вторник, 03 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    21138 прочитания

    България има потенциал да се превърне в Силициевата долина не само на Балканите, но и на Европа

    Един от най-успешните българи в Силициевата долина – Богомил Балкански, вицепрезидент в Google, пред Economy.bg
    26 април 2017, 13:36 a+ a- a

    Богомил Балански е един от най-успешните българи в Силициевата долина. От края на 2015 той е вицепрезидент в Google, след като технологичният гигант придобива стартъпа bebop, където Балкански заема ключова позиция. Преди това българинът изгражда забележителна кариера във VMware, където достига до позицията на старши вицепрезидент. Работил е и в софтуерната компания Siebel Systems, както и в стартиращата компания CrossWeave. Има бакалавърска степен по математика от университета Cornell и магистърска степен по бизнес администрация от Stanford. Балкански е у нас по покана на Българския център за предприемачество, който организира редица събития в страната с гости ментори от Силициевата долина.

    Economy.bg се свърза с Балкански, за да ни разкаже повече за пътя си до Силициевата долина, как се пробива там и за потенциала на България за развитие на предприемаческата среда.

    Богомил, колко дълъг беше пътят Ви от Стара Загора до Силициевата долина? Кои бяха основните препъни камъни по него?
    Когато бях в 7-ми клас в Стара Загора, реших да кандидатствам в Националната гимназия за древни езици и култури в София. Преместването от Стара Загора в София на 14-годишна възраст беше може една от най-трудните крачки, които съм предприемал през живота си. Но затова пък в Класическата гимназия получих най-невероятното образование, за което човек можеше да мечтае. След това като реших да кандидатствам в университети в Америка, преместването от София в САЩ беше по-лесно, защото вече имах опита от напускането на дома, близките и приятелите и ориентирането в нова среда. Това, което направи следването ми в САЩ възможно, е фактът, че получих пълна стипендия от университета Cornell, където завърших математика. Дори и в университета изобщо не си бях представял, че мога да работя в технологичната индустрия, и честно казано, не бях чувал за Силициевата долина. Затова трябваше да чакам още пет години, след като бях завършил Cornell, и да отида в университета Stanford, който е епицентърът на Силициевата долина. Оказах се в Stanford от 1998 до 2000 – върхът на интернет вълната. И явно не можах да устоя на магнитното привличане на Силициевата долина.

    Често Ви определят като най-успелия българин в Силициевата долина. Кои са най-важните качества, за да пробие човек там?
    Ха-ха, не знам дали съм най-успелият българин в Силициевата долина, но сигурно съм един от най-старите. Може би най-важните качества, за да пробие човек не само в Силициевата долина, а и навсякъде, са трудолюбие и упорство. Трудолюбието, защото успехът не се постига лесно и даже зад такива начинания, които изглеждат сякаш са станали успешни за един ден, обикновено стоят много години упорит труд; упорство, защото иновативните идеи обикновено не се възприемат много бързо и ако човек има иновативна идея, трябва много да вярва в себе си и да е готов неуморно да убеждава други хора, че от идеята може да излезе чудесно начинание.

    Работили сте в голeми глобални компании, но сте били и част от стартъпи. Кои са най-големите предимства и недостатъци на работата в единия и в другия случай?
    В големите компании има развита инфраструктура и процеси, известна марка, което позволява да се въвеждат нови продукти на пазара бързо и мащабно. Но в замяна на това във всички големи компании в един момент се стига до известна доза бюрокрация и закостенялост. Най-голямото предизвикателство за големите компании е именно това - да се борят със склерозирането на корпоративната култура.
    В малките компании няма инфраструктура, няма процеси, никой не е чувал за тебе, което означава, че трябва да запряташ ръкави и да се осланяш само на собствените си способности. В малките компании се изисква много повече изобретателност. И много често освен да вършиш пряката си работа, трябва да се занимаваш с какво ли не: търсил съм офис, занимавал съм се със счетоводството и т.н. Но затова пък няма по-удовлетворяващо чувство от това да градиш нов продукт и нова компания.

    Сега сте част от Google. За какво отговаряте там?
    В Google продължавам мисията на bebop – малката компания, където работех и която беше купена от Google в края на 2015. Ние все още не сме обявили публично с какво точно се занимава beboр.

    Има ли България потенциал да се превърне в Силициевата долина на Балканите?
    Според мен има много голям потенциал България да се превърне в Силициева долина не само на Балканите, но и на Европа. Екосистемата от технологични фирми тук се развива много бързо и през последните няколко години виждам все повече и повече млади хора, които се ориентират към технологичната индустрия. Те мечтаят не просто да се служители в някоя голяма компания, а да стартират собствен бизнес. Освен това вече се развиват другите необходими предпоставки на екосистемата, като наличието на стартов капитал в лицето на фондове за рискови инвестиции, като LAUNCHub и Eleven. Вече имаме опитни хора, които са доказали своя успех в технологичната индустрия и които в момента са големи радетели за „Софийската долина“.

    Какъв съвет бихте дали на стартъпите у нас – да се развиват тук или да търсят успех навън?
    За стартъпите в България няма друг реалистичен път, освен да търсят клиенти и продажби извън България. Българският пазар е малък, така че за да расте една фирма, тя трябва сравнително рано да стъпи на международните пазари.

    Какво отличава успешните предприемачи?
    Самоувереност, упорство и лично обаяние.

    Вашата рецепта за успех?
    В предприемачеството няма учебник, няма и рецепта. Всяка ситуация, всяка фирма е строго индивидуална. Човек винаги трябва да се учи от опита на други, но в същото време трябва много дълбоко да се замисля за това, дали примерите и опитът на други са приложими. И най-важно е човек да не се страхува да бъде пръв - да прави неща, които никой друг не е правил преди това.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 часа
    Стойността на глобалният пазар на Cloud ERP ще достигне $57,17 млрд. през 2024
    Сегментът на малките и средни предприятия се очаква да регистрира най-високият средногодишен темп на растеж, според Fortune Business Insights
    преди 12 часа
    Най-големият ритейл парк в Пловдив отвори врати
    Първите магазини в новия търговски комплекс „Парк Макс Ритейл Парк“ вече са отворени
    преди 12 часа
    Черният петък мина онлайн
    Потребителите в САЩ са похарчили $10,8 млрд. за онлайн покупки, което е над 10% ръст спрямо миналата година
    преди 14 часа
    3,7 млрд. лв. е дупката в бюджета в края на ноември
    Приходите за месеца превишават разходите с близо 300 млн. лв.
    преди 15 часа
    САЩ с нов кръг ограничения, свързани с производството на чипове в Китай
    Това е третият кръг мерки в рамките на 3 години
    преди 1 ден
    Канада обвини Google в създаване на рекламен монопол
    Делото прилича на заведеното в САЩ и цели разделяне на бизнесите на технологичния гигант