четвъртък, 01 декември 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2385 прочитания

    Как работодателите в България да се подготвят за постковид обстановката?

    Нейко Нейков - управител на „Респонса Превент“ – Служба по трудова медицина и водещ консултант по здраве и безопасност, обобщава какво е важно да знаят компаниите
    09 март 2022, 11:42 a+ a- a

    Нейко Нейков - управител на „Респонса Превент“ – Служба по трудова медицина и водещ консултант по здраве и безопасност

    Започна поетапното отпадане на мерките, свързани с пандемията, предизвикана от COVID-19. Част от фирмите обявиха пълното завръщане на служители в офиса, а други все още не са взели решение. Коментарите са, че вече преминаваме към постковид етап и тепърва трябва да се опитаме да възстановим нормалния живот и начин на работа.

    Нейко Нейков - управител на „Респонса Превент“ – Служба по трудова медицина и водещ консултант по здраве и безопасност, коментира пред Economy.bg актуалната тема за бизнеса в постковид обстановка и завръщането на служителите в офисите. 

    Какви са предизвикателствата, пред които е изправен бизнесът?
    Изправени сме пред ситуация, която ни е също толкова непонятна, колкото беше и тази с локдауна и старта на пандемията. Бизнесът е изправен пред не един проблем и трябва да се справи с много задачи в настоящия момент, а именно да прецени дали, как и кога да върне хората в офиса, да ги остави във вкъщи или да избере подходящ хибриден модел. 

    В тази връзка е необходимо всеки един от бизнесите да създаде своите собствени показатели, които да му покажат ефективността на работата, която имат неговите служители и в същото време да обърне достатъчно внимание на темата здраве и безопасност, и по-точно личното здраве, защото е ясно за всички, че стоенето вкъщи  не се отрази добре на здравето на хората в много и различни аспекти. 

    Има ли определени процедури и правила, които трябва да се спазват, ако работодателите решат да върнат служителите в офиса?
    Няма създадени процедури за връщането на работа, така както нямаше процедури и за така наречения Home Office.  Всяка една компания трябва да има свой собствен работещ модел, по който хората качествено да бъдат върнати на работа. 

    Всички си спомнят, че ние започнахме да работим от вкъщи буквално от днес за утре. Да се върнем на работа по същия начин обаче предполага отново да преживеем същия стрес, на който бяхме подложени преди две години.

    Необходимо е да бъде направен анализ на ситуацията и да бъде определено кога, как, кой и защо ще се върне в офиса. Когато говорим за работа в офис, много лесно и бързо успяхме да изчислим спестяването на разходите от наеми, ток, кафе и други консумативи, но всъщност това, което не изчислихме, е какво тази ситуацията причини на хората, които отидоха вкъщи.

    Преди пандемията за ИТ сектора например работата от вкъщи беше нещо познато и нормално. Необходимо е обаче да отчетем една разлика – преди пандемията всички имахме свободата да излизаме, а през последните две години една голяма част от хората бяха по 24 часа вкъщи. Това несъмнено доведе до влошаване на физическото и психическото здраве на служителите.

    Инспекцията по труда обяви, че започва проверки за спазване на правилата на труд при „хоум офис“. Какво е важно да знае бизнесът?
    Едно от новите неща, които в момента Инспекцията по труда подготвя, е предварителна проверка на цялата картина. Те разработиха много голям проект, който е свързан с анкетирането за условията на труд и той не е свързан само с хоум офиса. Инспекцията разработи модели, с които ще се запознае с дейността във всеки един икономически бранш. Въпросниците са разработени по икономически браншове и в това число ще бъдат анкетирани всякакъв вид предприятия. Тук целта е да се направи една предварителна оценка какво се случва в предприятието. Много хора свързаха това с последващи проверки, но на този етап не се очаква да се случи или поне инспекцията не прави такава заявка. По-скоро това може да се разчита като „широко протегната ръка“ от страна на инспекцията и помощ с даване на идеи и насоки. Главната роля на инспекцията винаги е била да бъде основен партньор, да бъде онази информационна точка, която помага. Аз лично отчитам това като интересна идея – и иновативна, и нещо, което със сигурност се надявам, че ще помогне на цялостната картина по темата здраве и безопасност.

    Какви са Вашите наблюдения – повече или по-малко работодатели ще върнат служителите в офиса?
    През последните две години видяхме, че нови заповеди и решения излизаха изключително бързо. Голяма част от бизнесите изчакват момента, в който ще има повече яснота, преди да вземат окончателните си решения. 

    Аз лично смятам, че много закъсняваме в едно отношение – определяне на показатели и качествен анализ на ситуацията, които да ни помогнат да вземем адекватни решения в близкото бъдеще. Необходимо е час по-скоро да започнем да оценяваме реалната картина в момента, за да преценим дали и как да върнем служителите в офиса. 

