вторник, 03 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1798 прочитания

    Как да управляваме успешно екип от милениали, поколение Z и професионалисти над 50 години

    Своя опит споделя Лилия Владимирова, мениджър „Трудови отношения“ в Yettel
    25 септември 2024, 16:30 a+ a- a

    Снимка: Лилия Владимирова, мениджър „Трудови отношения“ в Yettel

    Лилия Владимирова е мениджър „Трудови отношения“ в Yettel. Има над 20-годишен опит в областта на човешките ресурси в големи международни компании в България. Към момента отговаря за възнагражденията и администрирането на персонала, системите за управление на човешките ресурси, както и темите, свързани със здравето, благополучието и ангажираността на служителите.

    На 3 октомври Лилия ще участва в конференция на тема „Поколенията на работното място: новата формула за устойчив бизнес“. Конференцията се организира от Фондация „Работа за нашите родители“ (Senior Careers Foundation) с подкрепата на Yettel Bulgaria и The Business Institute и ще се проведе на 03.10. в Yettel Arena Бизнес парк София. Повече за събитието вижте тук.

    Ние се свързахме с Лилия, за да поговорим за управлението на многообразни екипи и изграждането на устойчива работна среда.

    Лилия, какви са основните предизвикателства при управлението на екипи от различни поколения?
    Всяко поколение има своите специфики – има различни очаквания, потребности, житейски опит, разбира посланията по различен начин. Оттук идва и основното предизвикателство – да намерим баланса между техните потребности и очаквания, да открием правилния подход към всеки от тях, така че да създадем работна среда, в която се чувстват оценени и могат свободно да изразяват себе си.

    Какви подходи са най-ефективни за изграждане на работна култура, която включва милениали, поколение Z, така и професионалисти над 50 години?
    Първото най-важно е да познаваме различията и нуждите на различните членовете на екипа, за да знаем как най-ефективно да ги адресираме и да управляваме тяхната енергия и мотивация. Насърчаване на менторството и екипната работа, проактивното търсене на обратна връзка, откритата комуникация, готовността да бъдем гъвкави, а не да се придържаме към „универсални“ подходи – всичко това допринася за създаването на приобщаваща работна среда, в която различните поколения работят успешно заедно и подхождат с нужното разбиране и уважение един към друг.

    Как технологичните промени влияят на работните процеси и как различните поколения се адаптират към тях?
    Интензивните технологични промени в последните години променят в значителна степен голяма част от работните процеси.
    Милениалите и поколение Z по-бързо се адаптират към тях, тъй като са израснали с дигиталните технологии и ги използват ежедневно. При поколението Х е нужно повече време и е възможно да се окаже по-голямо предизвикателство. По-възрастните хора обаче имат търпението да учат, за да придобият нужните умения, не се отказват лесно и с правилното менторство и подкрепа могат успешно да се адаптират към технологичните промени. Търпение е нужно и от отсрещната страна – от по-младите хора, които най-вероятно ще застанат до тях, за да ги обучат.

    На база на Вашия опит кои са най-добрите практики за лидерство и менторство, които помагат за изграждане на силни връзки между поколенията в работната среда?
    Менторството и съвместната работа са много важни при изграждането на доверие между различните поколения. По-опитните колеги са успешни ментори на по-младите, тъй като са по-търпеливи, имат натрупан професионален и житейски опит, който могат да споделят.
    То обаче може да бъде и в обратната посока. По-младите могат да са успешни ментори на по-възрастните си колеги, най-вече по отношение на новите технологии и дигиталните умения. По този начин се изгражда доверие между тях, скъсява се дистанцията, а това, от своя страна, повишава ангажираността и мотивацията на целия екип.

    Кои са силните страни на различните поколения и как компаниите да ги използват, за да създадат продуктивна работна среда?
    По-опитните колеги носят със себе си професионален и житейски опит, те са по-търпеливи, много често са и по-дисциплинирани. Имат изградени работни навици и етика. Едновременно с това зрелостта им помага да се справят по-лесно с трудни ситуации и решаването на различни проблеми.
    От друга страна, младите ни колеги са по-адаптивни, проявяват иновативно мислене и креативност, имат желание да се развиват и усъвършенстват. Имат критичен поглед върху установените практики и могат да бъдат много ценен източник на нови идеи и предложения за оптимизация.
    Всяко поколение има различна гледна точка, която подпомага вземането на по-правилни и комплексни решения. Затова работодателите могат да изградят много по-устойчиви, иновативни и високоефективни екипи, ако комбинират силните страни на едните и другите.

