съм отново в България. Според мен страната се е развила много през годините, но ѝ предстоят още важни моменти. Това са вълнуващи времена и аз се радвам, че мога да участвам в този процес начело на Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК).

    Били сте част от екипа на ГБИТК от 2006 до 2008 г. Каква България видяхте тогава и каква – днес?
    Тогава България бе на път да се присъедини към Европейския съюз (ЕС) и настроението беше приповдигнато, тъй като това бе важна стъпка за страната. Днес ясно виждам положителните ефекти от членството на България в ЕС. Тук принос имат не само фондовете за регионално развитие на Съюза. В много области инфраструктурата се е подобрила значително. Това се вижда веднага след пристигането на летище София благодарение на метрото, което ни отвежда до центъра на града за кратко време.
    Има сфери, в които България е дори по-напреднала от Германия. Нека вземем за пример билетната система за градски транспорт. Можете да платите билета си директно с кредитна карта, без да се налага да разучавате сложна система за таксуване, както е например в Германия.
    Още преди бях впечатлена от веселите, приятелски настроени и услужливи хора тук. За щастие, нищо не се е променило в това отношение.
    Разбира се, има някои задачи, които трябва да бъдат решени, за да продължи развитието на страната в икономически аспект.

    Как оценявате развитието на германо-българските икономически отношения тогава и как – днес? Какви са тенденциите?
    Германската бизнес общност в България се е разраснала значително от 2008 насам. Германия е била и продължава да бъде важен инвеститор за България, като германските компании са създали голям брой работни места и предоставят технологии и ноу-хау в различни сектори на българската икономика. Германия продължава да бъде търговски партньор №1 за България и обменът на стоки и услуги между двете страни остава значителен. Иновациите и технологичното сътрудничество между германски и български фирми се развива все повече, особено в сфери като IT, инженерство и автомобилна индустрия.
    Днес ГБИТК е най-голямата двустранна бизнес организация в страната с 600 фирми членове, чийто глас се чува – доказателство за всеотдайната работа на Управителния съвет и екипа на Камарата.
    Тези тенденции отразяват съвременната динамика в германо-българските икономически отношения и подчертават значимостта на стратегическото сътрудничество между Германия и България. Радвам се да видя това развитие. Българската диаспора, особено в Германия, също може да има принос в този процес, дори като само говори положително за собствената си страна.

    Достигнахме ли нов рекорд в двустранната търговия?
    Обемът на търговията между Германия и България през 2023 възлиза на 11,8 млрд. евро според последни данни. Не успяхме да достигнем 12-милиардния рекорд, достигнат през 2022 и това отбеляза спад от 2,2 %, поставяйки България на 39-о място в света като търговски партньор на Германия. По отношение на вноса и износа България е изнесла за Германия стоки на стойност 6 млрд. евро, там има спад от 10,8%, а в стойността на стоките, които България е внесла от Германия, има увеличение с 8,5 % спрямо 2022 – 5,9 милиарда евро. Това е нова тенденция, която установяваме в посока на скъсяване на разликата между вноса и износа спрямо предходни години.

    Какви ще бъдат приоритетите Ви начело на ГБИТК?
    Ще продължим да разширяваме портфолиото си с предложения с висока добавена стойност към нашите членове в България, в това число като отделяме повече време за надграждане на взаимоотношенията с нашите партньори.
    Плануваме различни формати за обмен на различни нива (експертни срещи, делегации), срещи с представители на политически институции, изразяване на позиции от нашата бизнес общност, но също и формати, включващи трансфер на ноу-хау.
    Наред с пълното присъединяване на България към Шенген и въвеждането на еврото настоящи предизвикателства пред нашите членове са въпросите, свързани с липсата на квалифицирани кадри и правната сигурност и ние ще продължим да ги подкрепяме по тези теми.
    Много са предизвикателствата, но и възможностите пред жените на лидерски позиции в България. Ще разглеждаме отделни теми и от тази перспектива. Използвам възможността да споделя за нашата инициатива women‘s network@dbihk. Това е платформа, с която целим да предоставим възможност на жените от различни индустрии и йерархични нива сред членовете на ГБИТК за по-активна комуникация помежду им, да насърчим обмена на контакти, идеи и добри практики сред тях и да ги мотивираме за участие в мрежата на Камарата.

    Какви цели си поставя Германо-Българската индустриално-търговска камара за 2024? Какво ще бъде новото тази година?
    Като най-голямата двустранна търговска камара в България се стремим да разширим ролята си на активен участник. В момента все още работим по новите активности за 2024. Оставаме верни на идеите и мисията си и следим развитието на всички външни процеси в България и света.