    Ще остане ли хибридният модел на работа като тенденция според Вас?
    Според мен хибридният модел ще се утвърди като начин на работа оттук нататък. Независимо обаче за какъв модел на работа говорим, темата за здравето и безопасността е основен фактор за качеството на работния процес и начина на живот. Важно е да подчертаем, че няма нищо общо между трудовата медицина и здравето и безопасността. Когато говорим за здраве и безопасност трябва да имаме предвид световно признатата тема за Health, Safety and Wellbeing, а не просто документацията и условията в офиса. 

    Светът се промени, динамиката се промени и тази тема става все по-наложителна във всеки един модел на работа. Когато говорим за хибриден вариант, едно от нещата, които трябва да разберем, е, че ще намалее контролът на работодателя за изпълнение на всякакви препоръки, съвети и заповеди, защото служителите не са физически при тях. Оттук нататък ще бъде важно да започнем да градим култура по здраве и безопасност, защото тези знания, човекът ще си ги „занесе“ и вкъщи, на почивката, при семейството и ще мултиплицира ефекта. Здравето и безопасността трябва да бъдат отговорност на всички. 

    Ще станем ли свидетели и на изцяло онлайн модели на работа според Вас?
    Динамиката на последните две години показва, че формите на работа ще претърпят много големи промени. Не съм дори сигурен, че знам всички посоки, в които ще поеме, но ако допреди години хоум офисът беше познат за ИТ сектора, то сега той е познат за абсолютно всеки един бизнес, който има общо с административна дейност. Вярвам в това, че и тепърва ще наблюдаваме по-скоро хибридни модели, отколкото чисто 100% офис поведение. Дигиталното номадство е нещо, което тепърва ще търпи огромно развитие. Вече дори знаем за хотели в България, които предлагат подобни услуги. Това показва, че дигиталното номадство няма да е само номадство. Бизнесът във всяка една посока ще гледа на тези възможности като на перспективи за развитие. 

    Какво е важно да знаем по отношение на контрола и регулацията извън офиса?
    Без значение дали ще говорим за настоящ работещ, или бъдещ служител, условията за това къде ще изпълнява своите трудови ангажименти, трябва да бъдат описани в договорите. Към момента в договорите на служителите беше упоменато, че работното място се намира в офиса на фирмата. Ако обаче служителят работи от вкъщи или от друго място – това трябва да бъде точно упоменато в договора. 

    Има много колеги, които се притесняват от темата за трудови злополуки и каква може да бъде превенцията, кой ще носи отговорността, когато работникът може да си прави каквото иска, когато е хоум офис и няма пряк надзор.  Вътрешният трудов ред и правилата на фирмата трябва да се приемат като закон без значение дали служителите са в офиса, или не. Ако служителят е посочил определено работно място извън офиса, но с него се случи инцидент в работно време извън посоченото място – това не би могло да се тълкува като трудова злополука, тъй като не е спазена уговорката за работно място и правилата, които работодателят е наложил. 

    Необходимо ли е, когато служител поиска да работи от разстояние за определен период от време, това да бъде документално оформено?
    Независимо от ситуацията е необходимо всичко да бъде коректно оформено документално. Едната форма на такъв начин на работа се нарича командироване, а другата – работа от разстояние. При работата от разстояние също е необходимо да бъде посочено къде ще е работното място – точен адрес и местоположение.  Вътрешнофирмените правила важат навсякъде. При разследване на трудовата злополука ще се установи дали служителят е спазил изискванията и правилата на своя работодател.

    Като документално оформление това се прави с допълнително споразумение към трудовия договор или като командировка и си има своите заповеди, отчети и други. Няма никакъв проблем всеки един от нас всяка седмица да има различно и ново работно място, но това означава, че всяка седмица трябва да се изготвя допълнително споразумение. Всичко друго извън това е своеволие, създаващо предпоставки за грешки и потенциални опасности.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 минути
    Основният лихвен процент у нас скача двойно
    С новото повишение лихвеният процент достига най-високата си стойност от 2009
    преди 16 минути
    Световната банка разширява Центъра за споделени услуги в София
    В момента там работят близо 180 служители, планира се екипът да бъде разширен още
    преди 24 минути
    ЕК иска замразяване на 13 млрд. евро за Унгария
    Според Брюксел Будапеща не е постигнала достатъчен напредък в реформите си
    преди 27 минути
    Димпломите за висше вече без холограмен стикер
    Промените целят да намалят административната и регулаторна тежест за висшите училища в България
    преди 2 часа
    221 нови случая на Covid-19 у нас
    Общият брой потвърдени случаи на новия коронавирус у нас от началото на пандемията е 1 287 256
    преди 18 часа
    AmonRa Energy набра над 3 млн. лв. от борсата
    Това е 3-то успешно IPO на beam пазара за тази година