четвъртък, 18 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2555 прочитания

    Какъв е профилът на добрия платец?

    Жените са по-дисциплинирани финансово от мъжете, установи проучване на Агенция за събиране на вземания (АСВ)
    16 май 2019, 15:11 a+ a- a

    Дама на 30 години, жител на средно голям град - Панагюрище, Пазарджик или Кърджали, с размер на задължението до 10 хил. лв. Това е най-масовият профил на клиентите, които плащат редовно просрочените си задължения, показва проучване на Агенция за събиране на вземания (АСВ), част от норвежката B2Holding. АСВ е сред най-големите компании за изкупуване на вземания в България, а B2Holding - в Европа, където оперира в 23 страни. 

    Проучването е направено на база данните от над 400 хил. задължения на физически лица, обработвани от АСВ. Данните обхващат периода 1 януари 2018 – 1 април 2019 г. 

    За пръв път има промяна в навиците за плащане, наложили се в последните години, разкрива изследването. Ако доскоро най-масовата група добри платци бяха на възраст 50-60 години, към момента тя се измества към по-младите - на 25-29 години. Вътрешното проучване на АСВ показва запазване на тенденцията жените да са по-дисциплинирани финансово от мъжете - дамите са с около 30% по-редовни в обслужването на дълговете си в сравнение с мъжете.

    Ново поколение

    Изместването на възрастовата група към по-младите до голяма степен се дължи и на подобряващата се икономическа обстановка в страната и значителното намаляване на процента безработица в последните няколко години, отбелязват от АСВ. По данни на НСИ безработицата е намаляла от 11.8% през 2013 г. до 6.1% през 2018 г. Важен фактор е и промяната в начина на мислене на по-младото поколение. Те все по-добре разбират важността от навременното обслужване на задълженията си и как това се отразява върху кредитния им профил. Следващата най-добра група клиенти, погасяващи своите задължения, остават хората в пенсионна възраст и по-специално групата между 69 – 72 години. По-възрастните като цяло задлъжняват много по-рядко и при тях е малка вероятността изобщо да изпаднат в просрочие.

    Статистиката на АСВ сочи, че има по-голяма вероятност за редовно плащане, ако длъжникът е от средно големите населени места или градовете с жители между 10-50 хил. души. 

    Пловдивчани - по-добри платци от столичани

    “Добри платци” преобладават в градовете Панагюрище, Пазарджик и Кърджали, а от големите градове на първо място е Пловдив. Вторият по големина град в България и като цяло Южен Централен регион надминават сериозно София като местоживеене на “добрия платец”. В другата крайност стоят места като Луковит, Кнежа, Берковица, Видин, Добрич, Бяла Слатина, Провадия. 

    Най-често „добрите“ длъжници са тези със стоков кредит, отпуснат за покупка на конкретен продукт. Добре се движат погасяванията по кредитни карти и потребителски заеми до 10 хил. лв . Все още задлъжнелите клиенти продължават да обслужват с най-нисък приоритет просрочените си сметки към телекомуникационни оператори, включващи мобилни услуги, телевизия, интернет, мобилни устройства. 

    Колкото по-лесно, толкова по-редовно

    Удобството при начините на плащане е един от факторите, които сериозно влияят върху поведението на длъжниците, констатират още авторите на изследването. С тази цел АСВ е разработила и проект, който улеснява значително клиентите с просрочени задължения, обслужвани от компанията. Става въпрос за изцяло нова онлайн базирана платформа, която позволява плащане с 24-часов достъп, седем дни в седмицата. Компанията е първата в сектора, която въвежда възможност за заплащане на задълженията на своите клиенти директно през сайта си - www.theagency.bg.

    Вътрешни проучвания на компанията показват, че удобството при плащане и възможността за анонимност са много важни фактори, които влияят върху отношението и поведението на длъжниците. “Позволявайки изцяло да се игнорира нуждата от телефонни разговори и писма, хората се чувстват по-спокойни и не се налага да тревожат  близките си, особено в случаите, когато не искат да споделят финансовите си затруднения. Въвеждайки нови и по-гъвкави начини за обслужване на своите клиенти, АСВ вярва, че може да помогне на много хора да подобрят финансовата си дисциплина, което ще допринесе за допълнителното утвърждаване на добрия профил на платците в България с всички произтичащи от това предимства, най-вече по-изгодни и облекчени условия за потребителско кредитиране”, коментира Зорница Банкина, директор “Бизнес развитие” на компанията. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 5 часа
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 6 часа
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 13 часа
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство
    преди 13 часа
    България и Италия имат потенциал за разширяване на икономическите връзки и увеличаване на стокообмена и инвестициите
    Президентът на Италианската република Серджо Матарела е на официално посещение в България по покана на българския държавен глава