неделя, 13 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3751 прочитания

    Наков: Компютърната грамотност и английския вече не стигат, все повече се търсят и AI умения

    Със SoftUni AI учим хората как да ползват AI инструменти във всички сфери на живота и на бизнеса - Светлин Наков, съосновател на СофтУни, пред Economy.bg
    11 септември 2024, 16:03 a+ a- a

    Преди дни Софтуерният университет (СофтУни) обяви, че стартира образователната платформа SoftUni AI – цялостна програма за прилагане на AI в ежедневието и бизнеса, подходяща за хора без никакъв опит. Програмата стартира с безплатен курс AI Basics на 29 октомври, с който човек може да се запознае на базово ниво с AI инструменти като ChatGPT и Claude.
    От 28 ноември започва същината на нашата образователна програма за приложения на изкуствения интелект – модулът AI Fundamentals. В него в дълбочина ще се учи как да се пишат запитвания (prompt engineering) и да се ползват ефективно ChatGPT и другите AI инструменти за лична ефективност и в работна обстановка.
    Като продължение се планират и редица AI курсове за специализация в различни бизнес ниши: AI за маркетинг експерти, AI за дизайнери, AI за финансисти и счетоводители, AI за юристи, AI за програмисти, AI за специалисти в продажбите, AI за недвижими имоти и т.н. Според последни проучвания 66% от бизнес лидерите не биха наели кадри без умения за работа с AI инструменти, а 71% ще предпочетат начинаещ специалист с ограничен опит, но познания в работата с AI инструменти, за сметка на експерти с предходен опит, които не могат да си служат ефективно с подобни решения. Очевидно е, че изкуственият интелект ще продължава да навлиза във всички човешки дейности и уменията да се използва AI стават все по-важни за всеки човек с амбиции за развитие.

    Какво представлява новата инициатива на СофтУни, за кого е най-подходяща програмата SoftUni AI, какви курсове ще включва и кои ще са преподавателите, колко ще продължат и под каква форма ще се проведат курсовете, кои професии могат да извлекат най-голяма полза от AI, подготвени ли са българският бизнес и служителите за ползване на AI, колко и какъв тип компании у нас най-често ползват AI инструменти, какви са основните пречки, кои процеси трябва да бъдат приоритизирани при внедряването на AI, какво можем и какво – не да делегираме на алгоритмите, кои задачи трябва да останат приоритет на човека, кое е топ умението, което хората трябва да притежават, за да не бъдат заменени от изкуствения интелект, вървим ли към AI балон – тези и други въпроси коментирахме със Светлин Наков, съосновател на СофтУни.

