България губи позиции като аутсорсинг дестинация пред балтийските държави
Трябва да ни възприемат като страна със сравними качествата на работната сила и по-добра финансова атрактивност, за да се развиваме с темпото на нашите конкуренти, каза Петър Бришимов от A.T. Kearney
Развитието на аутсорсинга е заложено в проекта за нова икономическа стратегия на страната, която ще бъде представена до две-три седмици, каза зам.-министърът на икономиката Евгени Ангелов при откриването на конференцията „Аутсорсинг 2011 – Посоки на развитие, ползи и рискове”, организирана от в. „Пари”. По време на конференцията бяха представени резултатите от проучванията на A.Т.Kearney и SееNews за аутсорсинг пазара.
Вижте видео с Петър Бришимов от A.T. Kearney
България запазва конкурентните си предимства пред държавите от Централна и Източна Европа и Азия, но губи позиции пред балтийските държави. Това показва анализът на международната консултантска компания A.T.Kearney за 2011. Положителна тенденция е, че европейски компании, които аутсорсват в държави от Северна Африка обмислят да се пренасочат към пазари с по-нисък риск в Източна Европа.
Основните конкурентни предимства на България в сферата на аутсорсинга са политическата стабилност, членството в Европейския съюз, близостта до държави от Европа, данъчното облагане. „По отношение на финансовата привлекателност България е много близо дори до държавите от Азия и запазва добрите си позиции. Балтийските държави обаче успяват да намалят разликата и вече са много близо до нас”, посочи Петър Бришимов от A.T. Kearney. Според него областта, в която България трябва да положи повече усилия, е качеството и количеството на работната сила, за да можем да се развиваме със същите темпове, с каквито и нашите конкуренти. „Това, което трябва да постигнем, е в съзнанието на потенциалните клиенти България да се възприема като държава със сравними качествата на работната сила и относително по-добра финансова атрактивност”, каза Бришимов.
Водещи аутсорсинг компании, представители на бизнеса и консултанти се обединиха около позицията, че най-големите предизвикателства пред аутсорсинг бизнеса в България са свързани именно с намирането на квалифицирани кадри, постигането на растеж и диверсифицирането на услуги и клиенти.
Основен ключов момент е да се разработи държавна програма за развитие на аутсорсинга, включително и в сферата на образованието, която да е част от национална стратегия. Представителите на сектора на аутсорсинг услуги настояха бъдещите мерки, предприети от държавата, да включват данъчни облекчения, опростяване на разходите за осигуровки или предоставяне на държавни субсидии за наем на офиси в градове извън столицата, провеждане на образователна реформа, така че кадрите да са по-пазарно ориентирани.
Вижте видео с Райна Лазарова от SeeNews
Мениджърите разчитат на държавата и за да получават повече работни ангажименти от нейните структури. Те посочват, че в други страни, като САЩ и Холандия именно държавата е най-големият възложител на аутсорсинг бизнеса. У нас публичният сектор има дял от около 6% в поръчките на аутсорсинговите компании според проучването на SeeNews.
„Един от основните изводи на проучването е, че секторът у нас работи предимно с чуждестранни клиенти”, каза Райна Лазарова от SeeNews. Топ 3 на държавите, които аутсорсват у нас са Великобритания, САЩ и Германия. Най-често използват възможността да изнасят вътрешни процеси компании от финансовия сектор, телекомуникациите, разработката на софтуер и търговията на едро и дребно.
Голям риск за компаниите в сектора, е, че голяма част от тях са зависими от малък брой клиенти. „При три от всеки четири компании над 80% от годишните им приходи се формират от 5 или по-малко клиента. В същото време е значителен делът на дружествата, които разчитат на един, до два клиента, за по-голяма част от приходите си”, посочи Райна Лазарова. Според проучването обаче бизнесът има позитивна нагласа за следващите две години.
Как EIT Manufacturing – най-голямата европейска мрежа за иновации в индустрията, помага на българските стартъпи и предприятия да пробият на чуждите пазари – Михаил Станев, старши мениджър „Бизнес развитие и иновации“ в организацията, пред Economy.bg
Кои са най-големите предизвикателства, как могат да бъдат решени, къде е мястото на устойчивостта и каква е прогнозата за 2025 г., споделя Влад Вита, съветник по политиките на Ecommerce Europe