вторник, 19 октомври 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2472 прочитания

    Германски производител на електробуси планира да открие завод у нас

    Как се развива електромобилността в България – Илия Левков, председател на УС на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ), пред Economy.bg
    04 октомври 2021, 09:55 a+ a- a

    Голям германски производител на електробуси има желание да направи завод за асемблиране в България. Това съобщи пред Economy.bg Илия Левков, председател на УС на Национална браншова организация за електрическа мобилност - ИКЕМ и изпълнителен директор на ИКЕМ. На този етап той не пожела да сподели повече, защото още се водят преговори.

    Колко са електромобилите и зарядните станции в момента у нас, как са разпределени те в страната, как ще се отрази производството на електрически превозни средства на сектора в страната, какъв е потенциалът и какви са предизвикателствата пред развитието на индустрията в България, как държавата може да стимулира повече хора да минат на електромобили и как Зелената сделка ще се отрази на електромобилността у нас – тези и други въпроси коментирахме с Илия Левков, председател на УС на Национална браншова организация за електрическа мобилност – ИКЕМ.

    Разговаряхме с него в рамките на конференцията „Визия и стратегии за развитие на електромобилността и електромобилната индустрия в България“, организирана от Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК в партньорство с Гръцкия бизнес съвет в България (ГБСБ).

    Колко са електромобилите и зарядните станции в момента у нас, и как са разпределени те в страната?

    Г-н Левков, имате ли данни колко са регистрираните електромобили у нас в момента?
    Не по-малко от 3000 са според мен.

    Как са разпределени в страната те?
    Естествено, София държи короната, но има и изненадващи места като Добрич. По пътищата там има много „Тесли“. Пример са Варна, Бургас и Пловдив. За Плевен и Русе нямам много данни, но това са като цяло градовете, които привличат сериозно любителите на електромобили.

    Колко са зарядните станции и как са разпределени те?
    Зарядната инфраструктура в момента е достатъчна да покрие вашето пътуване. Ако тръгнете например от София и искате да стигнете до Бургас, можете да заредите в Пловдив и в Стара Загора, и то безплатно. В Бургас също. Отивате във Варна вече заредени, като там можете да дозаредите и да отидете до Плевен. Но трябва да имате и съответния електромобил, който може да направи този пробег.

    Около големите търговски вериги ли са повечето зарядни станции?
    Kaufland и Lidl направиха първия пробив. Сега вече бензиностанциите – “Eко”, Shell, също инсталират бързозарядни станции, което е правилното нещо. Разпределението на зарядни станции в България не мога да кажа, че е равномерно, но е достатъчно да обезпечи едно ваше пътуване. Около 550-600 зарядни станции има в България, като те са с различни мощности. Пропорцията е 1:10 – една зарядна станция може да обезпечи работата на 10 електромобила.

    Това достатъчно ли е да се покрият нуждите на наличните у нас електромобили?
    Кое да е първото – дали да е инфраструктурата, или броят на електромобилите, винаги е стояло като въпрос. Електромобилите оказват натиск върху зарядната инфраструктура и ако е недостатъчна, тя започва да се изгражда.

    Голям германски производител на електробуси планира завод в България. На какъв етап са преговорите?

    Как ще се отрази стартирането на производство на електромобили у нас на сектора?
    Този процес ще се ускорява със сигурност. Такива производства ще има в Ловеч, във Варна и в Русе.

    Но тези компании работят основно за износ. Какъв ще е ефектът за пазара у нас?
    Разбира се, това е един много сериозен показател към всички други производители на електромобили или части за тях, защото те ще си кажат: „Да, това е страхотна среда и ние бихме сме възползвали“.
    Ще Ви дам една информация в аванс. Ние като ИКЕМ също водим разговори с един голям производител на електробуси, който има желание да направи подобен завод за асемблиране в България.

    Откъде е той?
    От Германия.

    Кога да очакваме да се случи тази инвестиция?
    Нека си изиграем козовете, защото този процес е много чувствителен. Затова само го загатвам.

    А на коя локация у нас са се спрели инвеститорите?
    В Министерство на околната среда и водите е входирано писмо за намерение, това не е тайна. Но кой град ще предложи по-добри условия, не знам. Вероятно ще е на състезателен принцип. Една компания държи при всички случаи да има инфраструктура и човешки капитал.

    Какъв е потенциалът и какви са предизвикателствата пред развитието на електромобилността и как Зелената сделка ще се отрази на сектора в страната?