    Светлин, стартирате нов проект в областта на AI. Какво представлява той и каква е целта му? За кого ще е най-подходяща програмата?
    SoftUni AI е обучение по изкуствен интелект за всеки. Искаме да дадем възможност на всеки да се докосне до технологията и да я използва. Ако доскоро ни трябваха компютърни умения и английски, в момента вече започват да се изискват и AI умения поне на начално ниво. Ако доскоро хората ползваха търсачки като Google, то сега те изпробват ChatGPT и платформи като Gemini, Claude и Groq на Илън Мъск. Започнахме с единични обучения и се видя, че има много голям интерес за технологията от бизнеса, маркетинга, продажбите, мениджмънта, но и от хора, които я ползват в ежедневието си.
    Ние учим хората как да използват ефективно тези инструменти за т.нар. prompt инженерство, тоест как да напишеш заданието към чатбота по начин, по който да получиш адекватни отговори. Учим и тънкости например как вместо да пишеш оферта към клиент, просто да кажеш на чатбота: „Напиши ми оферта, предлагам това. Ние сме такава фирма. Направи го, изкарай ми го в Word и ми дай да го доредактирам, да го подпиша и да го разпратя на клиента“. Показваме как може да програмираш, без да си програмист, как да анализираш данни, като налееш таблици в Excel, обработиш ги и изкараш някаква смислена информация и визуализации. Обучаваме хората как да ползват AI за самообразование, как да го прилагат във всички сфери на живота и на бизнеса.
    Този генеративен изкуствен интелект е едно цяло явление, което има нужда от образование. Аз не казвам, че човек не може да се самонаучи на част от нещата. Разбира се, че може. Става с проба – грешка, но е по-бързо, когато някой ти покаже – дали ще е с нашия курс, или поредица от курсове, канали в YouTube или статии. Важното е човек да знае, че ги има тези инструменти и да експериментира с тях. Затова нашите обучения винаги са практически, тоест показват се 2 – 3 неща и за домашно хората ги пробват с техни примери.
    Обръщаме внимание и на т.нар. халюцинации, когато чатботът ти показва неверни факти. Учим как да се преборим с тях и как да проверяваме информацията. Но и показваме много неща, които хората не знаят. Например снимаш нещо и питаш какво е това. Счупва ти се част на автомобила, снимаш и отново задаваш въпрос. Отговаря ти, че е кормилна рейка.
    Последният ми странен пример за ползване на ChatGPT беше следният: лекар е изписал нещо, което не мога да прочета, просто го снимах и питах какво пише на тази рецепта и AI ми каза без грешка.
    Даваме много хубави примери и в бизнеса. AI може да прави маркетинг стратегии, позициониране, извличане на аудитории, може да измисля кампании. Комбинация от инструменти могат да генерират цялостни рекламни кампании. Преди няколко месеца в Midjourney излезе цялата концепция за consistent character, тоест генерираш си човек, който не съществува, и може да направиш 50 реклами с него. Всякакви креативни неща могат да се ползват и трудно ще се намери маркетинг фирма, която в днешно време да не ползва тези инструменти. Моето мнение е, че там, където ти си много тесен специалист, обикновено си по-добър от чатбота, но там, където не си, обикновено той е по-добър от теб.

    Кои ще бъдат лекторите и кога стартират курсовете? Под каква форма ще се проведат?
    Курсовете стартират през октомври. Те са онлайн два пъти седмично със занимание, което е на живо, но ако човек отсъства, може да ги гледа на видеозапис по-късно.
    Аз ще съм един от преподавателите, защото много отдавна се занимавам с това. Даже миналата есен водих подобен начален курс, който имаше добър успех. Другите преподаватели са хора от индустрията. Например от маркетингова агенция имаме колеги. Също Етиен Янев, който се занимава с маркетинг от 15 години, а сега е маркетинг директор в Payhawk. Той води част от курсовете. Като цяло експерти, които работят това ежедневно, имат опит и какво да споделят. Базовите курсове първият път ще ги водя аз, защото знам как да предам по разбираем и практичен начин дадена информация.

    Колко време ще продължат курсовете?
    В края на октомври стартираме програмата SoftUni AI. Започваме с безплатен курс, който е AI Basic или основи на изкуствения интелект за обикновени хора. Целта му е да запознаем максимално много хора от цяла България с тази материя. Имаме продължение с 4-месечен модул от 2 курса. Prompt инженерство e първият курс, а вторият – внедряване на AI в практиката. С други думи, първо се изучават принципите на prompt инженерството. Какво представлява един prompt, тоест запитване към изкуствен интелект, какви части има, какво има в тях, как се дават инструкции и примери, как боравим с документи, как може да му дадем книга от 500 страници и да се извлече най-важното. Или как да налеем 250 договора с фактури и да попитаме кой не си е платил. Навлизаме в дълбочина със следващите курсове.

    Колко души планирате да обучите?
    Смятаме, че в началния курс ще се запишат десетки хиляди, защото за 2 дни имаме 2500 записани. Може би ще стигнат 10 000. Ако не сега, то ще го правим занапред още много пъти. Очаквам да има значим ефект. За момента по-голям интерес има от технологичната индустрия, защото тя по-бързо го разпознава като възможност да подобри ефективността на работа.

