събота, 21 май 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2433 прочитания

    Подем по време на криза: Тази компания е една от най-успешните у нас

    Инвестициите ни в България ще достигнат 300 млн. евро, имаме близо 700 служители в заводите в София и в Пловдив - Сандра Сантуш, главен изпълнителен директор на BA Glass, пред Economy.bg
    02 декември 2021, 13:21 a+ a- a

     

    За BA Glass Bulgaria сякаш криза нямаше. Водещият производител на стъклен амбалаж тази година оглави редица класации в Централна и Източна Европа. Дружеството беше сред най-динамичните компании в региона и най-добре представилите се български компании в ĸлacaциятa ЅЕЕ Тор 100 нa ЅееNеwѕ с приходи за 2020 в размер на 938,5 млн. евро. Впечатляващо беше представянето на компанията и в класацията за най-големите 500 компании в Централна и Източна Европа – ЦИЕ Топ 500 на „Кофас“. Тя направи скок от 198 пункта нагоре с 59% повишаване на оборота за 2020.
    През юни португалската компания майка BA Glass обяви, че ще инвестира близо 60 млн. евро във фабриката за стъкло в София. Инвестицията е част от плана за развитие на португалците в България. BA Glass притежава два завода у нас – единият в Пловдив, другият – в столицата. Общият им оборот възлиза на 1,8 млрд. лв. годишно. Компанията, която е в топ 10 на най-големите у нас, съобщи тогава, че ще построи и нова пещ за стъклен амбалаж. Част от инвестицията включва и внедряване на фотоволтаични панели. Освен това бяха наети 100 нови служители за увеличените нужди на производството в завода в София. През 2019 BA Glass модернизира завода в Пловдив с над 50 млн. евро инвестиция.
    Португалската BA Glass е петият по големина производител на стъклен амбалаж в света. Групата притежава в Европа 12 завода в 7 държави и има над 3500 служители. Годишният ѝ оборот е над 950 млн. евро. Продуктите се продават в над 50 държави.
    BA Glass придобива двата завода в Пловдив и София през 2017 от гръцката група Yioula. В момента в България за компанията работят близо 700 служители.

    Как се расте в криза и какви са плановете на компанията за заводите у нас – тези и други въпроси коментирахме със Сандра Сантуш, главен изпълнителен директор на BA Glass.

    Сандра, BA Glass присъства в България от 2017. Каква е равносметката за този период? Оправда ли инвестицията очакванията Ви?
    Равносметката е много положителна. След придобиването на „Дружба стъкларски заводи“ от гръцката Yioula имахме силни очаквания за растеж, както и да постигнем по-голяма печалба от Yioula. Знаехме, че трябва да изразходваме доста средства, за да модернизираме активите, защото те бяха много стари.
    Като цяло всичко беше според плана ни. Досега растежът даже надвишава очакванията ни. Произвеждаме и продаваме повече в Югоизточна Европа, отколкото считахме, че ще можем 5 години след придобиването.
    Така че сме щастливи. Продължаваме да инвестираме. Стартираме напълно нова пещ в един от заводите, като през април следващата година ще удвоим капацитета му. Наехме още 110 нови служители. Открихме нови работни места с различни квалификации.
    Изграждаме нови и модернизираме логистичните платформи. Имаше много малко складове, които бяха в доста лошо състояние. Миналата седмица например купихме огромно парче земя между заводите ни в Пловдив и София. Ще изградим голям склад следващата година, където ще съхраняваме допълнителната ни продукция.
    Най-голямото предизвикателство, както и прогнозирахме, са хората. Защото машините можем да си ги купим, но трябва да намерим и обучим служителите. Много трудно е да открием уменията, които търсим. Това означава, че трябва да отидем в училищата и на пазара на труда, за да наемем хора и след това да им осигурим обхватно обучение за производството на стъкло.
    В България следващата година ще бъдем към края на инвестиционния си цикъл плюс допълнителна пещ, която не беше планирана. През следващите 5 години, може би ще имаме възможност да открием още една пещ в страната, ако търсенето на стъклен амбалаж се запази. Ако всичко е наред, смятам, че ще можем да инвестираме още. Когато дойдохме, имахме 4 пещи в България. Едната беше много малка. През април ще имаме 5, като всички ще бъдат големи.

