събота, 20 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    12508 прочитания

    Христо Чернев, TaxiMe: Планираме експанзия в чужбина

    Компанията обмисля и услуга за доставка на стоки, заяви пред Economy.bg изпълнителният й директор
    23 октомври 2015, 10:22 a+ a- a

    Христо Чернев е съосновател и изпълнителен директор на TaxiMe, български стартъп, финансиран от фонда Eleven, Rosslyn Capital Partners и други частни инвеститори. Услугата предлага на потребителите в София и Пловдив възможност да поръчват чрез смартфон приложение подбрани таксиметрови шофьори на стандартни тарифи без разговори с диспечер.

    Христо Чернев има дългогодишен управленски опит в продажбите, маркетинга и бизнес развитието. От 1999 до 2005 заема различни ръководни позиции в Xerox Bulgaria. През 2005 е част от управленския екип, които стартира Vivatel. През 2009 напуска Vivatel, за да започне първият си стартъп проект. Завършил е Американския университет в Благоевград със специалност „Бизнес администрация” и втора специалност „Журналистика и масови комуникации”. Завършил е и „Стопанско управление” от УНСС по съвместна програма с британския университет Lincolnshire & Humberside.

    Economy.bg разговаря с Христо Чернев, за да разбере повече за плановете за развитие на приложението и за стартъп средата у нас.

    Как от TaxiMe подбират шофьорите си?

    Христо, как бихте определили TaxiMe – като алтернатива на таксиметровата услуга или като среда за подобряване на тази услуга?
    Като рязко подобрение на таксиметровата услуга. Ние правим сериозен подбор на таксиметровите шофьори в София и ги свързваме по удобен и бърз начин с клиентите чрез мобилно приложение. Има прозрачност кой е шофьорът, каква е колата, каква е тарифата, даваме и предварителна оценка, колко ще струва пътуването. Има също възможност клиентът да се обади на шофьора.

    Работите с таксиметрови шофьори, но знаете, че много потребители са недоволни именно от самите шофьори. Защо се решихте на такава стъпка?
    Като във всяка професия си има и черни овци. Вероятно тук са малко повече, отколкото в другите сектори. Когато с Тишо (бел. ред.: Тихомир Петков – съосновател на TaxiMe) започнахме да мислим и работим върху идеята, си казахме, че от 10 хил. шофьори в София все ще се намерят 1000 или повече, които да са професионалисти. Тогава го вярвахме, а днес го знаем, защото работим с няколко хиляди подбрани шофьора. Да, има шофьори, които не се отнасят добре с клиентите, но нашата работа е да ги филтрираме и да ги оставим извън TaxiMe.

    Как ги филтрирате?
    Шофьорът няма как да получи парола с достъп до TaxiMe, без да е дошъл при нас, наш служител да е разговарял с него, да му е прегледал всички документи – застраховки, разрешителни, свидетелство за преминат психопреглед. По време на събеседването, което трае около 30-40 мин.,нашият служител е добил не само лична представа за шофьора, но и му е дал насоки какво да е поведението и държанието му с клиенти, запознал го е с приложението. Прави се сериозен оглед и на колата. Стараем се всичко да е предсказуемо както за нас, така и за клиентите.
    На база на тази информация всеки шофьор започва работа в TaxiMe със служебен рейтинг. Качеството на неговата работа и оценките, които клиентите му дават след всеки курс, променят динамично рейтинга му. В този смисъл клиентите имат основна роля за подбора на шофьорите в TaxiMe. Ако клиент е оценил високо представянето на даден шофьор при последваща поръчка шанса да му бъде изпратен същия шофьор е голям, както и обратното - при ниска оценка, клиентът си гарантира, че този шофьор няма да го вози повече. А когато говорим за драстично нарушение и системни оплаквания вече се стига и до изключване на този шофьор от системата.

    Колко са потребителите на TaxiMe и достатъчни ли са шофьорите, за да покриват търсенето?

    Колко пъти вече е свалено приложението?
    Над 100 хил. пъти. Не сме стигнали още 200 хил. инсталации, но имаме 105 хил. активни потребители.

    Достатъчни ли са шофьорите, с които работите, за да покриете търсенето? Колко е средното изчакване за кола?
    Имаме вече няколко хиляди шофьори. Под 30 секунди е времето за приемане на поръчката, а колата пристига средно за 4 мин.

    Има ли случаи на отказани от шофьори поръчки, например при пътувания на кратко разстояние?
    Имаме случаи както на клиенти, така и на шофьориq отказали поръчка. На шофьорите, които отказват прекалено много поръчки, това им се отразява негативно върху рейтинга, като дори може да им бъде ограничен достъпът до приложението.

