събота, 22 септември 2018  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6314 прочитания

    Нови указателни табели ще ориентират туристите в София

    Научете повече за новата информационна система от Филип Бояджиев, графичен дизайнер и ръководител на проекта
    16 април 2018, 13:54 a+ a- a

    Като дизайнер на свободна практика Филип работи по различни проекти, сред които рекламата на България, целяща привличане на външни инвестиции. Специализира визуална комуникация. Преподавател е в Национална художествена академия. Негови графични работи са публикувани в издания на Bloomberg, Business Weekly, The Economist и The Financial Times

    В София вече могат да се видят първите указателни табели, които са част от нова система за ориентация и визуална комуникация към основните туристически обекти. Проектът е на Столична община, а дизайнер и ръководител на екипа е Филип Бояджиев. Срещнахме се с Филип, за да ни разкаже повече за новата информационна система. Разговаряме и за тенденциите в дизайна, възможностите за кариера в сферата на изкуството и за избора да останеш и да допринасяш с нещо за България. 

    Какво представлява новата информационна система в столицата?

    Как се роди идеята за новите указателни табели на София и каква е целта им?
    Както забелязвате, на улицата в София има все повече и повече туристи, и Столична община реагира на този наплив, като направи нещо, което е практика в световен мащаб. А именно – изгради една система за туристическа ориентация. Аз идвам вече на втори план като автор на въпросната система. Тя представлява серия от четири типови обекта - голям и малък тотем, един разпределителен тотем, който е с карта на центъра, и стълб с табели. Те са така разположени, че „си говорят“ помежду си и насочват към основните туристически обекти в столицата.

    Как бяха избрани обектите?
    Общинското предприятие „Туризъм“ се зае с избора на туристическите обекти. В София нещата са доста ясни. Направихме една първоначална анкета, която доказа, че туристите не искат отговор на въпроса какво точно да видят, а по-скоро се чудят къде се намира то. Езиковата бариера е едно от основните неща, което ги спира, и липсата на табели на английски. Затова още от самото начало беше зададено това да е двуезична система, за да можем да покрием максимален брой туристи. 

    Защо реши да работиш по този проект?
    Аз отдавна искам да започнем да говорим генерално за ориентация в България. Защото тази част от графичния дизайн малко изостава. Затова и основах моята фирма – Fullmasters, която се занимава основно с брандинг и системи за ориентация. Основно ме мотивира да успея да върна нещо на средата. Частните проекти са много хубаво нещо, но се радвам, когато проектът има възможност да излезе на улицата и да помогне реално на хората. 

    Колко време отне разработването на новите информационни табели?

    Колко време отне създаването на цялостната информационна система?
    Обикновено между година и две се правят такива системи. В нашия случай това е 11-ти месец, в който вече работим. Малко по-бързо се задвижихме, заради Председателството. Важно е хората да разберат сложността на тази задача, макар че те виждат готовия продукт. Зад него стои изключително дълбоко проучване, анкета с реални туристи, превод, транслитерация и много други процеси, които остават скрити. Мога да уверя всички, че всяко едно решение в проекта е взето на база събиране на максимално много мнения и преценка кой е най-добрият вариант. 

    Колко човека участвахте в разработването на новите табели? 
    Моят екип беше от петима човека – графичен дизайнер, продуктов дизайнер и двама шрифтови дизайнери, тъй като разработихме специален шрифт за София. Много държах да има и дизайнер, който се занимава с включващ дизайн. Това е дизайн, който включва хората с увреждания, а не се прави специално за тях. Много хора например питаха защо няма брайл на тотемите. Първоначално аз исках да сложим, но след това установихме, че тези хора няма как да стигнат сами до табелата, а ако някой ги заведе, то той ще им прочете. От Столична община също имаше екип от различните дирекции и решенията се вземаха на общи срещи, на които обсъждаме различни гледни точки и заедно преценяваме кое е най-адекватното решения в случая.  

    Какво очакват туристите от една такава система и какво показаха анкетите с тях?

    Какво показаха анкетите с туристите?
    Основните решения се вземаха на база анкетите с туристите, защото функционалността беше най-важната. Бяхме заложили предварителни параметри, излязохме на улицата и започнахме да тестваме. След това видяхме, че някои от тях нямат нищо общо с реалността. Повечето информационни системи в световен мащаб са в минути и първоначално бяхме писали, че Александър Невски е на 5 минути. А хората тук казаха, че не ги интересува на колко минути е даден обект, а на колко метра. Това например беше една голяма изненада от анкетите. Аз като дизайнер може и да си мисля, че минути е много по-добре и дори естетически по-издържано, но функционалността в тази система е на първо място. Затова се спряхме на метри.