    Каква е стойността на инвестицията Ви досега у нас?
    Досега сме инвестирали 160 млн. евро. В края на инвестиционния цикъл догодина ще сме вложили близо 300 млн. евро. Освен в новия склад инвестираме в соларни панели на покривите на двата завода. Така че има странични инвестиции, които трябва да реализираме в България.

    Колко служители имате в момента?
    В двата завода имаме близо 700 служители, с тези нови 100.

    Обявихте разширяване на инвестицията по време на пандемията, когато повечето компании ограничават обхвата на вложенията си. Защо решихте да разширите присъствието си у нас? Как успяхте да го постигнете в тези трудни времена?
    Не сме в България за кратък период. Обичаме да казваме, че сме придобили компанията в страната завинаги. Така че ще бъдем там завинаги, ако нещо наистина лошо не се случи.
    Това, че има пандемия, не означава, че трябва да спрем инвестицията си. Разбира се, трябваше да забавим малко реализацията. Няма да крия, че когато дойде пандемията, имахме колебания дали да продължим, оценихме рисковете и решихме да действаме.
    Компанията има солиден балансов отчет. Относително лесно беше да осигурим финансиране за инвестицията. Решихме, че към онзи момент няма причина да спираме инвестицията в България.

    Споменахте част от аспектите, но все пак как пандемията се отрази на бизнеса Ви в България? Само предизвикателство ли беше, или видяхте и някакви възможности?
    Беше голямо предизвикателство, но съзряхме и възможности. Когато дойде пандемията през март 2020, осъзнахме, че има доста бизнеси, с които няма да можем да работим, особено тези, свързани с ХОРЕКА сегмента, като хотелите и ресторантите, които бяха затворени. Имаше клиенти, които просто спряха да купуват бутилки и буркани.
    Но ние винаги сме подготвени за най-лошото. Когато има нужда от преструктуриране на компанията, ние не го правим в моменти на криза. Правим го, когато има стабилност, защото това е времето, когато можеш да го реализираш. Така че, когато кризата дойде, се запитахме дали има условия да използваме производствените линии за други продукти. Например тези, които бяха за производство на бирени бутилки, изведнъж трябваше да започнат да произвеждат буркани, защото консумацията на храна вкъщи се увеличи значително. Така нарасна и потреблението на стъклени буркани. И пред нас се отвориха нови възможности със стари и нови клиенти. Наложиха се известни инвестиции, за да реконфигурираме производствените линии и да отворим такива, които дотогава не сме имали. Това беше голямо усилие, което освен пари, изискваше и обучение на хора за новия продукт.
    Но от друга страна, това беше и възможност, защото нашите конкуренти не бяха толкова бързи или не можаха да преобразуват производствените линии и им се наложи да спрат.
    По време на цялата пандемия и досега никога не ни се наложи да затворим производство нито в България, нито другаде.
    Това ни позволи и да запазим работата на служителите ни. Не ни се наложи да съкращаваме хора. Запазихме работните места и продажбите, а това беше голямо притеснение в началото на пандемията.
    За щастие, смятам, че ние се справихме много успешно, но беше много трудно. Трябваше да изнасяме, защото търсенето в България и съседните страни беше слабо. Наложи се да изнасяме към нови страни. Транспортът беше проблем. Границите бяха затворени. Трябваше да се научим да правим неща, които не бяхме свикнали. Например никога не бяхме транспортирали толкова много тонове продукти с кораби по море. Така че трябваше да се учим на нови неща, но смятам, че екипът се справи много добре.

    Как работихте в пандемията? Как работиха хората в производството?
    Понеже сме международна компания и имаме служители в цяла Европа сме свикнали да имаме срещи и обучения онлайн. Най-голямото предизвикателство беше да запазим производството и хората в заводите и да не допуснем зарази. И през цялата пандемия всички зарази бяха външни. Не сме имали случаи на вътрешна зараза. Започнахме да използваме маски много преди властите да наредят.

    Кои са основните Ви клиенти? Споменахте винени и бирени компании. Произвеждате изцяло за износ ли?
    Произвеждаме и за България, но страната е много малък пазар. Така че 70% от производството ни в България е за експорт. Изнасяме за Румъния, която е един от големите потребители на стъклен амбалаж в региона, както и за Гърция и всички съседни страни, плюс Унгария. Но най-големият пазар за износа ни е Италия. Клиенти са ни всички мултинационални компании, но обслужваме и по-малки местни фирми за вино, бира, зехтин, храни. Покриваме всички тези сегменти.

