понеделник, 26 октомври 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2190 прочитания

    Как се расте в криза: „Домейн Менада” увеличава производството си с 50%

    Как коронакризата се отрази на родните винопроизводители и какви са тенденциите на пазара - Радослав Вълчев, управител на компанията, пред Economy.bg
    30 септември 2020, 10:48 a+ a- a

    Винопроизводителите у нас продължават да отчитат спад в продажбите си въпреки вдигането на рестрикциите. За доста изби годината ще е нулева, коментира пред Economy.bg Радослав Вълчев, управител на „Домейн Менада”. По думите му износът по време на пандемията като цяло е останал стабилен, като някои производители дори отчитат ръст. Освен кризата с коронавируса сушата също е оказала неблагоприятно влияние върху производството на вино. Качеството на реколтата обаче е много високо. Според Вълчев намаляването на ДДС върху виното е имало минимален ефект върху винопроизводителите, като вместо спад той очаква средната цена на виното да започне да се повишава. Управителят на „Домейн Менада” счита, че българите са започнали да харчат повече пари за бутилка вино отпреди, а много евтините вина вече почти са изчезнали от пазара. Българските вина продължават доминацията си на пазара у нас въпреки повишения дял на вносните.

    Как кризата с коронавируса удари винената индустрия у нас, повече вносни или български вина консумирахме по време на пандемията, какъв ефект имаше понижаването на ДДС върху цената на виното, какви са тенденциите на пазара у нас и какви са плановете на компанията – тези и други въпроси коментирахме с Радослав Вълчев, управител на „Домейн Менада.

    Радослав Вълчев е управител на „Домейн Менада” – част от френската група MBWS, осъществила най-голямата чуждестранна инвестиция в българската винена индустрия. Компанията е собственик на лозови масиви и производствени мощности и e един от най-големите винопроизводители в България. MBWS успешно развива на българския пазар и изнася популярни марки като „Менада”, „Черга”, „Собиески” и др. От България се управлява и бизнесът на MBWS за Югоизточна Европа, включващ Балканския полуостров, Унгария, Чехия и Словакия. Преди да се завърне в България и да се присъедини към екипа на MBWS през 2016, Радослав е бил част от висшия мениджмънт на „Кока - Кола Хеленик България”, „Кока- Кола Хеленик Евразия”, „БНП Париба ПФ България”, „Хенкел ЦИЕ”.

    Г-н Вълчев, как се отрази кризата с коронавируса на винопроизводителите у нас?
    Повечето винопроизводители претърпяха спад в продажбите си, който все още не е преодолян и трудно ще бъде наваксан до края на тази година. Особено засегнати бяха тези със значителни продажби в ресторантите и обектите по Северното Черноморие. Поради свитите продажби немалко изби тази година ще имат т.нар. „нулева година“ – няма да правят вино и ще разчитат на продажби от съществуващите си до момента наличности. От всичко това страдат и производителите на грозде, защото ще продадат много по-малко суровина на производителите на вино. Експортните пазари като цяло задържаха и в някои случаи дори увеличиха покупките си. Позитивно е, че има адекватни мерки от страна на държавата за помощ и подкрепа на бранша.

    Стабилизираха ли се вече продажбите?
    Спадът продължава, но в по-малка степен от първата половина на годината, като със сигурност ще се реализират по-малки продажби от 2019 след поредица от години с добри ръстове.

    Н. Пр. Флоранс Робин, посланик на Франция у нас, на посещение в производственото предприятие и лозята на "Домейн Менада“ в Стара Загора

    Повече продажби на вътрешния пазар ли реализираха родните винопроизводители по време на карантината?
    Вътрешният пазар от много отдавна има по-голям дял в продажбите на българско вино, въпреки че експортът на страната ни през последните години расте нагоре.

    Какъв е ефектът върху бранша от намаляването на ДДС?
    За винопроизводителите ефектът е абсолютно минимален, ако въобще го има. Мярката е по-скоро насочена към подпомагане на заведенията.

