В София има над 30 зарядни станции, сочи нов доклад
Към 01.10.2017 в България има регистрирани 364 леки и лекотоварни електромобила. Според издадените от Столична община стикери за безплатно паркиране в Синя и Зелена зона, в София би трябвало да са около 250 от тях.Това сочат данни, представени от „Българска асоциация електрически превозни средства“ в рамките на пътеводител „Чисти коли за чист град“.
Зарядни станции
Към момента в София има над 30 локации с обществен достъп за зареждане на електромобили. Пет от локациите предлагат правотоково зареждане (3 от локациите – с мощност 50 kW DC, 2 локации – с мощност 20 kW DC), останалите предлагат променливотоково с различна мощност (3-22 kW AC). Някои от станциите са собственост на оператор на мрежа от зарядни станции и предлагат платено зареждане с единна тарифа и условия за ползване. Има и станции, собственост на оператори на търговски обекти (главно супермаркети и търговски центрове), които предлагат зареждане безплатно като улеснение за привличане на клиенти с електромобили. Безплатното зареждане като средство за привличане на клиенти на търговски обекти е често използвано в развитите пазари.
Споделена електормобилност
От 30.10.2017 с 25 електромобила Volkswagen e-up! в София започна своята дейност система за споделено ползване на електромобили под търговската марка Спарк 7. Спарк е първата система за споделено ползване на автомобили в България въобще. Тя предлага краткосрочен наем на електромобили в София, като клиентите нямат ангажимент да ги върнат в същата локация, от която са ги взели след приключване на използването им. Това дава възможност за много по-интензивно използване на съществуващия автопарк, с което се намалява необходимият брой превозни средства за осъществяване на индивидуални пътувания. Според различни изследвания всеки споделен автомобил премахва неободимостта от 5-15 лични автомобила, които обикновено стоят паркирани над 90% от времето. В процес на подготовка е поне още един подобен проект за София.
Предлагани мерки:
Основните групи от мерки, които Пътеводителят предлага, са обединени около:
– въвеждане на допълнителни насърчения за употреба на електрически превозни средства от Столична община;
– постепенно ограничаване до пълна забрана в дългосрочен план на превозните средства с двигатели с вътрешно горене;
– инвестиции и насърчения за изграждане на зарядна инфраструктура за електрически превозни средства;
– постепенна електрификация на обществения и служебен транспорт на общинските структури;
- разрешен достъп за ЕПС до лентите за движение на автобуси (до достигане на критичен брой електромобили, напр. 1% от регистрирания в София автопарк леки и лекотоварни автомобили); - предоставяне на безплатно паркиране и за регистрирани в други градове електромобили (до достигане на критичен брой електромобили, напр. 1% от регистрирания в София автопарк леки и лекотоварни автомобили).