вторник, 03 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    799 прочитания

    Бизнесът е все по-технологичен и се стреми да е все по-устойчив

    Какво предстои на юбилейното издание на конкурса „Иновативно предприятие на годината“ и как се промени екосистемата за 20 години, разказва Пламен Иванов, Директор на Enterprise Europe Network – България
    22 октомври 2024, 08:50 a+ a- a

    Пламен Иванов, Директор на Enterprise Europe Network – България (Снимка: Национален иновационен форум)

    Тази година предстои 20-ото, юбилейно издание на конкурса „Иновативно предприятие на годината“, което е част от Националния иновационен форум. Economy.bg се свърза с Пламен Иванов, Директор на Enterprise Europe Network – България, за да разкаже какво да очакваме от конкурса тази година, как се промени екосистемата на иновациите за две десетилетия и от какво още има нужда тя.

    Какво да очакваме от 20-ото издание на „Иновативно предприятие на годината“?
    Конкурсът „Иновативно предприятие на годината“ е част от Националния иновационен форум, организиран от ARC Fund, водещата национална среща на върха за иновациите от 2004 г. насам. Форумът обединява представители от политическия, академичния и бизнес сектор, които оформят и изграждат развитието на иновационната среда в страната и предлагат мерки за нейното оптимизиране.

    Конкурсът винаги е представял тенденциите в развитието на иновациите. Юбилейното издание ще бъде мост между бизнеса в момента и най-изявените български иновации, насочващи бизнес моделите и технологиите към следващите 20 години.

    Как се промени конкурсът за 2 десетилетия?
    Конкурсът отразява промяната на средата. Увеличи се броят на участниците, както и сферите на иновации, като конкурсът отличава победители в 8 категории. Форматът също се развива. Поради пандемията от Covid-19 Форумът през 2020 г. беше трансформиран в иновативен дигитален формат, с предаване на живо онлайн. Този модел беше специално проектиран от MP Studio, носител на наградата от 2017 г. в категория „Иновация в креативните индустрии“. 

    Днес Форумът е припознат както от ЕК, така и от държавата като показател за иновационното развитие на България.

    А какво се промени за 20 години в бизнес средата у нас?
    Бизнесът е все по-технологичен и се стреми да е все по-устойчив. След пандемията от Covid-19 ускорено се развиха дигитализацията и роботизацията. Този процес е стимулиран и от все по-голямата липса на квалифициран персонал. 

    Позитивна тенденция е ускореното развитие на стартъп екосистемата и младежкото предприемачество. Според Global Startup Ecosystem Index София се позиционира на второ място в класацията на балканската екосистема, изпреварвайки Атина и догонвайки Букурещ. В класацията в първите 1000 града влизат още Врана, а от 2024 г. и Пловдив.

    Имаме ли вече развита екосистема за иновации?
    Развитието е непрекъснат процес. Въпреки политическата нестабилност в последните години в България бяха направени редица промени за стимулиране на екосистемата за иновации. В края на 2021 г. беше създадено Министерството на иновациите и растежа, през м. май тази година се обнародва новият Закон за насърчаване на научните изследвания и иновациите. Дейностите по ОП „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ се изпълняват по план и подпомагат дигитализацията и иновациите на значителен брой български предприятия, активно работят Enterprise Europe Network, както и четири европейски цифрови дигитални хъба. Това подкрепя развитието на екосистемата. Тя е все по-шарена, появиха се фирми от все повече сектори, академията в лицето на БАН и големите университети също са все по-ангажирани. Като член на Европейския съюз имаме достъп и до редица европейски инструменти за подкрепа на иновациите. За съжаление, данните показват, че развитието на екосистемата е с много по-бавни темпове дори от средноевропейските и далеч зад световните. Надявам се всички тези промени и инструменти да ускорят развитието на иновационната екосистема и да настигнем средноевропейския темп на развитие. 

    Какво още е необходимо на бизнеса в тази връзка?
    Бих казал още по-добра иновационна култура и мислене в глобален мащаб. Самата екосистема също е разпокъсана, нужна е по-голяма синергия между отделните участници и програми за подкрепа.

    Как конкурсът „Иновативно предприятие на годината“ насърчава иновациите у нас?
    Конкурсът представя най-въздействащите иновации, голяма част от които намират признание на глобалните пазари. Той е Форум за споделяне на добри примери и успешни модели на иновации и вдъхновение за следващите иноватори. Благодарение на подкрепата на Enterprise Europe Network участващите предприятия получават достъп до международните пазари и наднационални инструменти за подкрепа. 

    Как се кандидатства и за кого е подходящ конкурсът?
    Конкурсът приема кандидатури до 21.10.2024. Регистрация може да се направи през сайта на фондация „Приложни изследвания и комуникации“. Той е отворен за всички българските предприятия, които през последните 3 години са разработили и внедрили иновации с високо качество и оригиналност и имат въздействие на националния и световния пазар.

    Какви са очакванията Ви за тазгодишното издание?
    Конкурсът ще бъде истински празник на иновациите, креативността и постиженията на българските предприятия. Подадените до момента заявки ни дават основание за подобно очакване. Представени са много интересни иновации както от големи, така и от малки и среди предприятия от цялата страна и много различни сектори.

    Какъв съвет бихте дали на участниците?
    Ще се въздържа от съвети. По-скоро им благодаря за доверието, вдъхновението и доказателството, което дават, че човешката креативност е безгранична. Пожелавам успех на всички участници! 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    Стойността на глобалният пазар на Cloud ERP ще достигне $57,17 млрд. през 2024
    Сегментът на малките и средни предприятия се очаква да регистрира най-високият средногодишен темп на растеж, според Fortune Business Insights
    преди 11 часа
    Най-големият ритейл парк в Пловдив отвори врати
    Първите магазини в новия търговски комплекс „Парк Макс Ритейл Парк“ вече са отворени
    преди 11 часа
    Черният петък мина онлайн
    Потребителите в САЩ са похарчили $10,8 млрд. за онлайн покупки, което е над 10% ръст спрямо миналата година
    преди 13 часа
    3,7 млрд. лв. е дупката в бюджета в края на ноември
    Приходите за месеца превишават разходите с близо 300 млн. лв.
    преди 15 часа
    САЩ с нов кръг ограничения, свързани с производството на чипове в Китай
    Това е третият кръг мерки в рамките на 3 години
    преди 1 ден
    Канада обвини Google в създаване на рекламен монопол
    Делото прилича на заведеното в САЩ и цели разделяне на бизнесите на технологичния гигант