4 млрд. евро са инвестициите на чужди и местни компании в града на тепетата от 2011
Вторият по големина град в България с 350 хил. души население и богато културно наследство се радва на дългоочаквано оживление, отбелязва авторитетният британски вестник Financial Times (FT).
Изданието цитира икономиста Георги Стоев, според когото инвестициите на чужди и местни компании около Пловдив възлизат на 4 млрд. евро от 2011 насам след дълъг период на икономически застой.
Икономическият подем на града показва каква динамика могат да постигнат предприемачи и представители на местната власт, когато доверието се повиши. Помага и това, че след влизането си в ЕС страната постепенно се отърсва от имиджа на „див изток”, което окуражава инвеститорите да проучат потенциала на пообеднелите кътчета на България, пише FT.
Резултатите са ниво на безработицата в Пловдив от 4.9%, осезаемо по-ниско от националното 8.1%, както и развитието на сектори като логистика, производство на автомобилни части и софтуер, които се предлагат на световния пазар. Подемът на Пловдив е още по-впечатляващ в сравнение с тежкото положение на Гърция, южната съседка, която се бори с рецесията, отбелязва британското издание.
FT цитира Стефан Стоянов, заместник-кмет на Пловдив, според когото катализаторът на растежа не е бил само приемането на България в ЕС през 2007, но и „един нов, кооперативен подход на местната администрация”. Девет общини в района отказват да се конкурират за интереса на инвеститорите и се обединяват с местните предприемачи, за да предложат производствени и складови пространства в шест индустриални зони – сега представяни като Тракия икономическа зона /ТИЗ/.
Пламен Панчев, съосновател на „Сиенит Холдинг”, строителна компания, и съуправител на ТИЗ е първият, който дава тласък за придобиване на големи парцели неизползвани терени около града и подпомагане на потенциалните инвеститори, разказва изданието.
„Когато започнахме, индустрията беше се сринала, хората не обработваха земята, младежите напускаха страната, за да търсят работа. Но моят партньор и аз бяхме убедени, че Пловдив има бъдеще”, споделя Панчев. „Привлякохме някои от водещите европейски компании, особено от Централна Европа”, подчертава Панчев, цитирайки имената на компании като ABB, Kaufland, DB Schenker и др.
„Тук има талант, имаме достъп до обучени инженери, експерти по контрол на качеството, специалисти в логистиката”, посочва Томи Вер Елст, генерален мениджър за България на „Сенсата Технолоджис”, компания от САЩ, която произвежда високо топлинни сензори за европейската автомобилна индустрия. „Но пазарът на труда става все по-конкурентен”, допълва той.
Заместник-кметът Стоянов е предприел търсене на квалифицирани работници от Украйна, дом на 250 хил. етнически българи в южната част на страната. „Предвид ситуацията там, смятаме, че има добра възможност да привлечем хора, които да дойдат да работят в България”, подчертава той.
Павел Езекиев, съдружник в Neveq Capital, фонд за рисков капитал, предупреждава, че конкуренцията за привличане на високотехнологични инвеститори се увеличава в Югоизточна Европа. В България други регионални центрове като морската столица Варна и старопрестолният Велико Търново са се устремили към успеха на Пловдив. „Местната администрация заслужава похвала за своя агресивен и добър подход, тъй като не е лесно да привличаш висококачествени инвеститори”, отбелязва той.