    Кои професии в най-голяма степен могат да се възползват от AI?
    Маркетингът е номер едно. Там AI се ползва всеки ден, защото се създават текстове, измислят се кампании, сценарии, разказват се истории, създават се картинки. На следващо място е дизайнът. Много дизайнери вече ползват елементи от AI. Дизайнерите го ползват в началната фаза, за да могат бързо да генерират някакви идеи и след това да си ги направят с традиционните инструменти. В програмирането се ползва като помощник. Например имаш грешка в кода. Написваш грешката и вместо да търсиш по традиционните канали, той ти посочва какво точно си объркал. Последният път намерих проблем по този начин. Така че, да, за програмирането се ползва. Но не вярвам много в мита, че програмистите ще бъдат заместени. Напротив, ще им се даде още един инструмент, за да бъдат по-бързи, по-ефективни и да си вършат по-добре работата.

    Подготвени ли са българският бизнес и служителите за ползване на AI?
    Истината е, че не са много готови. Виждал съм какво се случва в технологични фирми. Мениджмънтът казва, че AI е добър инструмент и иска да го ползват. Пуска го на всички, купува им по един акаунт и казва: „Почвайте!“. Но не става. От една страна, има вътрешна съпротива, че това ще им вземе хляба. Например служителите в колцентъра знаят, че vocie частта на ChatGPT може да разбира звук и част от работата им може да изчезне.

    Няма ли съпротива и от мениджмънта от гледна точка на сигурността?
    Понякога има, но от гледна точка на сигурността има технологични решения. Почти всички големи фирми имат оферти, при които има контрол над данните. Ако искаш да ползваш тези корпоративни услуги обаче, си плащаш повече.

    Какъв съвет бихте дали на компаниите, на които предстои да интегрират AI решения? Кои процеси трябва да бъдат приоритизирани при внедряването на ИИ?
    Първата стъпка е да се информират и да започнат да пробват. Ние този процес го минахме тук в СофтУни. И първата стъпка беше awareness, тоест, че технологията съществува. Направихме вътрешни обучения. След това минахме по отдели и преценихме къде и какво може да се ползва. Второто нещо е компанията да подкрепи ползването на технологията. Трябва да се каже забранено ли е при нас да се ползва, или не. Има компании, при които може да е забранено, защото работят с определени данни. Ние първо казахме, че искаме да се възползваме от AI технологиите. Второто беше кампания на осведомяване, третото – подкрепа – на всеки, който иска да го ползва, ще му вземем акаунт. След това някои компании правят обмяна. Знам за колеги, които всяка седмица имат вътрешно AI meeting и някой презентира: къде какво е видял, пробвал и т.н. Основно са маркетинг агенции. Оттам нататък вече може да има технически неща, свързани с продукта или услугата на компанията, изискващи повече усилия, евентуално външна разработка.

    Колко и какъв тип компании у нас най-често ползват AI инструменти?
    На първо място технологични и маркетинг компании. Забелязвам, че постепенно това се случва и във финансовия сектор: банки, застрахователи. Бих казал компании, които работят с голям обем клиенти, защото при тях разходът за техническа помощ и за обслужване на клиентите е голям. Внедряването е слабо и в световен мащаб. Не повече от 5% от българския бизнес ползва AI.

    Коя е най-голямата спънка?
    Най-голямото предизвикателство е, че технологиите все още не са толкова зрели, че да решат един проблем от край до край. Знам само за 3 фирми в България, които предлагат да влязат в един завод, да направят анализ, да кажат, че могат да подобрят определен процес чрез AI и ще струва определена сума. Това според мен е една индустрия, която ще се развие във времето. От друга страна, самата технология все още има ограничения. Хората вярват, че могат да заместят с нея всеки човек и процес. Истината е, че не сме там. Вървим в тази посока, но не сме я стигнали в момента. Много неща могат и не могат да се направят или ще станат трудно.

    Какво можем и какво не трябва да делегираме на алгоритмите?
    Неща, свързани с текстове на първо място, защото най-известните и масово използвани AI инструменти са генеративните текстови модели, които генерират съдържание. Всичко, свързано с писане на текстове, на оферти, на договори, на имейли, с агрегиране и проследяване на информация, има приложимост. Там, където стигнем до хардуерно изпълнение, например да сменим водопроводчика с машина, още няма много готовност.

