петък, 19 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3269 прочитания

    Българските ученици в дъното на класацията PISA

    Резултатите на 15-годишните при научните предмети отбелязват един от най-големите спадове в периода 2015-2018
    05 декември 2019, 16:16 a+ a- a

    ОИСР (Организацията за икономическо сътрудничество и развитие) публикува резултатите от последното международно оценяване на учениците PISA (Programme for International Student Assessment). Програмата оценява как 15-годишните ученици са усвоили основни знания и умения, за да могат да са пълноправни членове на обществото. Оценката се фокусира върху опитността в четенето, математиката, науките и иновациите, както и върху благополучието на учениците.

    Един от всеки 4-ма ученици в ОИСР е неспособен да извърши дори най-основните задачи, свързани с четене. Това означава, че те най-вероятно ще имат сериозни проблеми да устроят живота си във време на все по-нестабилен и силно дигитализиран свят. Това е един от основните изводи на тазгодишното издание на PISA, който оценява качеството, равенството и ефективността на училищните системи на глобално ниво.

    Оценяването е проведено сред 600 000 15-годишни ученици в 79 държави и икономики, като основният фокус пада върху четенето. По-голямата част от учениците са направили теста на компютри.

    Повечето държави, особено развитите икономики, отбелязват минимален напредък в последните 10 години, въпреки че разходите им за образование са се увеличили с 15% за същия период. В четенето Пекин, Шанхай, Дзянсу и Джъдзян (Китай), заедно със Сингапур имат значително по-високи резултати от останалите държави. Най-добре представилите се държави-членки на ОИСР са Естония, Канада, Финландия и Ирландия.

    Нивото на учениците при четенето остава сравнително стабилно в годините, в които страната участва в оценяването (2001-2018). При математиката се наблюдава подобрение, но то е концентрирано в периода 2006-2012. При науките представянето през 2018 е по-лошо от това през 2012 и 2015. Влошаването на резултатите при науките в периода 2015-2018 е едно от най-големите в този период за всички държави, участващи в оценяването.

    В общата класация, в категория Четене българските ученици са на 54-то място от общо 78. Резултатът им е по-нисък от средния в категориите четене, математика и науки. В сравнение със средния за ОИСР брой по-малко ученици у нас са се представили с най-висок резултат (Нива 5 и 6) при поне един предмет. В същото време по-малко българи (като пропорционално съотношение) са се представили с най-ниските резултати (Ниво 2 или по-високо) спрямо връстниците си в ОИСР при поне един предмет.

    53% от 15-годишните у нас са се представили на Ниво 2 от критериите на PISA в четенето (средното ниво за ОИСР е 77%). Тези ученици могат да разберат основната идея в средно дълъг текст и да намират информация с помощта на изрични, макар и понякога сложни, критерии. Те могат да разсъждават върху целта и формата на текстовете, когато изрично им е казано да направят това.

    Само 2% от нашите ученици са се представили на най-високите нива (5 и 6) на теста по четене (средното за ОИСР ниво е 9%). Тези деца могат да разбират дълги текстове, да разбират концепции, които са абстрактни или противоречиви. Те могат да правят разлика между факт и мнение въз основа на косвени факти, които се отнасят до съдържанието или източника на информацията. В 20 образователни системи, включително 15 страни-членки на ОИСР, повече от 10% от 15-годишните са се представили на най-високо ниво.

    При резултатите по математика 56% от българските ученици са постигнали ниво 2 или по-високо (средното ниво за този тип резултати в ОИСР е 76%). Това означава, че могат да преведат и разпознаят, без директни инструкции, как (обикновена) ситуация може да бъде представена математически (например сравнение на общото разстояние по два алтернативни маршрута или преобразуване на цени в друга валута). 

    Само 4% от учениците ни са се представили с ниво 5 или по-високо на оценяването (средно за ОИСР-11%). Тези деца могат да моделират математически сложни ситуации и да сравняват и оценяват подходящи стратегии за разрешаването на тези ситуации. 

    При науките 53% от 15-годишните у нас са се представили на ниво 2 или по-високо (средното за ОИСР е 78%). Това означава, че те могат да разпознаят правилното определение за познат научен феномен и могат да използват знанията си, за да определят (при прости случаи) дали дадено заключение е правилно, въз основа на предоставените данни.

    Само 2% са се представили на ниво 5 или 6 (Средно за ОИСР е 7%). Тези деца могат да прилагат своите знания в сферата на науката самостоятелно и креативно в широк набор от ситуации, включително непознати такива.

    Държавите са подредени според постигнатия резултат на PISA 2018 в категория Четене
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 14 часа
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 15 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 1 ден
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 1 ден
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 1 ден
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 2 дни
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство