Как младите хора могат да бъдат подпомогнати да намерят своето място на пазара на труда разказва Васка Бакларова, основател на Агенция за корпоративно развитие
Васка Бакларова, основател на Viomoda и Агенция за корпоративно развитие
Васка Бакларова завършва международни икономически отношения и бизнес администрация. Преди седем години създава бранд за високотехнологично спортно облекло – Viomoda. Преди две години основава и Агенция за корпоративно развитие, в която помага на младите хора да намерят своето място на пазара на труда. Пред Economy.bg Васка Бакларова разказва какво я мотивира да създаде агенцията, как постига целите си и какво се случва с пазара на труда в България в момента.
Какво представлява Агенцията за корпоративно развитие, откога оперира и какво провокира създаването ѝ?
Агенцията стартира през 2019 година. Това, което ме провокира да я създам, е разминаването между очакванията за работа на току-що завършилите студенти и реалните изисквания и условия, които им предлагат бъдещите работодатели. Това, с което се занимаваме, е да осъществяваме предварителен контакт между младежите и фирмите и така да намалим вероятността за тези разминавания между двете страни. Преди да осъществим срещата, организираме разговори само със студентите, профилираме техните силни и слаби страни и така по-лесно ги насочваме към дадена сфера.
Какви са целите на агенцията и как ги постига?
Нашата цел е завършващите студенти да получат подходящата за тях работа според личностите им качества, да бъдат обучени и внедрени в бизнеса на една компания, да имат шанс за кариерно развитие. На мнение сме, че силните страни на личността са по-важни от това, което си завършил на хартия.
Върху какво работите в момента и какво предстои?
В момента предстои всичко това да се внедри в онлайн платформа, за да улесним фирмите и студентите. Първоначалният ни план беше да работим само в Пловдив и областта, но решихме да развием дейността си и да е достъпна за всички. Имаме за цел да работим и в други големи градове, както и с университетите там.
Какво бихте посъветвали младите хора, на които им предстои да започнат първата си работа? От какво зависи успешната интеграция в бизнес средата?
Най-голямата ми препоръка към тях е да не търсят високо заплащане още в самото начало, защото е доказано, че да станеш много добър или най-добрият в дадена сфера, са необходими поне 5 години. Другият ми съвет е да бъдат последователни в това, към което се стремят. Да не сменят различни професии, а да се развиват в онова, което харесват. За да постигнеш кариера, трябва професионализъм, а той се постига чрез последователност и постоянство.
Учите работодателите, че трябва да „разчупят“ своята визия и подход, да се интересуват от потребностите на младите хора. Какво точно ги съветвате, какви конкретни стъпки могат да направят в тази насока?
Повечето работодатели имат разбиранията, че когато студентът попадне в тяхната фирма, той е човекът, който трябва да върши незначителната/общата работа. Студентите имат нужда от обратна връзка, внимание, от внедряване в техния профил на професия, комуникация с мениджър, пряк ръководител – именно на това се стараем да учим работодателите.
Как според Вас ще се промени пазарът на труда, ако и двете страни спазват насоките, които им давате?
В повечето професии има застаряващо работно общество, изключвам IT сферите. Има специалности, които са все по-малко предлагани в университетите и интересът към тях е минимален, броят на студентите е малък – политология, инженерни специалности, филология и други. Нашата цел е да намерим тясно профилирана работа, дори и на малкия брой хора, които искат да работят в тези сфери. По този начин пазарът на труда ще бъде адекватен и структуриран. Така няма да се налага на току-що завършващите да започват каквато и да е работа, както и на фирмите да наемат всякакви хора, за да има просто кой да работи.