    Тази година беше много добра за BA Glass Bulgaria. Оглавихте редица класации за най-динамична компания в региона и за една от най-успешните фирми в България. Как постигнахте този значителен ръст в условия на пандемия?
    Никога не се предаваме. Понякога се справяме по-добре в трудни моменти, отколкото в добри времена. Защото сме устойчиви и успяваме да обединим сили. За нас беше много важно да запазим здрави служителите си и да гарантираме, че всеки се чувства в безопасност в нашите заводи. Това беше важен приоритет. В същото време нашите служители бяха наясно, че ние обслужваме пазара на храни и напитки, който е фундаментален за всички хора. Някак си създадохме този дух на мисия, че трябва да продължим да работим. Тази среда допринесе за успеха ни.

    Споменахте устойчивост. Тя идва от Вас като CEO или това е духът на компанията?
    Смятам, че това е духът на компанията. Фирмата е устойчива благодарение на придобиванията и последвалите трансформации. Когато правиш промени, ако не си устойчив, никога няма да постигнеш успех. Процесът по придобиване е много болезнен за тези, които биват придобити, и за този, който придобива. Ако екипът не вярва, че трансформацията си струва, няма как да я реализираш и няма как да си успешен.

    Каква е прогнозата Ви за 2022? Какво ще донесе новата година за бизнеса в България и в Европа?
    Следващата година ще бъде болезнена за всички. Ще бъде година на преход. Защото инфлацията, която наблюдаваме в момента в повечето европейски страни заради ръста на цените на енергийните ресурси, ще се задълбочи догодина. Считам, че цената на тока няма да падне, не и под нивата преди 2021, което ще повиши цените на всичко, вкл. храни и напитки.
    Всеки очаква заплатите също да бъдат увеличени и ще се случи. Но няма да е лесно това да компенсира инфлацията. 2020 беше година на високи енергийни разходи. Но имаше и оптимизъм на пазара, движен донякъде и от рестарта на икономическата активност. Когато икономиката тръгна нагоре, се създаде дисбаланс между търсенето на компютри и суровини и предлагането им. Но този дисбаланс ще се балансира сега.
    Смятам, че 2022 ще е година на прехода. Трудна година. Но през 2023 всичко ще е по-добре. По отношение на бизнеса смятам, че ще е предизвикателна година, заради това, което споменах. Трябва да гарантираме, че хората имат достатъчно доходи, за да продължат да потребяват. Обикновено нашата индустрия е доста устойчива, защото, когато хората нямат пари, те ограничават покупките на къщи и коли, но не и на храни, и напитки. Така че не предвиждам голямо въздействие върху сектора ни. Но по отношение на разходи индустрията е в най-лошия си период досега или поне за последните 20 години, защото енергийните разходи не бяха толкова високи, колкото са сега. Бизнес маржът за сектора ще е слаб през 2021, а през следващата година ще продължи да пада още. Така че за тези, които нямат солиден балансов отчет, няма да е много лесно да продължат да инвестират. Онези, които са стабилни и могат да финансират инвестициите си, ще оцелеят и ще продължат да инвестират.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на БиЕй Глас България в JOBS.bg тук

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 24 часа
    Проучване: Първи признаци на консолидация на ритейл парковете у нас
    Споделените пространства се превръщат във все по-важен елемент от офис средата, отчитат от Cushman & Wakefield Forton
    преди 1 ден
    ЕК признава COVID-19 за професионално заболяване
    Вижте работници от кои сектори ще получават обезщетения
    преди 1 ден
    262 нови случая на Covid-19 у нас
    Общият брой потвърдени случаи на новия коронавирус у нас от началото на пандемията е 1 162 986
    преди 2 дни
    DHL Freight отваря нова логистична база в София
    Ще бъдат открити 100 нови работи места
    преди 2 дни
    Основаната от българин Leanplum е придобита от CleverTap
    Офисът в София става вторият най-голям развоен център в новата компания, броят на служителите в България ще се увеличи с 20% до края на годината.