понеделник, 04 ноември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    16654 прочитания

    Sensata: Нужен е стабилен пазар на труда, за да бъде привлечен голям производител на автомобили в България

    Томи Вер Елст, генерален мениджър на Sensata Technologies за България, пред Economy.bg
    15 април 2016, 18:17 a+ a- a

    Преди дни американската компания Sensata Technologies откри втория си завод у нас – в пловдивската индустриална зона „Марица”, която е част от „Тракия икономическа зона”. В завода са инвестирани 35 млн. долара, като се очаква там да бъдат разкрити общо 1200 работни места. Освен в Пловдив Sensata има производствено предприятие в Ботевград с 1900 служители, както и развоен и клиентски център в София с 250 служители. Компанията планира разрастване и в тези две локации в бъдеще. В Ботевград Sensata произвежда температурни сензори за големи автомобилопроизводители като Volswagen Group, Daimler, Fiat, Volvo, General Motors. В завода в Пловдив ще се произвеждат сензори за налягане за компании като „Рено” и „Пежо”. С откриването на втория си завод у нас България ще бъде един от основните двигатели на Sensata Technologies в световен мащаб.
    Компанията има 19 000 служители по целия свят и притежава заводи в 16 държави. Приходите й за изминалата година възлизат на 3 млрд. долара.

    Томи Вер Елст става генерален мениджър на Sensata Technologies за България през 2011 след присъединяването на белгийската Sensor-Nite към компанията. Започва работа в белгийското дружество през 2004 като служител в счетоводния отдел. Отговорностите му се увеличават и е назначен за мениджър логистика, доставки и операции. Томи Вер Елст е магистър по икономика и финанси от университета в родния си град Хаселт, Белгия.

    За решението да бъде открит нов завод в Пловдив, за предизвикателствата на пазара на труда у нас и потенциала на индустрията разговаряхме с Томи Вер Елст, генерален мениджър на Sensata Technologies за България.

    Кой е Томи Вер Елст?

    За решението да се открие нов завод в Пловдив

    Г-н Вер Елст, защо Sensata Technologies реши да разшири бизнеса си у нас?
    В момента Sensata поддържа бизнес, инженерен и HR център тук в София, както и голяма производствена мощност в Ботевград, която стана част от Sensata през 2011 чрез придобиването на белгийската Sensor-Nite. С инвестицията в Пловдив и добавянето на втора производствена локация в България ще имаме необходимия капацитет, за да посрещнем увеличеното търсене от страна на нашите европейски клиенти. Това съвпада с дългосрочната ни стратегия да развиваме ефективни производства в близост до пазарите и клиентите, които обслужваме.
    Освен това заводът в Пловдив ще ни позволи допълнително да разширим производството в случай на необходимост в бъдеще. Заводът е с размери 12 хил. кв.м., а целият парцел е 68 хил. кв.м.

    Обсъждани ли бяха други локации?
    Разбира се. Стартирахме проекта преди три години и бяхме се спрели на няколко локации. Направихме демографски проучвания, срещнахме се с представители на местните власти. Но още от началото Пловдив беше нашият първи избор за разрастване на бизнеса ни.
    Пловдив предлага много добри бизнес условия за индустрията. Получихме голяма подкрепа от общината по време на изграждането на завода. Нямаше забавяния при получаване на необходимите разрешителни, нямаше бюрократични спънки, наистина получихме голяма подкрепа. Освен това благодарение на близостта до Техническия университет в Пловдив ние ще можем да привлечем необходимия талант, за да посрещнем амбициите ни за растеж. Така след като отчетохме всички демографски аспекти, Пловдив се оказа прекрасно място за инвестиция.

    Другите обсъждани локации в България ли бяха?
    Започнахме анализа ни от Източна Европа. Но ние вече имахме съществуващо производство в България с добри резултати и чудесен екип. Важен фактор за избора на локация в България беше и фактът, че тук освен производство имаме инженерен, финансов и HR център.

    Каква е стойността на инвестицията в Пловдив?
    Досега като цяло сме инвестирали 35 млн. долара. Това включва 15 млн. долара в съществуващите съоръжения и други 20 млн. долара в производствени линии. Това е само началото. С разширяване на производството нуждата от нови производствени линии ще доведе до допълнителни инвестиции.

