събота, 07 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    789 прочитания

    Startups in BG: Идейници ООД

    Как се ражда идеята за преместваем екодом, разказва Стефан Антонов, съосновател на компанията
    30 октомври 2024, 09:04 a+ a- a

    Стефан Антонов, съосновател на Идейници ООД (Снимка: Личен архив)

    В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.

    Стефан Антонов, съосновател на Идейници, разказва как се ражда идеята, за кого би била полезна и какви са трудностите пред реализацията ѝ.

    Име: Идейници ООД
    Сектор: Инженеринг, дизайнерство, строителство
    Създадена: През април, 2022 г.
    Основна дейност на компанията, клиенти/продукти, услуги, пазари: Уютни мобилни екодомове – проектиране, производство и транспорт за България и Европа.
    Брой служители: 3
    Офис: Варна/София
    Финансиране: Личен и семеен капитал
    Член на BESCO от: 2023 г.

    Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
    Подготвихме себе си и компанията за производство на уютни мобилни екодомове – удобни и симпатични къщи на колела, които могат да сменят местонахождението си. В началото пожелахме да осъществим такава къща за нас. Проектирайки я да бъде функционална и качествена обаче, разбрахме, че не можем да я финансираме сами. Затова решихме да произведем няколко такива за други семейства и с печалбата да осъществим нашата собствена. В резултат се мотивирахме да се заемем сериозно с това начинание, защото продуктът е интегрален, осезаем, човечен и природосъобразен.

    Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
    Все още отнема, защото желаем да сторим това в България. Тези малки къщи (Tiny houses on wheels) се продават широко в други страни, но нашенското мислене все още не ги приема. Планирахме да произвеждаме първо за износ, но да стартираме в България с пилотен продукт за показ, а в някакъв момент да разраснем и перо за локалния пазар.

    Изображения: Идейници ООД

    Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
    Това все още са двамата ни прекрасни малки синове/племенници, които се появиха на бял свят преди първата мобилна къща и грижите за тях ангажират голяма част от потенциала ни. Друго наистина голямо предизвикателство се явява липсата на приемственост у нас, че такъв продукт трябва да е качествен, за да бъде уютен, приветлив и функционален. Изготвихме няколко проекта, с които няколко пъти бяхме на прага да сключим сделка за пилотната си бройка, но нещата спираха на етап узнаване, че качествена уютна мобилна къща струва няколко пъти повече от фургон.

    Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности?
    Финансирахме с лични средства двугодишната пълна отдаденост и подготовка, както и със семеен капитал – направата на представителен уебсайт, изграждането, и регистрирането на бранд. Голямата трудност с финансирането в нашия случай е, че продуктът е предимно веществен – изграден е от истински материали, при това качествени материали. Клиентът буквално купува нещо истинско, купува нашия труд за произвеждане, а впоследствие ще купува и нашия проектантски труд и добавената стойност от високата ни експертиза. В България дори когато за пилотния проект подаряваме проектантството и експертизата си, срещаме липсата на приемственост да се инвестират останалите средства, поискани за качество и функционалност.

    Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?
    Няколко от потенциалните ни първи клиенти са част от приятелските ни контакти. Всички тези хора и досега желаят тези къщи, но все още не ги поръчват. От една страна, сме в порочен кръг – те разполагат със средствата, но изискват да видят прототипа, а за да им покажем прототипа, ни трябват средствата. От друга страна – наистина проявяваме разбиране за решенията им, но този опит определя за нас едно ново и особено предизвикателство – да докажем пред клиентите си в България, че животът в качествен дом възвръща многократно инвестицията за необходимите материали и дейности.

    Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
    Бихме направили аналогия с подобни бизнеси в други страни, където продуктът е добре приет: основните клиенти са хора с приключенски дух; хора, работещи предимно на бюро и предимно отдалечено, и инвеститори или концесионери на къмпинги.

    Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
    Това сме ние самите – носим експертиза и опит от широк спектър инженерингови, хуманитарни и строителни дейности. Само за примерния ни проект това добави в един мобилен дом няколко неща: енергоефективно оборудване, функционалност, уют, качествени природосъобразни материали и справяне с проблема с теглото на тези къщи. (В Европа има горна граница от 3,5 т за теглене на ремарке от лек автомобил, а качествена мобилна къща надхвърля значително тази граница.) Така се получи мобилен дом с термопомпа и лъчисто отопление/охлаждане; винаги пресен въздух; панорамна тераса върху покрива; прибиращо се към тавана огромно легло; всички уреди за бита; широка баня и фасада, спираща пека и студа на нашия климат. Заповядайте да разгледате на ideinitsi.com.

    Как се разви Вашата компания от създаването си досега?
    Вдъхновяващо! Изминалите две години на подготовка оползотворихме с прецизирането на редица детайли от бъдещото изпълнение; с мотивирането на редица решения, които сме взели с цел доставяне на уют и функционалност; с натрупването на подплатена увереност за всяка смела стъпка, с която излизаме извън установените практики в сектора. С други думи, чувството е, че сме развили значителна скорост за летящ старт и първият, който подкрепи това дело, ще бъде доволно възнаграден за инвестицията си. А подготвяме и няколко иновации за световна премиера… Една от причините да се наречем „Идейници“ – сами по себе си новостите в уютните мобилни домове са само част от идеите ни…

    Какво предстои оттук нататък?
    Просто първата къща. Толкова малко и толкова много. Трудно се започва с нещо качествено, но не желаем да предадем този принцип. Веднъж започнали, доказано е от редица производители, че този продукт има търсене. Има и в България, но тук трябва око да види, ръка да пипне. Как точно?… Кой да знае… – смел клиент, който ни подкрепя, европейски средства, ангелска инвестиция, рисков капитал… Обмисляли сме последните две многократно, но в тези случаи има както привлечени инвестиции, така и добавени отговорности, които трудно се покриват с такъв продукт на такова място в такова време.

    Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
    Решението бизнес за износ да стартира с пилотен проект в България. За времето си беше логично решение – нямахме капацитет и нагласа да организираме началото в чужбина, но от днешна гледна точка се явява грешка. И въпреки това същото положение беше причина да научим редица безценни неща за себе си, за продукта и за бизнеса.

    А кои са най-важните уроци, които научихте?
    Два конкретни, изпитани на собствен гръб:
    Който се доверява и не проверява, той не управлява!
    Следвай шансовете в паралел, а не един след друг!

    И два общи, но доказани и в нашите дела:
    За да стане, не се предавай!
    Всяко зло за добро…

    Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
    Най-обогатяващо е извън комфортната зона! Там е най-разнообразно, научава се най-много и най-бързо.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 21 часа
    Apple планира $1 млрд. инвестиция в Индонезия
    Ще бъде изграден завод, който да произвежда компоненти за смартфони и други продукти
    преди 21 часа
    От 11-ия опит: Избраха Наталия Киселова за председател на Парламента
    Тя е експерт по конституционно право и преподавател в Софийския университет
    преди 21 часа
    СУ и “Аурубис България” със споразумение за партньорство
    Net-Zero Lab към университета ще си партнира с най-големия германски инвеститор в страната
    преди 22 часа
    преди 22 часа
    BgGPT, разработен от INSAIT, влиза в общините
    Първата община, която ще го имлементира е Бургас
    преди 23 часа
    Макрон заяви, че няма да се оттегли
    Избраното от него правителство претърпя вот на недоверие