За първи път от 80 години страната въвежда нова категория летателни апарати
Снимка: iStock
Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) публикува нови правила, които нарича „последното парче от пъзела“, за да позволи на т. нар. „въздушни таксита“, които представляват полухеликоптер, полусамолет и са електрически да започнат да летят в небето.
Във вторник (22 октовмри) FAA публикува 880 страници със специални разпоредби, които уточняват как пилотите ще научат новата подгрупа от дизайни на самолети, част от прохождаща многомилиардна индустрия, която е наводнена с инвестиционни пари с надеждата за бъдеще, което силно наподобява летящите коли от „Семейство Джетсън“, пише CNN.
„Това въвежда изцяло нова категория летателен апарат“, каза администраторът на FAA Майк Уитакър по време на съобщението на конвенцията на Националната асоциация на бизнес авиацията в Лас Вегас. „През последните 80 години имахме два типа – ротор и неподвижно крило“, каза Уитакър. „Вече имаме трети тип.“
Известни като електрически самолети с вертикално излитане и кацане, или eVTOL, FAA вече разпознава дизайните като попадащи в новосъздадената категория за задвижване. Летателният апарат може да лети като самолет, но да излита и каца като хеликоптер на традиционни летища, както и на нови, специално изградени вертипортове в градските райони.
„Това правило ще създаде работна среда“, каза Уитакър.
Шефът на FAA нарави съобщението си до модел в пълен размер на петместния и шестроторен дизайн на Joby Aviation от Калифорния, който твърди, че неговият участник в категорията ще пътува с около 320 км/ч и ще излъчва шум равен на шума от обикновен разговор. Joby се надява да пусне своя летателен апарат на пазара до 2025 г., но той все още не е сертифициран от FAA за превоз на пътници, които плащат за услугата.
„Публикуваният днес регламент ще гарантира, че САЩ ще продължат да играят глобална лидерска роля в разработването и приемането на чисти полети“, каза Жобен Бевирт от Joby в изявление. „Предоставянето на правилата предсрочно е свидетелство за отдадеността, координацията и упоритата работа на екипа, създаващ правилата.“