    Какъв е потенциалът и какви са предизвикателствата пред развитието на индустрията у нас?
    Всички автомобили ще станат електромобили. Публичният транспорт също задължително трябва да бъде електрифициран. Това се отнася и за селскостопанските машини, защото за какво биоземеделие говорим, ако вътре е старият трактор. По същия начин са и строителните машини, които бълват огромни пушеци. Всичко това показва какъв е потенциалът.

    Но ние изоставаме сериозно. Как ще наваксаме?
    Вече и общественото мнение е на наша страна. Ако преди това бяхме някакви мечтатели, сега нещата са доста различни. Хората вече приемат електрическата мобилност като възможност и потенциал, като индустрия, която ще ни изведе от този хаос и ще ни покаже вярната посока. В България имаме толкова много компании, които се занимават с ИТ. Казахме, че 50% от цената на електромобила ще е за софтуер. И тепърва този софтуер агресивно ще измества професията шофьор. Те ще станат излишни с автономните автомобили, дроновете.

    Ускорител за електромобилността ли ще е Зелената сделка?
    Зелената сделка действително е катализатор, който ускорява електрическата мобилност. Това е сигурно. Въпросът е, че в България трябва са спрем да хитруваме и там, където има замърсяващи околната среда производства на електроенергия, да бъдат затворени. Уважавам труда на хората там, но те трябва да се преквалифицират. Това не може да продължава. България има най-лошия въздух, най-лошата и най-зависимата от производство на електроенергия индустрия. И ако не променим мисленето си, ползвайки финансирането от тази Зелена сделка, не е ясно какво ще се случи. Това е най-добрият зелен коридор, по който България може да влезе с летящ старт.

    А къде сме в момента?
    Някъде преди старта.

    Ще влезем ли навреме?
    Зависи от това колко активно е правителството.

    Как държавата може да стимулира повече хора да минат на електромобили?

    Споменахте за финансов стимул от 20 хил. лв. за закупуване на електромобили от държавната администрация. Кой точно може да се възползва от него?
    Министерството на околната среда и водите чрез Националния доверителен екофонд съфинансира покупката на електромобили и хибриди за общински и държавни институции. Водили сме разговори с тях, за да опитаме да променим начина, по който съфинансират тази покупка, така че да бъде като първоначална вноска, за да може след това да се намесят лизингодатели и други финансиращи институции. Така този, който ще закупи или наеме дългосрочно електрическото превозно средство, да може да плаща само текущите разходи и месечните вноски. Те се припокриват с разходите, ако сте си взели на лизинг автомобил с двигател на вътрешно горене. Това са разходите ви за бензин и за нафта.

    Имате ли данни колко държавни служители или общини са се възползвали от този стимул?
    Между 25-30% годишно от този фонд, който е 1 млн., т.е. 250 или 350 хил. лв. на година се изразходват за съфинансиране на подобен вид покупки. Което изобщо не е ефективно. Това е финансов инструмент, който трябва да се реформира, така че да влезе в реална стимулна употреба. Той в момента дори създава пречки на кандидатстващите за това финансиране, защото ги задължава да правят различни видове отчети.

    Какви други стимули за потребителите може да се въведат?
    Да се въведе паркиране в централната част в някои градове. Навсякъде, където има платено паркиране, трябва да бъде безплатно. Това не трябва да е вечно, а за 4-5 години или до 2030, защото оттогава нещата ще се преобърнат качествено. Също безплатни винетки, възможност за движение в бус лентата, ДДС-то да може да бъде приспаднато и т.н.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    Мария Габриел призова за подкрепа на жените за STEM образование и кариера
    Само 22% от всички учени и инженери във високотехнологичните сектори са жени
    преди 1 час
    Въвежда се зелен сертификат за дейностите на закрито
    Новата противоепидемична мярка влиза в сила от 21 октомври
    преди 2 часа
    Бизнесът ще получи компенсации от държавата заради високата цена на тока
    Първите компенсации ще бъдат изплатени още с октомврийските сметки за електроенергия
    преди 2 часа
    ЕК предупреди Полша, че може да й спре парите
    Трябва да защитим бюджета на Съюза от нарушения на върховенството на закона, заяви Урсула фон дер Лайен
    преди 2 часа
    Центърът за иновации на United Group отваря офис в България
    България е един от ключовите ни пазари и тук има много талантливи ИТ специалисти, коментира Сърджан Дурджевич, главен изпълнителен директор на United Cloud
    преди 2 часа
    Латвия обяви 4-седмичен локдаун
    Според властите острият ръст на случаите се дължи на ниското ниво на ваксинация в страната