    Кои задачи тогава би трябвало да останат приоритет на човека?
    Не мисля, че трябва да говорим за заместване на хора, а по-скоро за снабдяване на хората с инструменти, така че те да са им помощници. За момента изкуственият интелект не е стигнал нивото да замества когото и да е, но е чудесен помощник за много хора. Такъв етап сме достигнали. Говори се, че ще има заместване, но очакването как AI ще ни реши всички проблеми и ще ни съкрати разходите на 50%, не се реализира в момента. Това е един балон.

    Наистина все повече нарастват опасенията от AI балон. Защо бизнесът не успява да измисли приложения, които да носят печалби?
    Надценява се технологията и възможностите ѝ. Много стартъпи, инвеститори и откровени измамници обещават неща, които няма как да станат. Взеха някакво финансиране в по-началните етапи преди година и сега не могат да доставят продукт, който върши работа. И ще има едно разочарование. Случва се с всички нови технологии. Това е цикъл, при който в началото имаме хайп, последвани от суперочаквания, когато всички инвестират, но в един момент се оказва, че очакванията не се реализират. Започва разочарованието и ентусиазмът спада рязко. Всички казват: „Това за нищо не става. Не искам да чувам за изкуствен интелект“.
    Има го балонизирането, естествено е. И балонът ще се спука. Дали ще бъде много шумно и грубо, или ще е по-леко, не мога да предвидя. Моето очакване е, че по-скоро ще е по-леко. Не че не става за нищо, а че не става за всичко. Така че ползвайте го внимателно, защото наистина има стойност.

    Кое е топ умението, което трябва да притежаваме, за да не бъдем заменени от AI?
     Уменията на бъдещето са да учиш и да се адаптираш. Важни са и уменията за аналитично мислене и подреждане на процеси, и по-малко за изпълнение. Например, ако работиш в маркетинг сферата, по-малко ще пишеш текстове и ще рисуваш картинки и повече ще мислиш върху концепцията за кампаниите, измерването на резултатите, проследяване на процесите, комуникация с партньори и т. н. Умението да мислиш, да систематизираш нещата, да решаваш проблеми, т.нар. problem solving.

    Учи ли се умението да решаваш проблеми?
    Учи се чрез практика, чрез въвличане на учениците в такива ситуации. Като учебен предмет не съм го срещал. Всички казват, че трябва да развием критично мислене, но нямаме такъв предмет. Имаме физика и история в училище, но нямаме критично мислене.

    Планирате ли AI курсове и за деца?
    Да, разбира се. Базовите умения по изкуствен интелект влизат още в осми клас, защото е странно един ученик да не се е докосвал до тези технологии. Знаем, че могат да ги ползват и за преписване, и за хитруване, но си има начин за контрол. Махаш им електронните устройства в час и може да ги видиш какво знаят и какво могат.
    Нещата отиват натам. Все по-лесно става изпълнението и все по-трудно и важно е да си човек, който да направлява процесите, за да може да свършиш дадена задача и проект. Това е едно от уменията на бъдещето – problem solving.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 дни
    „Смарт Солар Технолоджис“ инвестира 240 млн. лв. в Стара Загора
    Новият завод на компанията ще създаде над 800 нови работни места
    11 октомври 2024, 12:47
    ЕЦБ ще намали лихвените проценти с по 0,25% през октомври и ноември
    Това показва проучване на „Ройтерс“ сред икономисти
    11 октомври 2024, 11:21
    Над 110 млн. са регистрираните електронни прегледи за по-малко от 2 години
    Общият брой на издадените електронни рецепти надхвърли 63 млн.
    11 октомври 2024, 11:14
    Франция разкри строг бюджет
    Страната се опитва да се справи с повишаващия се дълг и дефицит чрез орязване на разходите и по-високи данъци
    11 октомври 2024, 09:42
    AMD обяви нови AI чипове
    Според компанията AI пазарът ще нарасне до $500 млрд. в следващите 4 години
    11 октомври 2024, 09:40
    Заводът за лагери в Сопот се разраства с инвестиция за над 14 млн. лв.
    СКФ Бeрингс България получи сертификат за инвестиция клас A