Не се наложи да освобождаваме хора, нито да намалим заплащането – Тери Клун, създател на финансово-технологичната група, пред Economy.bg
„Таксбек Груп“ (Taxback Group) е финансово-технологична група от осем компании и глобален лидер в сферата на възстановяването на данъци, паричните преводи и международния пейрол. Фирмата отваря първия си офис у нас, във Варна през 2001 и към днешна дата дава работа на 950 души в офисите си в морската столица, Велико Търново, Шумен и София. „Таксбек Груп“ има представителства в 42 страни по цял свят.
Как пандемията, породена от Covid-19, се отрази на бизнесите на групата и екипа на компанията у нас, как кризата ще се отрази на софтуерния/фин-тех сектора в дългосрочен план, как България може да се възползва от nearshoring тенденцията, какви се предимствата и предизвикателствата на бизнес средата у нас – попитахме Тери Клун, създател и собственик на финансово-технологичната група.
Г-н Клун, по какъв начин кризата с Covid-19 се отрази на бизнеса Ви в България?
Коронавирусът не е имал директно влияние върху дейността ни. „Таксбек Груп“ предоставя разнообразни финансови услуги на глобални компании, които не са съсредоточени само в една индустрия или регион. Затова смело мога да заявя, че нито един от бизнесите ни не се е наложило да преустанови своята дейност. Дори и по време на пандемията ние продължихме да функционираме активно. Затова мога да благодаря главно на страхотния екип на компанията както в България, така и във всяка една точка по света. Всички те са хора, които са изключително опитни, способни и отдадени на това, което правят и вложиха много усилия да преминем през кризата без особени сътресения.
Кои бяха основните предизвикателства пред „Таксбек Груп“ в България при адаптацията към новата ситуация?
Коронавирусът изправи пред предизвикателство всеки един бизнес по света. Ситуацията щеше да бъде далеч по-предизвикателна и за нас самите, ако не бяхме успели да се адаптираме към нея толкова бързо. Всички близо 1000 служители от офисите ни във всички четири града в България преминаха към дистанционна работа само в рамките на една седмица. В момента всички наши екипи оперират успешно дистанционно и предполагам, че този модел на работа ще се задържи още известно време.
Разбира се, имахме своите притеснения относно тази стъпка. Екипите ни обаче се адаптираха много бързо и доказаха, че могат да работят фокусирано и да бъдат дори още по-продуктивни от вкъщи. Успехът ни в този период на криза се дължи изцяло на бързата адаптация и това, че всеки един от служителите ни изигра адекватно и отговорно своята роля в работния процес.
Служителите ви още ли работят от вкъщи? Планирате ли да наложите този модел на работа в бъдеще?
Това, което осъзнахме през последните месеци е, че няма значение, дали ще работиш от офиса, или от дома си. По-важното е хората да имат възможността да свършат работата си спокойно и ефективно, независимо къде се намират. Затова смятам, че дистанционната работа е нещо, което ще бъде опция за нас и в бъдеще. Едва ли ще бъде удобно за всички, но за тези, за които е важно да имат тази възможност и за които няма проблем да изпълняват ежедневните си дейности и отдалечено, то смятам, че е важно да предоставим подобен избор. Самият аз си представям в част от времето си хората да работят от офиса, а в останалата да имат възможността да го правят от вкъщи.
Дистанционната работа ще се отрази добре и на хората и на техния начин на живот. Да не пътуваш или да пътуваш по-малко, означава повече време със семейството и за нещата, които хората обичат да правят. Това са допълнителни придобивки, които трудно могат да се остойностят, но са наистина ценни и смятаме да подкрепим в бъдеще.
Колко служители имате в България и в кои градове?
Към днешна дата служителите ни в България са близо 1000. Работната ни сила е концентрирана основно във Варна, където 750 специалисти работят в сферата на софтуерното разработване и ИТ технологиите, обслужването на клиенти, маркетинга и човешките ресурси. Другият ни най-голям офис се намира във Велико Търново, където служителите ни са близо 150. Разполагаме и с два по-малки офиса в Шумен и София.
Наложи ли се да освободите служители, да намалите заплати или да замразите работни позиции?
Едно от нещата, с които сме най-горди, е, че през последните няколко месеца не усетихме сериозни сътресения по отношение на бизнесите ни. В тази връзка служителите ни също бяха минимално засегнати. Бързата адаптация и наличието на дългосрочни проекти за различните бизнеси ни позволи да пренасочим служители с намален обем на работа към звена, в които имаше недостиг на работна сила. По този начин не се наложи да освобождаваме хора, нито да намалим заплащането.
Противно на кризата в много сектори ние работим по стабилни и дългосрочни проекти и нуждата от специалисти, особено в сферата на технологиите, се засилва от ден на ден.
Кога очаквате да започнете да набирате персонал отново? В кои градове?
С въвеждането на извънредното положение в страната и необходимостта от бърза реакция по организацията към дистанционна работа, процесите по набиране на персонал бяха паузирани буквално само за седмица. В този ред на мисли не бих казал, че търсенето на таланти при нас въобще е спирало.
И този процес, както всички останали в компанията, бе бързо адаптиран към настоящата ситуация и в момента всички интервюта и тестове с кандидатите ни се провеждат онлайн. В момента набираме служители във Варна, Велико Търново и Шумен.
Служители с какви умения търсите да наемете?
За последните 19 години, в които оперираме в България, работата, която вършим също много се промени. В началото дейностите ни бяха основно административни. През годините позициите ни претърпяха промяна. В момента по-голямата част от служителите ни са експертно ориентирани – имаме специалисти със задълбочени познания по международен пейрол, парични преводи, данъци и т.н. От друга страна, ролята на технологиите в дейността ни е по-голяма от всякога до момента. ИТ екипът ни в България наброява близо 150 души.