    Какво конкретно ще произвеждате в завода в Пловдив?
    Ще произвеждаме сензори за налягане. Има засилено търсене към тези продукти от страна на нашите клиенти заради непрекъснатия стремеж към по-добра енергийна ефективност, безопасност и по-ниски вредни емисии. Тези продукти се използват в спирачните системи и в двигателите на автомобилите.

    Кои са основните ви клиенти?
    Първите продукти, които ще започнем да произвеждаме в Пловдив, ще доставяме за „Рено” и „Пежо”. На по-късен етап към клиентите ни ще добавим и Volkswagen. Ще снабдяваме също Continental и Delphi, а те от своя страна ще доставят за големите европейски автомобилопроизводители.

    Колко нови работни места ще бъдат разкрити и за какъв тип специалисти?

    Колко хора в момента работят в компанията?
    В момента Sensata има около 2250 служители в България. Имаме около 1900 служители в Ботевград, други 250 тук в бизнес центъра ни в София и 100 души в Пловдив. С инвестицията от 35 млн. долара в Пловдив планираме да добавим още 1 200 нови служители в бъдеще.

    А какви са плановете ви за другите локации – в Ботевград и в София?
    Ще продължим да развиваме и другите локации. В Ботевград ще инвестираме допълнително в разширяване на производствените линии. Там ще открием нови 300 работни места. В момента учредяваме европейски тестови център в София, което ще наложи да бъдат привлечени още хора. С разрастването на бизнеса ни ще разширим както развойния, така и клиентския център за Европа.

    От какъв тип специалисти ще имате нужда в Пловдив и в останалите локации?
    Ще имаме нужда от всякакви специалисти, които да допринесат за развитието на бизнеса си. Ние имаме доста добър модел в България. В производството в Пловдив и в Ботевград ще имаме нужда от оператори производство, инженери, специалисти логистика и т.н. В бизнес центъра ни в София имаме клиентски център, за който ще имаме нужда от хора с добри езикови и комуникационни умения, а за развойния ни център тук – от дизайнери и инженери.

    Как може да бъде решен проблемът с недостатъчните кадри у нас?

    Срещате ли трудности при намирането на квалифицирани специалисти?
    Досега се справяме доста добре с привличането на точните специалисти и аз съм много горд с екипа, който изградихме. Все повече компании навлизат на пазара в България, а присъстващите вече компании разширяват дейността си. Считам, че това е прекрасно за България и страната трябва да се гордее с това. Разбира се, това внася допълнително напрежение на пазара на труда по отношение на привличането и задържането на кадрите. Това ще е предизвикателство за всяка компания в бъдеще. Как компаниите да се отличат и как да предложат пакет, който носи стойност за служителите.

    Как това предизвикателство може да бъде решено на национално ниво?
    Това не е нещо, което индустрията сама може да реши. Ние, като индустрия, можем да изиграем важна роля в партньорство с правителството. Трябва да се гарантира, че хората могат да съзрат възможности тук по отношение на образование и кариера. Трябва да се гарантира, че хората няма да решат да търсят възможности за образование или кариерна реализация в чужбина. А това е нещо, което индустрията сама не може да реши. Това е нещо, което можем да постигнем само в партньорство в дългосрочен план.

    Как плановете за въвеждане на дуално образование могат да помогнат за адресиране на това предизвикателство?
    Идеята наистина ми допада. Това, което според мен ще е от полза, е да покажем на младите хора, че в България има бъдеще. Чрез тясно сътрудничество между бизнеса и образователната система ние трябва да гарантираме, че те излизат готови за работа от училище и че не трябва да се притесняват какво следва после. Това, което следва после, е тук, в България. Трябва да гарантираме, че те са подходящи подготвени и че има достатъчно кариерни възможности в страната. Смятаме, че това е добро начало, макар и с ограничен обхват в момента. Инициативата трябва да се доразвие и да се разшири.

    Вие подкрепяте ли тази инициатива?
    Абсолютно я подкрепяме. Работим заедно с други компании в Пловдив. Ще предложим възможности за стажантски програми в компанията. Освен това ще подкрепим финансово и технически училищата, за да подобрят те техническия си потенциал.

