За плановете на компанията разговаряхме с Юхани Хинтика – СЕО на компанията, Нина Песонен – глобален HR директор, и Весела Малинова – управляващ директор на Comptel Bulgaria
(На снимката отляво надясно) Юхани Хинтика – СЕО на Comptel, Нина Песонен – глобален HR директор, и Весела Малинова – управляващ директор на Comptel Bulgaria
Технологичната компания Comptel присъства в България от 2010. Централният й офис е във Финландия. Разработва софтуер за телекомуникационни компании, а клиентите й са различни мобилни оператори в повече от 90 страни.
В момента в България за Comptel работят 80 човека, но плановете на компанията са да разшири екипа си в София.
Защо именно в София и няма ли да бъде пречка ограниченият пазар на труда у нас, разговаряхме с Юхани Хинтика – СЕО на Comptel, Нина Песонен – глобален HR директор, и Весела Малинова – управляващ директор на Comptel Bulgaria.
Къде по света Comptel има присъствие
Г-н Хинтика, къде по света Comptel има присъствие? Юхани Хинтика: Comptel разработва софтуер за телекомуникационни компании. Централният офис на компанията е във Финландия. Имаме клиенти в 90 страни по света. Обслужваме изключително телеком оператори, които използват нашите софтуерни решения в тяхната работа. Имаме 15-16 локации в различни точки по света, където са концентрирани нашите служители.
Колко служители имате? Ю. Х.: Към момента имаме около 750 служители, като 200 от тях са във Финландия, а останалите 550 са в различни точки по света. Имаме голям център в Малайзия, в Куала Лумпур. Там се намира вторият ни по големина център след Хелзинки. Растем също и в София, където имаме около 80 човека, а плановете ни са да увеличим техния брой, тъй като това е важна част от разрастването на нашата мрежа от офиси.
Кога стартирахте вашата дейност тук в България? Ю. Х.: Преди шест години. Отворихме център тук, в София, след като направихме различни проучвания, кои биха били подходящите локации за нас, и оттогава се разрастваме в България.
Днес, шест години по-късно, какво е ролята и значението на българския център за компанията ви? Ю. Х.: България винаги е била важна локация за нас, но значението на офиса тук нараства, защото решихме да стартираме ново звено, което да се занимава с проучване и разработка (Research and Development) на част от продуктите на Comptel. Това е нещо ново за нас и е от стратегическо значене за нашата компания.
Каква е ролята на българския офис и какви са плановете за развитие?
Колко човека имате тук в България и какъв тип специалисти са те? Ю. Х.: Имаме 81 човека в София и растем. Стартирахме с нашия отдел за услуги и имахме хора, които отговарят за обслужването. Най-често за доставките по различните проекти. Сега добавихме звеното за R&D, където позициите са за софтуерни разработчици, позиции, свързани с ИТ архитектура и други функции, в областта на разработка на софтуер.
Значи планирате разрастване през тази година? Ю. Х.: Да. Планираме да наемем още хора, това е основната ни задача. Ние и досега се разраствахме в България, но сега това разрастване е по-голямо откогато и да било. Значението на центъра ни тук ще нараства. Ще имаме повече хора, повече функции. Ще обогатим портфолиото. Вече имаме R&D, обслужване и проджект мениджмънт функции в София, което показва колко голямо е значенето на българския център.
Защо решихте да разширите своята дейност именно в България? Още повече, че нашият пазар на труда не е голям? Ю. Х.: Както споменах, преди шест години, когато търсихме подходящите за нас локации, направихме проучване къде бихме открили подходящите таланти и ниво на образование. Тогава открихме центъра в България. Считам, че тези фактори не са се променили. Други фактори като местоположението също. Ние сме глобална компания, а от България от гледна точка на локация и часова зона, могат да се обслужват много държави.
Защо Comptel разширява дейността си в България, въпреки че в България пазара на труда не е голям?
Вие виждате потенциал в България? Ю. Х.: Абсолютно. Ние сме много заинтересувани да разраснем нашите операции тук, да привлечем таланти, да бъдем добър работодател. Компания, за която хората искат да работят и да се чувстват щастливи при нас. Ценностите са много важни за нас и те описват нашата компания и средата в нея. Нашите ценности са страст (Passion), обединение (United), уважение (Respect) и „Направи го възможно“ (Make it happen). Това ни отличава като компания. Другото нещо, е че ние сме международна компания и можем да предложим развитие на хора, които се интересуват, извън България. Имаме клиенти в 90 различни страни, което ни позволява да общуваме с други култури. И ако обичате да пътувате, можем да предложим възможност за това. Един добър социален пакет, включващ различни придобивки, но аз бих казал, че културата на компанията е може би основната причина хората да изберат нас.
Г-жо Песонен, пазарът на труда в България не е голям, а в същото време тук има много технологични компании, които се конкурират за хора със сходни умения и опит. Това не е считате ли, че ще е пречка за вас и плановете ви? Нина Песонен: Аз мисля, че през всичките тези години ние успяхме да изградим доста силен бранд като добър работодател, което ни позволява да привличаме наистина добри кандидати, така че не смятам, че това ще е някакъв ограничаващ фактор. Точно затова имаме планове за растеж тук. Разбира се, предизвикателство е. И трябва да продължим да поддържаме добрата си репутация, да се фокусираме върху ангажираността на хората в самата компания и тяхната мотивация, защото те също спомагат за привличането на хора. Имаме работа, но не бих казала, че е толкова голямо предизвикателство.
Ограниченият пазар на труда не е ли пречка за плановете на компанията?
Оперирате на различни пазари. Бихте ли сравнили търсенето на ИТ хора в различните точки. Навсякъде ли е еднакво трудно? Н.П.: Да, има някои сходства. Това, което отличава България, е, че тук има много добре подготвени хора и културата на работа е отлична. Ние чувстваме, че хората са наистина отдадени на това, което правят, и както самите те тук в офиса казват, че се чувстват като едно семейство. Те влагат много от себе си, включително и от личното си време и емоции, за да направят компанията добро място за работа. Ние целим да привличаме най-добрите кандидати, защото уменията са много важни за нас и от тази гледна точка има някои сходства в търсенето на ИТ хора в различните страни, но културата и отношението са различни навсякъде.
ИТ специалистите в България са сред най-добре платените в България, но къде се намират техните възнаграждения, ако ги сравните спрямо колегите им от другите европейски страни? Н.П.: В различните европейски страни възнагражденията варират, и понякога с много. Зависи с кои страни ще направим сравнение, но бих казала, че възнагражденията на българските ИТ специалисти все още са под средните в Германия, Великобритания, Норвегия, където те са едни от най-високите.
Г-жо Малинова, в България сме ставали свидетели на компании, които идват с амбициозни планове, но невинаги успяват да наемат хората, които планират. Вие как виждате потенциала за разрастване в България? Весела Малинова: Ако някога сме имали съмнения за българския пазар, не мисля, че компанията би инвестирала у нас. Нашата стратегия за подбор е да се разрастваме по „интелигентен начин”. Ние отдаваме голямо значение на техническите умения, но същото така и на личното отношение на всеки човек. И нашите служители всъщност са нашият пример за това как подбираме хората си. Благодарение и на тях ние се разрастваме, защото те са тези, които водят до следващите назначения. Ние планираме да се разрастваме плавно. Бавно, но успешно и с правилните хора.
Какви хора иска да привлече компанията?
Вие търсите професионалисти с доказани умения или сте отворени и за хора без много опит? В. М.: Ние сме отворени за целия пазар. Всички, които покриват търсения от нас набор от технически умения, което включва и хора за входни позиции също. Важното за нас, както казах, са личните качества и отношението на хората, защото ние в България все още сме 80 човека и за нас е много важно да продължим да се чувстваме като едно семейство.
Г-н Хинтика, какво е да правиш бизнес в България? Ю. Х.: Да правиш бизнес в България, ако трябва да говоря за сектора на телекомуникациите, е трудно, защото това е малък пазар в сравнение с други, на които оперираме. „Теленор” е наш клиент и това е друга дейност, която имаме в България, освен дейностите по обслужване на клиенти и разработката. Иначе телеком секторът е бизнес, който използва едни и същи термини, сходни технологии в почти всички държави, в които оперираме, и в България няма големи разлики в сравнение с останалите страни.
Вие ще бъдете част от едно от значимите технологични събития - конгреса в Барселона. Какво е вашето участие там? Ю. Х.: Там ще говорим за нови решения, ще се видим с различни клиенти, ще обсъдим някои конкретни казуси, но най-важното е, че планираме да организираме наистина голямо парти в Барселона, нещо, което ще правим за първи път на този конгрес.
Какви нови професии ще се появяват в бъдеще и ще се променят ли моделите на работа, дискутират Футурологът д-р Мариана Тодорова и Председателят на УС на БАСКОМ Доброслав Димитров
С програмата SAP Next Talent даваме шанс на завършващи студенти с ИТ профил да продължат кариерата си в компанията - Радослав Николов, изпълнителен директор, пред Economy.bg