Предвид преминаването от административни дейности към такива, базирани на експертни познания и използването на технологии, то профилът на хората, които търсим, също се промени. Това, което най-много ме радва, е, че хора, стартирали на административни позиции при нас, през годините са преминали през допълнителна квалификация и в момента заемат високи и изискващи специфични умения и познания роли. Всички ръководители на звена са обучени и развити в рамките на компанията. В тази връзка всеки млад и дори недотам опитен човек може да стартира работа при нас и да се развие професионално, стига да притежава необходимите мотивация и постоянство.
Ако все пак трябва да обобщя, в „Таксбек Груп“ възможност за кариерно развитие може да намерите в сферата на финансите, обслужването на клиенти, маркетинга, човешките ресурси, информационните технологии, включително и софтуерното разработване и тестване.
Смятате ли, че пандемията с Covid-19 ще накара западните компании да диверсифицират веригите си за доставки и да пренасочат дейността си от Азия към Източна Европа? Как България може да спечели от подобна тенденция ?
Правителството ви взе всички необходими мерки за ограничаване на заразата. Нивата на заболеваемост тук са едни от най-ниските в Европа и за пореден път успяхте да докажете, че страната ви е безопасно място за правене на бизнес. В тази връзка смятам, че България ще продължи да бъде притегателно място за развитие на бизнес и може да спечели от подобно развитие на събитията.
Ако трябва да сравните България с другите държави, в които оперирате, бихте ли споделили какви са позитивите и какви са предизвикателствата, които срещате, развивайки бизнес тук?
Винаги съм казвал, че страната ви е страхотно място за бизнес. България е една от държавите с най-бърз интернет в света и това е нещо, което смело твърдя, правейки сравнение с всички места, до които се налага да пътувам. Смятам, че страната ви е наистина напредничава по отношение на технологиите и предпоставките за развитие на бизнеса. През последните 19 години, в които развиваме дейността си тук, наблюдавам осезаемо подобрение на начина, по който се случват нещата и това трябва да ви носи увереност. Разбира се, не всичко е идеално, както и във всяка една държава по света, но местната икономика и районът се движат в положителна насока и се надявам тази тенденция да се запази и в бъдеще. Освен това наистина намирам хората тук за умни. Хората, които сме наели, както и тези, които ръководят екипите ни тук, притежават голям набор от умения – инженерни, езикови и свързани с обслужването на клиенти. Това ни помага да развиваме бизнеса си от гледна точка както на технологии, така и на обслужване на клиенти.
Да, в страната ви има глад за кадри и това е едно от предизвикателствата, които срещаме тук, защото и ние искаме да откриваме и работим с най-добрите специалисти. Щастлив съм да кажа обаче, че имаме страхотен екип, на който се крепи бизнесът ни. През годините успяхме да развием и добри отношения с университетите във Варна и Велико Търново и да откриваме талантите преди всички останали.
Скорошно проучване на EY и Brookings Institution показва ускоряване на плановете за автоматизацията в бизнеса, особено предвид това, че хората остават по домовете си заради пандемията. Каква е ситуацията при вас? Планирате ли автоматизация на процесите и намаляване на персонала?
Не мисля, че това е нещо, от което умните хора трябва да се тревожат. В самото начало нашият бизнес се основаваше предимно на ръчна и административна работа. От тогава насам автоматизацията на процесите е нещо, което ни съпътства постоянно. Бизнесите ни обаче също се разраснаха, а с това и броят на хората, които наемаме. Дейностите, които извършваме, вече не са административни, а са много повече базирани на технологиите. За хората това означава по-интересна и предизвикателна работа, която дава много повече стойност. Затова смятам, че за тези, които имат желание да придобиват нови умения, автоматизацията не би трябвало да е нещо, за което да се притесняват.
Тенденциите за увеличаване на автоматизацията са факт и ние сме отличен пример за влиянието на тази тенденция върху услугите, които предлагаме. Наистина бих искал да видя екипа ни да придобива всички нови знания, свързани с тези процеси и да може успешно да се справя с работата, базирана на технологиите.
Пак ще повторя, компанията ни не е фокусирана само върху един клиент или регион. Услугите ни са глобални, имаме клиенти във всяка една държава по света и наистина разчитаме на технологиите, за да можем да предоставим качествен продукт, който да бъде задвижван от най-добрите хора.
Как според Вас кризата ще се отрази на софтуерния/финтех сектора в дългосрочен план?
Финансовият и финансово-технологичният сектор, в които ние оперираме, ще се променят дори още повече в посока предоставяне на услуги и решения, които са технологично базирани. В нишите, в които развиваме дейност, компанията ни заема водещи позиции именно благодарение на това, че следваме тази тенденция. Например колегите от TransferMate използват само най-новите технологии за извършване на парични преводи за компании. Другият бизнес в групата ни – Immedis, осъществява международен пейрол за Uber и Харвардския университет. Taxback International се грижат за възстановяването на данъци на IBM и Google. Benamic, компанията, която се занимава с организиране на търговски промоции, предоставя технологично базирани маркетингови решения за Canon. И всичко това ние правим от офисите ни във Варна и Велико Търново. Всички тези услуги изискват използването на софтуер, но в същото време това трябва да бъде съчетано с отлично клиентско обслужване. Успешното използване на технологиите, съчетано с доброто обслужване на клиентите ни, ще стои в основата на успеха и в бъдеще.
За пътя на Тери Клун от студент, стартирал бизнеса си от кухненската маса у дома в Ирландия, до мултимилионер, ръководещ финансово-технологична група с представителства в почти целия свят, ще разберете във втора част на интервюто ни с г-н Клун тук.