    С какви предизвикателства се сблъсква германският бизнес у нас? Каква подкрепа оказва Камарата в това отношение?
    ГБИТК провежда от 2005 ежегодна анкета за бизнес средата в България сред своите членове. В момента компаниите все още имат възможност да участват и да изразят своята позиция по поставените въпроси. В началото на месец юни тази година ще представим обобщен анализ на данните на официална пресконференция.
    Резултатите от допитването, проведено през 2023, показват, че представителите на бизнеса в България се сблъскват с няколко основни предизвикателства:
    1. липса на квалифицирани кадри;
    2. недостатъчна предвидимост на икономическата политика;
    3. проблеми със справянето с корупцията.
    ГБИТК е част от международната мрежа на германските външнотърговски камари (AHK). Една от основните цели на всяка AHK е да представлява и защитава икономическите интереси на своите членове.
    Камарата подкрепя своите фирми членове, които се стремят към укрепване и развитие на българската икономика, към задълбочаване на германо-българските икономически отношения и към стимулиране на положителни процеси на промяна с цел формиране на устойчиво бъдеще. Наша обща цел е да развиваме България като модерно и перспективно място за работа, живот и бизнес. Можем да го постигнем, като повишим привлекателността на дуалното образование и подкрепим дискусията за модернизиране на трудовото законодателство и правните реформи, свързани с дейностите на нашите фирми членове.

    Има ли запитвания от нови германски инвеститори? От кои сектори?
    През 2023 инвестиционният интерес бе малко по-висок в сравнение с 2024, но сме още в началото на годината. Факт е, че двама потенциални германски инвеститори избраха да инвестират в Мароко и Испания вместо в България през 2023. В тази връзка става ясно, че имаме да свършим още работа, за да може България да стане още по-атрактивно място за правене на бизнес.
    Актуално има инвеститорски интерес от германска компания от аутомотив сектора. Повечето запитвания, които обработваме в момента, са свързани с търсенето на поддоставчици и партньори в сферата на машиностроенето и строителството. Налице е интерес от страна на български компании, които търсят възможности за експанзия на германския пазар.
    Германските инвеститори се нуждаят от повече време, докато вземат инвестиционно решение, но когато решат и се установят, остават за дълго.

    Как гледа германският бизнес у нас на приемането на България в еврозоната и Шенген?
    Безспорна е удовлетвореността на компаниите от членството на България в Европейския съюз – 86% според данните от анкета за бизнес средата в България 2023. Увеличава се положителната нагласа към въвеждането на единната европейска валута. Процентът на запитаните, които желаят въвеждането на еврото, е 81% спрямо 55% през 2022. В анкетата през изминалата година бе включен и въпросът „Искате ли в България да се присъедини към Шенген?“, като 94% от анкетираните отговарят утвърдително.
    Предстои да видим какви ще бъдат резултатите през тази година.

    Как Германия стана най-зле представящата се голяма икономика в света през 2023? Колко „болна“ е всъщност тя и как отслабването ѝ ще се усети у нас и в Европа?
    На 12 март 2024 нашата централа, Германската индустриално-търговска камара (DIHK) в Берлин публикува извънреден анализ на чуждестранните инвестиции по браншове 2024, базирайки се на анкетата за бизнес средата, проведена от DIHK в началото на 2024. Според резултатите от нея можем да обобщим, че намаляващата конкурентоспособност на Германия като място за бизнес, но също така слабата конюнктура и геополитическите рискове са определящи за чуждестранните инвестиции на германските производствени компании. От анализа става ясно, че все повече компании вече инвестират в чужбина, тъй като Германия е твърде скъпа и сложна за тях като място за бизнес. 35 % от производствените фирми с инвестиционни планове в чужбина посочват като основен мотив „намаляване на разходите".
    Констатира се и продължаваща диверсификация и реорганизация на веригите за доставки и въпреки че еврозоната остава най-важният целеви регион за германските компании, тя губи част от привлекателността си, като малко под две трети от компаниите (65%) планират да инвестират там в сравнение със 71% през предходната година.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 20 часа
    OpenAI стартира първият си AI агент
    Operator може да използва компютър вместо вас
    преди 21 часа
    Ипотечните кредити у нас вече с ръст от 30%
    Вижте колко пари държат българите на депозити в банките
    преди 21 часа
    Тъмп: Произвеждайте в Америка или плащайте мита
    Това заяви американският президент в разговор с представители на форума в Давос
    преди 22 часа
    Какво е Ла Ниня?
    И какви климатични промени ще причини в глобален мащаб?
    преди 1 ден
    Близо 40% ръст на потреблението на електроенергия в Западна България
    Според данни на Електрохолд причините са ниските температури през декември и изборът на все повече домакинства да се отопляват на ток
    преди 1 ден
    Норвежката централна банка остави лихвите непроменени
    Институцията се готви да започне намаления през 2025 г.