    От анкетата с над 1 000 туристи излязоха и други интересни неща. Така например впоследствие на анкетата добавихме жълта лента с локация на мястото, тъй като разбрахме, че туристите искат да знаят къде се намират. Жълтото човече и кафевият цвят показват, че става въпрос за пешеходна туристическа информация. Приближват се, виждат къде се намират и по-надолу се ориентират към основните обекти в близост. Има и карта на района, която е доста ключов елемент. Анкетите показаха, че хората държат много на картата. Всеки обект има номер, който е един и същ на всички табели. Системата е модулна, тъй като всеки град се развива, и за в бъдеще може по-лесно да се демонтира и актуализира. 

    Други проекти на Филип:
    Система за ориентация по спирките на градския транспорт в София.
    Визуалната идентичност на читАлнЯта, Градската градина, София.
    Визуална идентичност, интериорен дизайн и система за ориентация за A hub, първо място за социални иновации в София.
    Идентичност и дизайн за Фотофабрика, фотографски фестивал.
    Идентичност за „40 до 40”, проект на Дарик радио.
    Визуална идентичност за Водна култура, проект целящ повишаване на информираността относно минералната вода в София.
    Тези и други проекти на Филип може да разгледате на fullmasters.com

    Участваш и в много други социално ориентирани проекти. Какво те мотивира да останеш в България и да правиш именно това?
    Чувствам се обвързан със средата тук. Много хора са ме питали през годините защо не заминах за чужбина. Но смятам, че България е място, в което, ако искаш да се развиваш, възможността е налице. Много по-голяма, отколкото на много други места по света. Навсякъде има плюсове и минуси, въпросът е, че тук я има възможността и от теб зависи дали ще се възползваш. И точно това ме мотивира – защото всичко зависи от мен. Ако имаш мотивацията и енергията, мисля, че нещата тук могат да се получават много добре.

    За избора да остане в България и възможностите за кариера в сферата на изкуството 

    Ти си и преподавател в Националната художествена академия. Какво си представят, че ще работят младите хора, избрали да изучават изкуство? Какви възможности за развитие има в сферата в момента? 
    Развитие би могло да има, но то зависи от проактивността на хората. Забелязвам, че доста от младите хора се оставят на течението и чакат работата да ги намери. Не че това не е възможност, но върви със своите минуси. Ако си проактивен и успееш да трансформираш желанието си, можеш да постигнеш много добри резултати. Иначе работа има доста – въпросът е да я намериш, а не например да стоиш затворен в ателието и да си казваш „на мен ми се рисуват картини с животни и точка по въпроса, няма да правя нищо друго“.  Дори и така да е, ето сега, докато си говорим, ми хрумва идеята, че можеш да правиш портрети на домашни любимци. Ако погледнеш от малко по-различен ъгъл, нещата започват да се случват. 

    За изкуствения интелект и бъдещето на дизайна

    Какво е отношението ти към технологиите? Страхуваш ли се, че изкуственият интелект един ден може да ти вземе работата?
    Не се страхувам от изкуствения интелект. Сигурен съм, че в един момент това ще се случи, но не мисля, че изкуственият интелект може да покрие на 100% човешкия. Това, което аз лично харесвам в дизайна, е човешкото присъствие. В момента има едно такова течение в графичния дизайн, в което се харесва и промотира личният поглед. Не знам дали изкуственият интелект може да има собствен поглед, но мисля, че това, което прави нещата интересни, е човешкото участие.  

    Какви са съвременните течения в дизайна? В момента трендът е по-скоро да се изчистват и опростяват нещата, ти самият също си почитател на този стил. Смяташ ли, че скоро тази тенденция ще се обърне? 
    Има такава тенденция определено, но това, което аз смятам, е, че трябва да се подхожда много индивидуално към всеки проект. Няма как да кажем, че в момента се харесват изчистените форми и да правим само такива неща. Това не би било коректно от гледна точка на приложната графика (старото наименование на графичния дизайн), тъй като тя се занимава все пак с приложност, а не само с художественост. Трябва да обърнем внимание и на тази част, която невинаги води в посока на минималистични и изчистени форми. Но въпреки това, определено е една мода, която вече доста години се задържа на хоризонта. И мисля, че е продиктувана от затрупването с рекламата и приложната графика, които все повече битуват в градска среда. И дизайнът се опитва да изчисти това затрупване.  

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    Ocado Technology отвори нов софтуерен център в София
    Плановете са да се утрои екипът от софтуерни специалисти
    преди 1 ден
    130 млн. евро. са немските инвестиции у нас за първото полугодие
    Германската икономика създава повече от 50 000 работни места в България
    преди 1 ден
    Подготвяме кампания за привличане на туристи от Китай
    Официалният туристически портал на България ще бъде достъпен и на китайски език
    преди 1 ден
    Световна банка: Отпадъците в световен мащаб може да се увеличат със 70%
    До 2050 населението в България ще намалее с близо 2 милиона, но човек ще генерира 40% повече боклук, прогнозира организацията