Sutherland е глобална организация за трансформация на бизнес процеси, която обслужва клиенти във всички основни индустрии. Компанията оперира в 19 държави, в които има 60 офиса и над 38 000 служители. През 2008 Sutherland открива в София многоезиков център за обслужване на клиенти. Днес компанията вече има 1700 служители в четири офиса у нас: два в София, един в Бургас и един във Варна.
Economy.bg разговаря с Шон Кенинг за плановете на компанията в рамките на Годишната аутсорсинг конференция в Бургас.
Как ще се разраства Sutherland у нас: с колко и накъде?
Шон, под Вашето ръководство Sutherland се разрасна до три града в България – имате офиси в София, Бургас и Варна. Планирате ли да откриете офиси и в други градове у нас? Да, обмисляме да открием офиси и на други места. В момента обаче нашият план е да продължим да растем в трите града, в които вече присъстваме. Така че ще продължим да растем в София, в Бургас и във Варна. Но търсим и други локации за офиси. Оглеждаме доста градове в цяла България. Имаме вече шортлиста с възможни места и в даден момент ще вземем решение къде да открием офис.
Кои са градовете в шортлистата? Има няколко града в шортлистата. Сред тях са Пловдив, Велико Търново и още няколко града. Но Пловдив и Велико Търново са фаворитите ни засега.
Кои са основните фактори, които ще повлияят на решението ви? Има няколко фактора. Списъкът с критерии по време на дю дилиджънс е доста обхватен. Но от ключово значение е да има висококачествени офис сгради за служителите ни, както и да има достатъчно кадри с добри езикови умения. Това е най-важното за нас.
Споменахте, че фокусът ви сега е да разширите активността си в офисите в София, Варна и Бургас. Колко още служители планирате да наемете? Днес имаме около 1700 служители в България. Казвам около, защото броят им се променя всеки ден. Нови хора се присъединяват към екипа ни, а други си тръгват. Но броят им е около 1700. От тях по-голямата част са базирани в София. Имаме около 1300 служители в столицата. Тук, в Бургас, служителите ни са около 300, а във Варна са около 100. Това прави общо около 1700 служители. Имаме спешна нужда да продължим да се разрастваме в София. Така че през следващите 3 до 6 месеца очаквам да наемем още до 500 служители в столицата. Това че продължаваме да растем там е много добра новина. Но в Бургас и във Варна вероятно също ще се разрастнем с още между 100 и 200 служители общо за двата града през следващите три до шест месеца.
Къде виждате най-голям потенциал за разрастване в градовете, в които вече присъствате? В София, ако успеем да прибавим още 500 служители през следващите 3 до 6 месеца, мисля, че ще можем да кажем, че сме достигнали максимума на потенциала в столицата. Извън София бих казал, че най-голям потенциал за растеж има тук, в Бургас и във Варна.
Как Sutherland се справя с недостига на кадри?
Срещате ли трудности в привличането и задържането на кадрите? Да намериш точния брой добри кадри винаги е предизвикателство. Това е бизнес, който разчита на хората и затова инвестираме много време и енергия в процеса на подбор. Освен това работим и с университети и училища, за да намерим потенциални нови служители. Едно от предизвикателствата, с което винаги се сблъскваме, е да съчетаем уменията на потенциалните служители, които са налични на пазара на труда, с нуждата от разрастване, наложена от проектите на нашите клиенти. Например, тук, в Бургас и във Варна, сме фокусирани повече върху сезонния бизнес за клиенти от сектора на търговията на дребно. Това е наложено от търсенето, което достига своя пик около Коледа. Тези модели на сезонна заетост се оказват работещи в Бургас и във Варна заради туристическата индустрия. Хората в региона са заети с туризъм през лятото, но в края на сезона те отново могат да бъдат ангажирани. Това пасва на нашия модел и ние можем да наемем тези хора за обслужване на клиенти от търговията на дребно, така че те да работят с нас през зимните месеци, когато има много работа в търговията. През лятото те отново могат да се върнат към туризма. Този модел се оказва доста ефективен.
В София с какви проекти са ангажирани служителите ви? В София в момента работим с клиенти основно от технологичния сектор и от търговията на дребно. Но тук не говорим за сезонно търсене, а за целогодишен ангажимент.
Кои са основните езици, на които обслужвате клиентите си? Покриваме всички европейски езици. Най-голямо търсене тук, в България, има на хора, владеещи английски, немски, френски, испански и италиански език. Това са езиците, които най-много търсим. Но ние ангажираме също хора, които владеят скандинавски езици. Доста трудно намираме такива хора тук. Затова се опитваме да намерим скандинавци, които да релокираме тук.
Значи наемате и чужденци? Абсолютно.
Освен скандинавци чужденци от кои други страни ангажирате най-често? От цяла Европа. Около половината от персонала ни е съставен от чужденци. Идват от Европа, но и от цял свят. Имаме служители, релокирани тук от САЩ, от Латинска Америка, от Азиатско-тихоокеанският регион, от Индия, от Филипините.
Доволни ли са от инвестицията си у нас Sutherland?
Разраствате се сериозно в България. Означава ли това, че сте доволни от инвестицията си тук? За Sutherland инвестицията в България е невероятен успех. Продължаваме да сме много позитивно настроени към страната, продължаваме да инвестираме в България. Планираме да се разрастваме още, като разкрием още работни места и създадем допълнителна заетост. Така че историята ни тук продължава.
Има ли бъдеще аутсорсингът в ерата на роботизацията?
Какво е бъдещето на аутсорсинга в ерата на автоматизацията? Мисля, че бъдещето е много позитивно. В тази индустрия съм от около 30 години. Спомням си как тогава хората ме питаха дали наистина това е правилният кариерен път за мен, съмняваха се дали тази професия ще я има след 30 години. Нещата не са се променили много оттогава. Да, навлязоха технологиите, както ще навлезе и автоматизацията. Но не бива да се страхуваме от автоматизацията. Тя ще направи две неща: първо, ще премахне лесните повторяеми занимания, които нашите служители намират за скучни. Това ще опрости нещата за тях и за крайните клиенти, като ще подобри потребителското изживяване. Това ще е ползата от автоматизацията. Но това, разбира се, ще отправи предизвикателство към нас и служителите ни, защото ще се наложи те да се преквалифицират. Ще трябва да придобият нови умения и квалификации. За мен това е положително.
Ще заменят ли изкуственият интелект и автоматизацията част от служителите ви? Не мисля, че ще има замяна на служители. Ще има замяна на част от основните задачи по транзакции, които служителите в момента вършат. Но ние ще преквалифицираме тези служители и ще им дадем по-сложни задачи. Силно вярвам, че хората искат да работят с хора.
В какво ще се трансформира аутсорсингът в резултат на автоматизацията и изкуствения интелект? Ще се трансформира в работа с по-висока добавена стойност.
Работим с над 1000 клиента, включително 2 местни и 1 чужд телеком – съоснователят и изпълнителен директор на българската софтуерна компания „Прайс Интернешънъл“ пред Economy.bg
Планираме служителите ни да надхвърлят 200 тази година и да продължим да растем и през 2026 – Филип Балкански, главен изпълнителен директор на Codery, пред Economy.bg