понеделник, 25 март 2019  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4479 прочитания

    Как българска компания стана един от нaй-бъpзoрастящите дocтaвчици на интернет в Индия?

    Как се прави успешен бизнес в Индия и какви са особеностите на пазара там – Николай Горчилов, основател на Excitel, пред Economy.bg
    31 януари 2019, 13:45 a+ a- a

     

    Бългapcĸaта ĸoмпaния Excitel е нaй-бъpзopaзвивaщият ce дocтaвчиĸ на Интернет в cтoлицaтa на Индия Дeлxи и в cтoлицaтa нa щaтa Teлaнгaнa - Xaйдapaбaд. В дружеството работят 880 души, които обслужват над 220 000 интернет абонати в Индия.

    Как се пробива на индийския пазар, какъв е потенциалът и какви са предизвикателствата, какво е да си мениджър на индийци - вижте какво сподели Николай Горчилов, основател на Excitel, пред Economy.bg

    Николай, как стартирахте бизнес в Индия?
    Озовахме се в Индия преди точно 10 години – в началото на 2009, водени от вярата, че уникалният български модел за доставка на бърз и евтин достъп до интернет има голям потенциал във втората най-многолюдна страна в света.
    С моя партньор от „Орбител“ Виктор Францес основахме Extreme Broadband Services с желание да „въоръжим“ независимите доставчици на интернет в Индия с български технологии и ноу-хау за изграждане на бърз и евтин достъп до мрежата. Към днешна дата Extreme работи с около 200 доставчика от цяла Индия – на практика всеки втори действащ доставчик има някакви бизнес взаимоотношения с нас. В последните години излязохме и на други пазари в региона – Непал, Бангладеш, Малайзия и пр.
    През 2015 стартирахме собствен доставчик на домашен интернет – Excitel. Само за 2 години влязохме в топ 10 на независимите доставчици в Индия с над 200 хиляди клиенти в Делхи и Хайдерабад.

    Защо се насочихте точно към Индия?
    Изграждането на фиксирана мрежа е огромно предизвикателство на пазари с нисък жизнен стандарт и неразвита среда. Инфраструктурният хаос само оскъпява изграждането и поддръжката на класическа телеком мрежа, което прави услугите още по-недостъпни финансово за средностатистическия потребител. Неслучайно почти всички развиващи се държави имат много ниско проникване на домашен интернет, а разчитат основно на мобилен достъп. В Индия фиксиран достъп до интернет има в под 5% от над 250-те милиона домакинства, така че бизнес възможността е очевидно огромна. Демократичното устройство и английски като официален език са другите значителни плюсове, които натежаха при нашия избор.

    Как се прави бизнес в Индия? Каква е формулата за успех там?
    Аз лично вярвам в изграждането на екосистеми от съществуващи малки фирми. Над 80% от икономиката на Индия е съсредоточена в малки предприятия под 10 човека, които доставят стоки и услуги с неопределено качество. Това тук го наричат неорганизиран сектор. Организирането на неорганизирания сектор под общ бранд с дефинирано качество на продуктите и услугите се очертава като най-перспективния бизнес модел сред индийските unicorns – компании като OYO Rooms, Ola Cabs, Swiggy и Zomato създават технологични платформи и дефинират стандарти в работата с крайни клиенти в различни сектори на индийската икономика – хотели, транспорт, храна.
    Ние с Excitel се опитваме да правим това в сектора с фиксирания достъп до Интернет, обединявайки хиляди малки локални кабелни оператори.

    Какъв е потенциалът и какви са предизвикателствата на този пазар?
    По всичко личи, че през следващите 20 години индийската икономика ще бъде най-бързорастящата от всички големи световни икономики. Очаква се до 2050 размерът й да надхвърли БВП на САЩ. Така че потенциалът е безкраен.
    Основните рискове са в непредвидимата среда. Особено нашата индустрия като част от телекомуникационния пазар е обект на свръхрегулация и е доминирана от няколко огромни корпорации.

    Какъв съвет бихте дали на други български компании, които се колебаят дали да стъпят на този пазар?
    Индия иска време и постоянство. Затова трябва да се подготвят за маратонско бягане. На нас ни отне над 2 години, за да сключим първата си сделка, при все че се преместихме да живеем в Делхи. Апропо, постоянното присъствие в Индия през първите години е задължително. Без офис тук, само с командировки от по седмица-две, вероятността за успех клони към нула. В Индия междуличностните отношения са може би най-важни за успешни бизнес отношения. А изграждане на солидни взаимоотношения от дистанция не работи. Далече от очите – далече от сърцето.

    Колко служители имате и в кои градове присъствате?
    Екипът е около 880 човека – 600 в Делхи, 250 в Хайдерабад и 30 в София.

    Какво е да си мениджър на индийци? Какъв е типичният индийски служител? Какви са предизвикателствата при работа с индийски екип?
    Индия е изключително разнородна страна, така че е невъзможно да се обобщи в няколко изречения. Може би точно разнообразието на ниво език, култура, образование и светоглед създава най-голямо предизвикателство в управлението.
    В успешните бизнеси високите управленски позиции често са заети от млади, модерни и високообразовани специалисти от топ колежите в Индия, Англия и САЩ. Хората от тази прослойка нерядко пробиват до най-високите позиции във водещите световни компании – CEO на Google и Microsoft например.
    По-ниските нива в йерархията обикновено са заети от хора, които имат нужда от това някой да взима решения и да им казва какво да правят. Тук говорим за сравнително ниска функционална грамотност – дори и да притежават диплома, тя често е една измислена хартийка. Ключово за това ниво са ясните процеси, система за целеполагане и измерване на резултатите.
    Най-ниските нива, особено тези на улицата, се заемат основно от хора без ценз, които пристигат в големия град от малки градове и села в търсене на прехрана. Ключовото при тях е обучението и автоматизацията на дейността – всяко тяхно действие да се командва от мобилно приложение.

    Какви са плановете Ви за развитие на бизнеса в Индия?
    В Extreme продължаваме да подпомагаме екосистемата с решения, които да оптимизират разходите на доставчиците на услуги и да ги правят все по-достъпни и привлекателни за обикновения потребител. В центъра на нашия фокус е изграждането на мрежа от точки за обмен на трафик в цялата страна. Поставили сме си за цел до 5 години да изградим най-голямата мрежа от такива точки в света. За развитието на Excitel току-що привлякохме нов рунд на финансиране в размер на над 4 млн. евро с цел да отворим още няколко града и да достигнем 500 хил. клиенти. Надяваме се да постигнем тази цел през следващите 18 до 24 месеца. Дългосрочната цел е над 5 млн. домакинства в 100 града.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 20 минути
    ЕС завърши подготовката за Brexit без споразумение на 12 април
    При този сцеанрий няма да има преходен период, както ще доведе до съществени проблеми за гражданите и предприятията
    преди 55 минути
    Еврохолд България отказа да коментира ще участва ли в сделка за активите на ЧЕЗ у нас
    Ако компанията реши да реализира нови придобивания в бъдеще, тя ще ги обяви публично, подчертаха от дружеството
    преди 4 часа
    преди 5 часа
    Президентът Радев на посещение в Египет
    30 български фирми са част от делегацията