    Какви са мотивите на шофьорите да работят с вас? Как те съчетават работата си при вас и в таксиметровата компания?
    Между 50-60% от времето на таксиметровия шофьор минава в чакане или в обикаляне, за да намери клиент. Така че, ако ние можем да му предложим клиент, той ще е доволен. Може да продължи да изпълнява поръчки от централата или да взема клиенти от улицата.

    Как се отрази на TaxiMe спирането на Uber в София и какви са разликите между двете услуги?

    Отчитате ли повече заявки, след като Uber беше принудена да спре работа в София?
    Има леко увеличение, което смятаме, че е свързано с Uber.

    Какво отличава TaxiMe от Uber?
    Разликата е в това, че шофьорите, които работят в TaxiMe, са професионалисти, т.е. те са професионални таксиметрови шофьори. Познават много добре града. Опитът им на улицата им дава възможността да карат много по-умело. Колите притежават необходимите застраховки и за пътниците. Шофьорите минават психопреглед през три години. Има ги в списъка на ДАИ – Държавната автомобилна инспекция, т.е. ако се случи нещо, има яснота, кой го е извършил. Друга основна разлика е, че в TaxiMe имаме много повече шофьори, а за клиентите това означава значително по-малко чакане за приемане на поръчката и за пристигане на шофьора.

    Вие запазвате ли цените на таксиметровите компании?
    Абсолютно същите са, като стандартната тарифа за града – 79 ст. е дневната, 90 ст. е нощната и 22 ст. е престоят.

    При вас липсва възможността за безкасово плащане. Обмисляте ли да предложите такава опция?
    Да, работим в тази посока. Това е удобство за клиентите, които биха искали да го ползват. Голяма част от хората в България обаче се притесняват от това. Но има и хора, които го смятат за предимство и затова ние искаме да им го предложим.

    За плановете за развитие на TaxiMe

    През лятото навлязохте и на пазара в Пловдив. Защо точно там и планирате ли да стъпите и в други градове?
    За нас беше важен фактор, че Пловдив е университетски град и има млади и иновативни хора, а TaxiMe е нещо иновативно. Ние правим революция в индустрия, която съществува от поне 100 години. Разглеждаме различни градове. Географската експанзия е интересна за нас. Колкото по-голям е един град, толкова по-интересен е. Не е задължително той да е в България. Засега обаче не може да споделим повече информация. Освен това на пазарите, в които присъстваме, можем да предложим и други услуги. Ние сме силни в придвижването на хора и смятаме, че можем да придвижваме и стоки.

    Как се развива стартъп средата у нас?

    Какви са предизвикателствата да развиваш стартъп бизнес в България?
    Стартъпът е нещо много по-различно от установения бизнес. Имам 10 години корпоративен опит. Работил съм седем години в Xerox България, след като завърших университет. След това около три години бях в управленския екип, който стартира Vivatel, сега Vivacom.

    Труден ли беше преходът?
    Труден е, даже и болезнен на моменти. По-различно е. Но има нещо много истинско в това, да стартираш компания, да направиш нещо от нищо. Уменията, които се изискват са по-различни. Докато си в компания, разчиташ на други хора да свършат нещо, докато при стартъпа, ако не го свършиш ти, няма кой да го направи, поне в началото.

    Колко голям е екипът ви?
    Ние сме 10-тина души. Половината са инженери и работят по технологията. Другите работят с шофьорите.

    Как оценявате стартъп средата у нас?
    Стартъп средата в България е на европейско, а може да се каже, и на световно ниво. Откакто се появиха Eleven и Launchhub, нещата се случват. Може да се гордеем с това, колко добра е стартъп средата у нас. Защото в момента Лондон и Берлин са единствените преди нас в Европа, т.е. София е №3.
    Да стартираш собствена компания, си има своите предизвикателства. Имам любим цитат на Бен Хоровиц (един от топ 5 инвеститорите в старътпи в света), който по времето, когато е бил CEO на стартъп, казва: „Спях като бебе – будех се на всеки два часа и плачех”. Наистина усилията в стартираща компания са много заради интензивността. Ако едно CEO в установен бизнес взема по 2-3 решения в тримесечието, то при стартъпите е нормално да вземаш повече от 2-3 решения на ден. Много е динамично, но това го прави интересно. Ако човек търси предизвикателства, стартиращата компания е нещо, което човек трябва да опита и да направи.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 22 часа
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 23 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 2 дни
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 2 дни
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 2 дни
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 2 дни
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство