неделя, 13 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    8078 прочитания

    В условията на криза предприемачите искат да инвестират в нещо сигурно

    До момента имаме 252 молби и очакваме още 100 до края на годината. Когато стартирахме през 2008, имахме само 87 запитвания, казва Иван Тодоров, франчайзер на SUBWAY
    19 октомври 2011, 17:05 a+ a- a

    Иван Тодоров е завършил „Информационни технологии във Варна. До 2004 се занимава с разработка и експлоатация на барове и клубове. След това в продължение на две години работи в сферата на строителното предприемачество. От 2007 става франчайзер на SUBWAY, а година по-късно е назначен за Агент бизнес развитие на компанията за България.  Първият ресторант на веригата е отворен през 2008. Днес компанията има 21 заведения в страната, управлявани на франчайзинг принцип – 13 в София, 4 във Варна, 2 в Бургас и 2 в Слънчев Бряг.
    През юни 2011 успехът на SUBWAY България бе признат от централата на веригата, която избра Иван Тодоров да привлече франчайз партньори и развие веригата на румънския пазар. През август 2011 Иван Тодоров бе отличен за постиженията си в развитието на марката в региона и бе обявен от SUBWAY за Агент бизнес развитие на годината. Само трима управители на SUBWAY са избрани да носят тази титла сред кандидати от целия свят.


    Г-н Тодоров, Вие държите франчайзер правата за SUBWAY за България от 2007 и имате поглед върху пазара от времето на икономическия бум и кризата сред това. Как променената икономическа ситуация се отрази на желанието на предприемачите да развиват франчайз бизнес?

    В условията на икономическа криза предприемачите търсят възможности да инвестират средствата си в нещо сигурно. Затова и франчайз моделът е по-популярен в момента, отколкото стартирането на собствен бизнес. Това е и една от причините SUBWAY да се развие толкова бързо в България. Общата инвестиция и таксите за отварянето на ресторант са едни от най-ниските в индустрията. Не се изискват големи помещения и персонал за отваряне на обект и инвестицията се възвръща сравнително бързо.

    Бихте ли ни посочил колко запитвания сте имали тази година и това повече или по-малко е от 2010 и 2009? И в сравнение с икономически силната 2008?
    Франчайзинг моделът става все по-познат в България и интересът към SUBWAY  продължава да бъде голям. Получаваме запитвания и от инвеститори в големите градове като Пловдив, Велико Търново, Благоевград, Стара Загора. До момента сме получили 252  молби, като се очаква до края на годината да получим поне още 100 след участието ни във Franchising Expo. За сравнение, през 2010 имахме 371 запитвания, а когато стартирахме през 2008, имахме само 87 запитвания.

    Как преценявате дали даден кандидат за фрайнчайз има потенциал? С всички, които проявяват интерес, ли се срещате и кои са най-важните качества, които искате да видите в потенциалните си бъдещи партньори?

    Процедурата по кандидатстване за франчайз е много лесна, тъй като няма изисквания за конкретно образование и опит. Изборът на франчайзополучателите става чрез подаване на заявка, след което кандидатът преминава интервю. По време на интервюто се опитвам да разбера дали очакванията на човека срещу мен съвпадат с политиката на компанията. За нас е изключително важно партньорите ни да спазват стриктно правилата на веригата.

    Каква е инвестицията, която е необходима, за да се открие един ресторант от веригата SUBWAY?
    Общата инвестиция зависи от фактори като местоположение, площ и нуждата от ремонт на помещението, като средно излиза около 100 000 евро. Таксата за получаване на франчайзинг правата е 7500 евро, като половината се връща на инвеститора, ако отвори заведението си в рамките на една година.

    Как се определя таксата, която след това франчайз получателите трябва да плащат?
    Таксата се равнява на процент от оборота, еднакъв за всички франчайзополучатели, и се определя от централата на веригата. От седмичния оборот се внасят 8% за роялти такса и 4,5% за национален фонд реклама.

    Какво показват наблюденията Ви – за колко време се възвръща първоначалната инвестиция?
    Периодът за възвръщане на инвестицията е от 1 до 5 години. Всичко зависи от типа локация и най-вече от усилията на франчайзера.

    SUBWAY вече има над 20 обекта из цялата страна. Вие ли отговаряте за това стандартите и правилата да се спазват и как успявате да извършвате контрола в различни точки на страната?
    В началото за контрола на заведенията отговарях само аз, но с разрастването на веригата се наложи да изградя мрежа от регионални супервайзъри и мениджъри. Те посещават ежедневно ресторантите и следят за стриктното спазване на процедурите и  качеството на обслужването.

    Какво се случва, ако не сте достатъчно доволен от даден франчайзополучател? Случвало ли се е?
    Правилата на веригата са изключително строги и трябва да се спазват от всички франчайзополучатели, за да се развива успешно веригата. Въпреки внимателната селекция на партньорите случвало се е да има разминавания между нас и някой от франчайзърите. В краен случай франчайзърът се отстранява, а  ресторантът се прехвърля на друг.

    Отскоро Вие държите франчайз правата за SUBWAY в Румъния. Защо според Вас досега е нямоло SUBWAY на толкова голям пазар като румънския? Ваша ли беше инициативата да се насочите към Румъния и защо?
    Действително до момента не е имало франчайзър на румънския пазар. Ние сме първите, които ще предлагат франчайзинг лицензи. Доколкото знам, преди е имало и други кандидати, но не ми е известно защо не са били одобрени.
    Когато кандидатствахме за управлението на SUBWAY в Румъния, нямаше обявен конкурс. Ние сами се свързахме с централата в САЩ и им представихме нашия бизнес план за развитие в Румъния. Преминахме и през интервю с 15-членна комисия, след което бяхме уведомени, че сме одобрени да подпишем договора.

    Какви са първите реакции от румънския пазар и каква е прогнозата Ви? Например за следващата една година?

    Виждаме много добри възможности за развитие на румънския пазар. Промяната на потребителските нагласи поради икономическата криза, както и повишеното търсене на нови заведения за хранене, са само някои от факторите, които ни убедиха да инвестираме там.
    До момента имаме сключени договори с 5 партньори, кaто първият обект се очаква да отвори в Букурещ до края на годината. Плановете ни са да бъдат изградени 40 обекта в Букурещ до 4 години и 70 обекта в цяла Румъния до 7 години.

    Преди SUBWAY Вие сте разработвали барове във Варна, след което сте се насочил към строителния бизнес, а имате ИТ образование. С толкова разнородни интереси, как решите да се занимавате със силно регулиран бизнес, какъвто е франчайзингът, а не да развивате собствен по начина, по който Вие намирате за правилен?
    Към франчайзинга се ориентирах  преди четири години именно поради липсата на сигурност в стартирането на собствен бизнес. Когато реших да се насоча към сферата на обслужването, търсех подходящо франчайз предложение, което да изисква ниска инвестиция и да предлага добра възвръщаемост. Моделът на SUBWAY ме привлече, защото е изпитан и доказано успешен. За мен SUBWAY е най-сигурната възможност да имаш успешен франчайзинг бизнес.


    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    „Смарт Солар Технолоджис“ инвестира 240 млн. лв. в Стара Загора
    Новият завод на компанията ще създаде над 800 нови работни места
    преди 2 дни
    ЕЦБ ще намали лихвените проценти с по 0,25% през октомври и ноември
    Това показва проучване на „Ройтерс“ сред икономисти
    преди 2 дни
    Над 110 млн. са регистрираните електронни прегледи за по-малко от 2 години
    Общият брой на издадените електронни рецепти надхвърли 63 млн.
    преди 2 дни
    Франция разкри строг бюджет
    Страната се опитва да се справи с повишаващия се дълг и дефицит чрез орязване на разходите и по-високи данъци
    преди 2 дни
    AMD обяви нови AI чипове
    Според компанията AI пазарът ще нарасне до $500 млрд. в следващите 4 години
    преди 2 дни
    Заводът за лагери в Сопот се разраства с инвестиция за над 14 млн. лв.
    СКФ Бeрингс България получи сертификат за инвестиция клас A