понеделник, 25 март 2019  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3282 прочитания

    Посланикът на Япония: България има голям шанс да привлече японски компании, които се местят към Източна Европа

    Посолството има информация за японски фирми, които имат намерение да стъпят в България – Н. Пр. Масато Ватанабе пред Economy.bg
    04 февруари 2019, 13:59 a+ a- a

    Масато Ватанабе е посланик на Япония в България от септември 2017. Преди това е бил посланик в Бангладеш и генерален консул в Сан Франциско. През 2011 става вицепрезидент на Японската агенция за международно сътрудничество JICA. Работи за японското министерството на външните работи от 1980.

    На какво се дължи активизирането на българо-японските отношения през последната година, как българският бизнес може да се възползва от споразумението за свободна търговия между ЕС и Япония, можем ли да очакваме нови японски инвестиции у нас и как ще отбележим тройната годишнина в двустранните отношения – Economy.bg попита Н. Пр. Масато Ватанабе, посланик на Япония у нас.

    "Изминалата 2018 беше историческа година за японо-българските отношения. 2019 според мен е още по-важна, защото се отбелязват три годишнини в развитието на нашите отношения".

    Ваше превъзходителство, в България сте повече от година. Как се развиха българо-японските отношения през този период?
    Най-напред искам да кажа, че съм много доволен, че живея и работя тук, в София. Заобиколен съм от много приятели в България. Изминалата 2018 беше историческа година за японо-българските отношения. Тя започна с посещението на японския премиер Шиндзо Абе. Това беше първата визита въобще на японски премиер в България. Тя беше осъществена през януари, точно след като страната ви пое тежката отговорност по председателството на Съвета на ЕС. Беше последвана от посещение на вицепремиера Томислав Дончев в Япония през февруари. Годината приключи с визита в страната ни на председателя на Народното събрание Цвета Караянчева през ноември. Междувременно през юни в София се проведе много интересен и важен бизнес форум, в който участваха около 40 японски и свързани с Япония компании.

    Така че 2018 беше много успешна за двустранните ни отношения. 2019 според мен е още по-важна, защото се отбелязват три годишнини в развитието на нашите отношения – 110 години от първите двустранни контакти през 1909, 80 години от установяване на дипломатически отношения през 1939 и 60 години от възстановяването им през 1959. Ще направим всичко възможно за просперитета на двустранните ни отношения.

    Споменахте визитите миналата година. Каква е причината за активизирането на двустранните връзки точно в този момент?
    В исторически план Япония и България винаги са поддържали добри отношения на база приятелство и взаимно уважение. Споделяме общи ценности като върховенство на закона, спазване на човешките права и демокрация. Имаме много сходни позиции и почти еднакъв подход по важни въпроси от дневния ред на международната сцена. Успешното провеждане и изключителното представяне на България като председател на Съвета на ЕС миналата година създаде повече възможности за сътрудничество между Япония и България. Вярвам, че интеграцията на Западните Балкани в ЕС е и ще бъде един от важните въпроси, по които двете страни могат да си сътрудничат.

    Защо този въпрос е важен за Япония?
    Първо, това е един от основните приоритети за България. Що се отнася до Япония, то страната ни беше активен партньор при миротворческия и възстановителен процес в бивша Югославия. Все още сме активен партньор. Вярваме, че можем да работим и да си сътрудничим по доста въпроси заедно в бъдеще.

    Как българският бизнес може да се възползва от споразумението за свободна търговия между ЕС и Япония?

    Има ли други сфери, в които двете страни могат да си сътрудничат? Какъв е потенциалът в икономическия сектор например?
    Прогресът по отношение на споразумението за икономическо партньорство между Япония и ЕС, което трябва да влезе в сила през февруари, ще бъде много добър пример за това как Япония и България могат да си сътрудничат в бизнес сектора.

    Как българският бизнес може да се възползва от споразумението за свободна търговия между ЕС и Япония?
    Съгласно това споразумение, както ЕС, така и Япония трябва да освободят от мита над 90% от вноса.Това ще даде силен стимул на бизнеса и от двете страни, вкл. фирми от България, така че те да осъществяват по-засилена търговска и предприемаческа дейност.

    Колко познат е българският бизнес в Япония?
    България е добре позната особено по отношение на хранително-вкусовата й индустрия – българското кисело мляко е много известно в Япония. Освен това през последните една-две години различни японски компании стъпиха в България. Sumitomo Corporation – голям японски търговски концерн, засили присъствието си в автомобилната индустрия в страната; японската Zen Noh foods инвестира тук и заедно с български партньори започна производство на замразено суши в Пловдив. Японският разработчик на видео игри SEGA стъпи в България и отвори софтуерен център в София.

    "Има голям брой японски компании в Европа, които са демонстрирали интерес по преместване на производствените им бази към Източна Европа. Вярвам, че България има голям шанс да привлече още японски компании тази година или в близко бъдеще".

    Това ли са най-големите японски инвеститори в България?
    Нямам точните данни за инвестициите във всеки бизнес сектор. Но виждате, че в аутомотив сектора компании, като Yazaki и Sumitomo Electric/Sumitomo Wiring System, дават общо работа на близо 12 хил. души в цяла България. Това са много известни японски компании. Вярвам, че те са добре познати и тук.

    Можем ли да очакваме нови японски инвестиции тази година?
    От началото на годината досега няма японски компании, които да са обявили плановете или решенията си да инвестират в България. Това посолство обаче има информация за някои японски фирми, които имат намерение да стъпят в страната. Но за съжаление, не мога да ги разкрия в момента.
    Има голям брой японски компании в Европа, които са демонстрирали интерес по преместване на производствените им бази към Източна Европа. Вярвам, че България има голям шанс да привлече още японски компании тази година или в близко бъдеще.

    Каква е причината за това пренасочване?
    Те търсят по-изгодни бизнес условия.

    Как ще бъде отбелязана тройната годишнина в развитието на японо-българските отношения?

    Споменахте тройната годишнина. Какви събития планирате по този повод?
    Проведе се семинар, организиран съвместно с Министерството на енергетиката на България и Японското министерство на икономиката, търговията и индустрията и други институции по отношение на чистите технологии. Очакваме и други интересни събития като: семинар на японски експерт по изкуствен интелект през февруари, през есента японският театър НО ще изнесе представления в Пловдив и в София. Ще има и други културни и бизнес събития. Разбира се, има очаквания за още визити на високопоставени гости.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 22 минути
    ЕС завърши подготовката за Brexit без споразумение на 12 април
    При този сцеанрий няма да има преходен период, както ще доведе до съществени проблеми за гражданите и предприятията
    преди 57 минути
    Еврохолд България отказа да коментира ще участва ли в сделка за активите на ЧЕЗ у нас
    Ако компанията реши да реализира нови придобивания в бъдеще, тя ще ги обяви публично, подчертаха от дружеството
    преди 4 часа
    преди 5 часа
    Президентът Радев на посещение в Египет
    30 български фирми са част от делегацията