    Да очакваме ли в резултат виното у нас да поевтинее и с колко?
    Реално няма причина за такъв ефект. Суровината (гроздето) намалява като количество, оттам цената й се покачва, разходите за труд не са намалели, нито останалите основни суровини и разходи, формиращи себестойността на една бутилка вино. Всъщност очаквам средната цена да започне да се покачва.

    Каква е реколтата тази година? Как се отрази сушата?
    Сушата намали реколтата и рандемана на много места. Това в комбинация с по-малкото обработваеми площи води до покачване цената на основната суровина – гроздето. Качеството обаче е много високо и от реколта 2020 ще станат солидни вина.

    Какви са прогнозите ви за следващата година? Как ще се развие пазарът на вино у нас в условията на продължаваща пандемия?
    Много зависи от цялостните икономически щети, които ще нанесе пандемията. Следва да са по-високи от тази година, защото 2020 е много слаба.

    Посещение на френския посланик у нас Флоранс Робин, председателя на Френско-българска търговска и индустриална камара - Стефан Делайе, и др. в производственото предприятие на „Домейн Менада“ в Стара Загора

    „Домейн Менада“ обяви преди дни разширяване с над 50% на своя производствен капацитет. Как по време на криза, когато много предприятия свиват производство и освобождават служители, вие успявате да си позволите да се разширявате?
    Реалността е, че плановете ни за разширение са от преди 2020. Бизнесът ни продължава да расте, а за да е възможен подобен ръст, са необходими и нови производствени мощности. В този смисъл разширяването на производството и назначаването на нови служители идва като следствие от осигурените нови пазари и клиенти за продуктите ни. Компанията е също сериозен производител на високоалкохолни напитки и маркетьор на редица вносни марки водка, уиски и др.

    Планирате ли и увеличаване на броя на служителите си? Колко са те към момента?
    През 2020 увеличихме бройката на колегите, пряко участващи в производството с 30%, сега ни предстои още едно увеличение.

    Кои са най-големите ви пазари за износ?
    При нас това са: Полша, Швеция и САЩ.

    Посещение на френския посланик у нас Флоранс Робин, председателя на Френско-българска търговска и индустриална камара - Стефан Делайе, и др. в производственото предприятие на „Домейн Менада“ в Стара Загора

    Как се промени българският пазар на вино през последните години?
    Хората започнаха да дават повече пари за бутилка вино отпреди. Много евтините вина (да кажем в PET опаковки) започнаха да изчезват от пазара. Наблюдава се и бавно, но трайно повишаване на общата ни винена култура. Все повече българи експериментират с различни марки, сортове и стилове вина. Вносните играчи също повишиха значително дела си на реализация, особено по заведенията, но българските вина продължават доминацията си от близо 90% в общия дял продажби. Розето се увеличи почти три пъти за последните 3-4 години.

    Вина от кой ценови клас консумира българинът основно?
    Основният и огромен обем продажби се генерира от марки до 10 лева. При него има много наложени и познати брандове с отлично качество за цената си. Такива са и нашите „Tcherga“ и „Менада“.

    Повече червено или повече бяло вино предпочитаме у нас?
    Всъщност бялото вино е двойно по-голямо като обем от червеното, тъй като се консумира през цялата година, докато червеното основно през „студените“ месеци.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    Премиерът Борисов е с Covid-19
    Той е с общо неразположение и за момента е на домашно лечение
    преди 1 ден
    Нощните заведения в София затварят врати до 8 ноември
    Ще бъде разширен капацитетът на лечебните заведения за болни от Covid-19
    23 октомври 2020, 16:12
    Борисов: 5G мрежите са бъдещият гръбнак на нашите икономики
    Премиерът коментира с зам.-държавния секретар на САЩ придобиването на изтребители F-16
    23 октомври 2020, 14:54
    Турция е сред 5-те най-големи търговски партньора на България
    Двустранната търговия възлиза на близо 5 млрд. долара годишно
    23 октомври 2020, 14:18
    Гърция въвежда вечерен час в Атина и Солун
    Навсякъде в страната е задължително носенето на маска, както в закрити пространства, така и на открито
    23 октомври 2020, 14:13