събота, 07 декември 2019   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    789 прочитания

    КНСБ: Между 2 и 30 дни са платените болнчини в ЕС

    В Австрия и Германия работодателят поема обезщетението на служителите през първите няколко седмици от боледуването им
    21 ноември 2019, 15:20 a+ a- a

    Периодът, в който работодателите в Европейския съюз изплащат обезщетение на служителите си за временна неработоспособност заради болест, е между 2 и 30 дни. Това показва анализ на практиката сред страните-членки, направен от експертите на Конфедерацията на независимите синдикати в България.

    Обезщетенията по болест са две основни категории - парични и в натура. Паричните обезщетения компенсират работниците за загубата на доходи, докато обезщетенията в натура покриват разходите за медицинското обслужване. Разликата между двата вида се състои в това, че обезщетенията в натура се предоставят от институцията по място на пребиваване, но от името и за сметка на компетентната институция. Паричните обезщетения се предоставят от институция в съответствие с прилаганото от нея законодателство. Тези принципи са валидни и за българската практика.

    Анализът на практиката в областта на паричните обезщетения за временна неработоспособност в 27-те страни-членки откроява сходство в две основни направления - продължителност на изплащане на обезщетенията от страна на работодателя и период на изчакване.

    Сходни схеми с българската практика при финансирането и изплащането на обезщетения при болест по отношение на продължителността на изплащане на обезщетенията, както от страна на работодателя, така и от осигурителния институт се наблюдават в държави като Естония, Испания, Латвия, Литва, Полша, Словакия, Словения, Унгария, Чехия.

    В 13 държави-членки (Латвия, Швеция, Холандия, Австрия, Гърция, Естония, Италия, Чехия, Испания, Малта, Франция, Кипър и Португалия) е въведен изчакващ период от 1 до 3 дни, в който няма плащане (отсъства заместващ доход). Практиката в Испания, например, е работещият да плаща първите дни от боледуването, но в много компании има вътрешни регламенти, които не допускат работникът да бъде ощетяван. В Австрия и Германия пък работодателят поема обезщетяването на служителите си през първите няколко седмици от боледуването им. За първите три дни там дори не е необходимо предоставяне на болничен лист.

    Задължението на работодателите в България да изплащат първите 3 дни на временната неработоспособност възнаграждение беше възстановено през 2010. Въвеждането на този ангажимент бе от 1 януари 2000 като част от реформата на социално-осигурителната система, приета по онова време с почти пълен консенсус. В последствие, след натиск от страна на влиятелни бизнесмени, той бе намален на 1 ден от временната работоспособност, като заедно с това намаление отпадна и ограничението за до 15 дни в течение на една календарна година. Като през цялото това време ангажиментът на работодателя, т.е. на предприятието, бе да се плаща обезщетение - 80 на сто от дневната работна заплата. През 2010 ангажиментът на работодателя бе възстановен от един на три дни, като вместо обезщетение, което по това време се изчислява доста по-сложно, за улеснение те плащат част от дневното възнаграждение. Но не 80 на сто, а 70 на сто.

    От КНСБ настояват темата за болничните да бъде обсъдена незабавно в тристранния съвет.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    FT: България привлича рекордни инвестиции в технологичния сектор
    Facebook, Световната банка и самият „Файненшъл таймс“ разкриха свои технологични центрове в София през последната година
    преди 23 часа
    Над 2000 стартъпа са създали 15 хил. нови работни места у нас
    София е сред десетте най-добри градове за развиване на стартъп предприемачество, подчерта президентът Радев
    преди 1 ден
    Остават 10 дни за промени и плащане на авансовия корпоративен данък за 2019
    Това е и последният срок, в който фирмите имат възможност да направят корекция на декларираните от тях авансови вноски за тази година
    преди 1 ден
    Wizz Air поиска отпадане на бизнес класата за всички кратки полети
    Нискотарифният превозвач призова авиационната индустрия да спре да изпълнява полети с празни места в бизнес класа
    преди 1 ден
    General Motors ще строи фабрика за автомобилни батерии
    Тя ще е на стойност $2.3 млрд. и ще бъде съвместно дружество с южнокорейската LG Chem