    Имате амбицията да се превърнете в най-големия работодател в промишления сектор у нас. Получавате ли някаква подкрепа от властите като такъв?
    Бих казал да. Подчертах вече, че получихме подкрепа при стартирането на новия ни завод в Пловдив. Това беше добър пример, как властите и бизнесът могат да постигнат добър резултат, когато си партнират.
    От друга страна, би могло да се направи повече за ускоряване на сътрудничеството, за да може образованието да отговаря повече на нуждите на бизнеса. Но според мен това е по-скоро възможност за развитие, отколкото недостатък. Когато сме имали нужда от подкрепа от правителството, сме я получавали.

    Добро място за инвестиции ли е България?

    Бихте ли препоръчали на друга американска компания да инвестира в България?
    Зависи от типа на инвестицията. Ако е инвестиция в нов бизнес център с колцентър, или инвестиция в ИТ сектора, бих им казал, че пазарът за такъв тип инвестиция вече е доста наситен. Според мен трябва да се инвестира повече в производството. Защото това ще е база за последващо развитие и разрастване. Много по-трудно е да преместиш производство от дадена страна, отколкото един бизнес център. Така че зависи от типа на инвестицията.

    Има ли потенциал България да привлече голям автомобилопроизводител?

    Как оценявате потенциала на аутомотив индустрията в България?
    Мисля, че трябва да сме много доволни от това, което имаме днес. Освен Sensata имаме компании като Visteon, Melexis, IMI и много други. С тези компании създаваме много добавена стойност от гледна точка на производство и развитие в аутомотив индустрията. За малък пазар като България това е забележително. Като членове на „Аутомотив клъстер” ние се опитваме да се подкрепяме взаимно и да си партнираме, например при работата с университетите и правителството. Само така можем да гарантираме бъдещия успех на аутомотив индустрията в България.

    Кои според Вас са основните пречки България да привлече автомобилопроизводител?
    Смятам, че пречка е зрелостта на пазара на труда като цяло. Да предположим, че голям производител на автомобили днес трябва да реши дали да инвестира в България. Би могъл да инвестира в София или в близост до града, или в Южна България – Пловдив, Стара Загора. С други думи, там, където вече всички се питат как може да се гарантира бъдещ растеж, когато липсват достатъчно квалифицирани кадри. Смятам, че за да се случи такава инвестиция, трябва да бъде решен този въпрос. Трябва да има стабилен пазар на труда, за да бъде привлечен голям производител на автомобили. Защото това би имало негативен ефект върху присъстващите компании тук. Това ще доведе до „мигриране” на кадри от присъстващите компании към големия производител на автомобили. Дори само заради бранда му.

    Според Вас привличането на голям автомобилопроизводител ще има само негативен ефект върху бизнеса ви?
    Да, предвид предизвикателствата, които имаме по отношение на привличане и задържане на кадрите. Така че нека първо създадем зрял и стабилен пазар на труда. След това бих бил горд, ако голям производител на автомобили реши да открие над 5000 работни места тук.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    01 ноември 2024, 15:52
    Стоянова: С Терминал 3 летище София ще се превърне в ключов регионален хъб
    Към момента аеропортът обслужва полети до 46 държави
    01 ноември 2024, 13:14
    dormakaba стартира Център за споделени услуги в София
    Проектът, за който компанията получи сертификат за инвестиция клас А, ще създаде 248 нови работни места
    01 ноември 2024, 10:08
    ОББ: Изтича валидността на IBAN номерата, съдържащи RZBB
    Промяната не се отразява по никакъв начин на сметките на клиентите като наличности, условия и достъпност
    01 ноември 2024, 09:49
    Спад на основния лихвен процент у нас
    От 1 ноември лихвата е 3.22%
    31 октомври 2024, 14:31
    Петте най-големи индийски ИТ компании вече имат офиси в България
    Едни от най-важните сфери за сътрудничество са ИТ секторът и секторът в областта на услугите
    31 октомври 2024, 09:18
    Групата Schwarz стартира иновативна програма в партньорство с три университета във Варна
    Пет отбора ще се борят за награда от 10 хил. лева и финансиране от 30 хил. евро в първия випуск на GEN I: ИНОВАЦИЯ ГЕНЕРАЦИЯ