    Какви конкретни примери можете да споделите за успешни инициативи в областта на многообразието, които са довели до значителни подобрения на работната среда?
    Много силен фокус в Yettel поставяме върху обученията за неосъзнатите предразсъдъци, започвайки първо от лидерите. През изминалата година 90% от ръководителите ни минаха през обучения по тази тема – как да ги разпознават и как да не позволяват да влияят върху избора и поведението им в работна среда. Тази година ще продължим с тези обучения и за всички останали колеги. Това е много важна първа стъпка, защото именно неосъзнатите предразсъдъци ни пречат да подхождаме непредубедено към хората и да даваме равен шанс на всеки.
    Организирахме и отворени сесии с нашия корпоративен психолог, посветени на темата за поколенческите различия – първо за мениджърите, а след това и за останалите колеги. Целта беше да ги запознаем с особеностите на междупоколенческата комуникация, какво мотивира различните поколения и как да изграждаме успешни и балансирани екипи.
    Отчитаме разликите в поколенията и в wellbeing стратегията ни. През миналата година проведохме серия от фокус групи с колеги в различен етап от живота им. Целта беше да установим какви са техните нужди и какво ние като работодател можем да направим, за да ги подпомогнем. В резултат преразгледахме цялостния си подход и там, където имаше нужда, добавихме нови придобивки, за да сме максимално релевантни на нуждите на колегите и етапа, в който се намират – дали сега стартират кариерата си, създават семейство, или им предстои да се оттеглят в заслужена почивка.

    Какви са най-честите погрешни схващания относно различията между поколенията на работното място и как могат да бъдат преодолени?
    „Той е прекалено млад, за да бъде лидер“ и „Той е възрастен и няма да се справи със сложни системи и процеси“. Така мога да обобщя най-честите предразсъдъци, с които съм се сблъсквала.
    Хората много често подхождат предубедено и смятат, че липсата на достатъчно опит при младите ги прави недостатъчно добри лидери, което не е вярно. При нас имаме страхотни примери за млади хора, които успешно управляват многообразни екипи и доказват, че житейският опит не е въпрос на натрупани години, а на житейски ситуации, през които един човек е минал.
    Другият широко разпространен предразсъдък е, че след определена възраст един по-опитен колега по-трудно би се адаптирал към нова работна среда, към нови изисквания и нови технологии. Около нас обаче има примери на хора, които дори на възраст 50+ правят кардинални промени в живота си, започват нова кариера или предприемат някакво ново начинание.
    В днешно време хората на възраст 50+ са много по-активни и отворени към промени, отколкото са били техните родители преди години.
    Всичко това в крайна сметка доказва, че възрастта наистина е просто цифра и че не бива да подхождаме предубедено към нито едно поколение и към нито един човек.

    Как се променят потребностите и очакванията на различните поколения относно професионалното развитие и как компаниите могат да отговорят на тези нужди?
    Младите хора имат нужда от динамика и бърз растеж. Те са по-нетърпеливи и искат всички тези хубави неща да им се случат в рамките на първите месеци или години от кариерния им път. Затова възможностите за обучение и развитие за тях са много важни. Едновременно с това искат да имат време за себе си, държат на баланса работа – личен живот и искат да виждат смисъла в своята работа.
    Колегите на възраст 50+ имат нужда от стабилност, сигурност и ясен хоризонт по отношение на кариерното си развитие.
    За компаниите е важно първо да осъзнаят съществуващите различия между поколенията и да подходят, отчитайки тези разлики – да предложат различни програми за развитие и видове обучения, да насърчават културата на менторство между различните поколения, да разработят wellbeing програми и придобивки, които са съобразени с различните етапи от живота, в който служителите се намират.
    И разбира се, да не забравят най-важното – че в чисто човешки план всяко поколение има нужда от уважение, признание и разбиране.

    Каква е целта на събитието „Поколения на работното място“ и с какво ще допринесе обменът между експертите „Човешки ресурси“ в тази област?
    Основната цел на събитието е да стартираме разговора по тази тема. Много компании вече реализират успешни инициативи в тази посока и споделянето на опит ще е полезно, за да погледнем на темата през различни ракурси, да споделим добри практики и научени уроци.
    Наши гости ще бъдат HR специалисти от различни компании. Ще говорим как се изграждат връзките между поколенията, каква стойност за бизнеса носи многообразието на работното място. Участниците в събитието ще могат да участват и в работилница, фасилитирана от The Business institute, които са организатор на конференцията.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа и стаж на YETTEL BULGARIA EAD в JOBS.bg

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    Стойността на глобалният пазар на Cloud ERP ще достигне $57,17 млрд. през 2024
    Сегментът на малките и средни предприятия се очаква да регистрира най-високият средногодишен темп на растеж, според Fortune Business Insights
    преди 10 часа
    Най-големият ритейл парк в Пловдив отвори врати
    Първите магазини в новия търговски комплекс „Парк Макс Ритейл Парк“ вече са отворени
    преди 10 часа
    Черният петък мина онлайн
    Потребителите в САЩ са похарчили $10,8 млрд. за онлайн покупки, което е над 10% ръст спрямо миналата година
    преди 12 часа
    3,7 млрд. лв. е дупката в бюджета в края на ноември
    Приходите за месеца превишават разходите с близо 300 млн. лв.
    преди 14 часа
    САЩ с нов кръг ограничения, свързани с производството на чипове в Китай
    Това е третият кръг мерки в рамките на 3 години
    преди 1 ден
    Канада обвини Google в създаване на рекламен монопол
    Делото прилича на заведеното в САЩ и цели разделяне на бизнесите на технологичния гигант