петък, 19 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9226 прочитания

    Какво дава образованието, от какво има нужда бизнесът и какво им е интересно на студентите?

    Вижте мненията на Рени Гекова – Йовева, вр. и. д. директор „Човешки ресурси” в „Мобилтел”, доц. д-р инж. Владимир Пулков, декан на факултета по „Телекомуникации” в Техническия университет – София, и студенти
    11 юли 2011, 16:27 a+ a- a

    „Младите хора в България не са достатъчно подготвени”. Това заключение правят много от работодателите за младежите, които току-що са завършили своето образование.  Според доц. д-р инж. Владимир Пулков - декан на Факултета по телекомуникации в  Техническия  университет в София, подготовката на студентите зависи най-вече от това доколко учебното заведение се старае да обучи и да подготви младите хора. Той обаче подчертава, че целите на университета и бизнеса са различни. По думите му университетите трябва да подготвят младите хора теоретично, а фирмите - в конкретна насока.  Той разказва, че в техния факултет, освен стажантските програми, които са класически като подход, дават възможност на младите хора по време на обучението си да добият допълнителна квалификация от самите фирми.

    Решихме да попитаме голяма компания от бързоразвиващ се сектор като телекомуникациите, където технологиите се променят шеметно, как работи с висшите учебни заведения, какви инициативи са предприели и на какво се опитват да научат младите хора.  Попитахме и студентите какво им е интересно и къде е разликата между традиционните лекции и програмите, които организира бизнесът. 


    Вижте видео с Рени Гекова – Йовева, вр. и. д.  директор „Човешки ресурсив „Мобилтел”
    Г-жо Гекова, много работодатели се оплакват, че младежите, които завършват университет в България, не са достатъчно добре подготвени. Споделяте ли това мнение?
    Аз не бих искала да твърдя това. Ние се срещаме с много млади хора. Сред тях има добре подготвени и с желание да учат. Разбира се, има и такива, които не проявяват нужния ентусиазъм и желание. За нас е ценно да привлечем именно тези млади хора, които имат желание, ентусиазъм и са ангажирани.

    Проблемът в младите хора, които не са достатъчно подготвени, е, че те самите нямат нужната мотивация и желание да се развиват?
    Не само. Причините са комплексни. Все още нашата образователна система е консервативна. Според мен бизнесът трябва да работи с образователната система. В учебните програми трябва да се залагат все повече теми, които да са предоставени и разработени съвместно с бизнеса. По този начин студентите ще могат да откликнат на нуждата на бизнеса от квалифицирани млади хора. Инициативите на „Мобилтел” във висшите учебни заведения, а и не само нашите, но и на много други компании, са доказателство, че това може да се случи. 

    В кои висши учебни заведения имате такива програми и за кои специалности?
    От доста години имаме партньорски взаимоотношения с редица водещи университети. Например с Техническия университет в София, с Факултета по телекомуникации имаме редица инициативи, за да подпомагаме младите хора в тяхната кариерна ориентация. Като пример бих посочила една изключително успешна инициатива -  M-Tel Master Class.
    Успяват ли университетите да подготвят квалифицирани специалисти?

    Вижте видео с доц. д-р инж. Владимир Пулков – декан на Факултета по телекомуникации,  Технически  университет – София


    Според доц. д-р инж. Владимир Пулков отговорът на този въпрос има два аспекта. От една страна, доколко учебното заведение се старае да обучи и да подготви младите хора, а от друга - различните цели на университета и бизнеса. По думите му университетите трябва да подготвят младите хора по теоретично. Фирмите обаче очакват младите хора да са подготвени в конкретна насока.  „Ние обучаваме в първите години студентите на математика, физика, общи теоретични въпроси. Ние не знаем къде ще отиде да работи един младеж, дали в някой мобилен оператор, като конструктор или някъде като икономически мениджър. Когато видят един млад човек, фирмите казват: „Той не е подготвен”. Всъщност той си е подготвен, но този профил, който искат, всъщност те трябва да го дадат”, убеден е деканът на Факултета по телекомуникации в Техническия университет.  По думите му техните студенти са едни от най-добрите, а специалистите, които подготвят - изключително търсени, дори и в чужбина. „Това, което трябва да се промени и аз мисля, че вече се случва, е бизнесът да дойде в университетите”, категоричен е доц. д-р инж. Владимир Пулков.  Той разказва, че в техния факултет, освен стажантските програми, които са класически като подход, дават възможност на младите хора по време на обучението си да добият допълнителна квалификация от самите фирми. „При нас идват водещи специалисти от компании, които четат лекции, водят практически занятия, правят съвместни проекти с нашите студенти, обменят своя опит и казват на младежите това, което ние като преподаватели не можем”, обяснява той. И тъй като телекомуникациите са един от най-бързоразвиващите се индустрии и технологиите се променят шеметно, затова и според декана е задължително отношенията между университетите и бизнеса да се развиват.
     
    В тези класове практици разказват как реално се случват нещата, които студентите учат в университе. Идеята за тази инициатива възникна съвместно с университета  в  търсене на възможности бизнесът да даде на студентите допълнителни практически знaния и конкретни умения, които не са предвидени в учебните планове.
    Нещо повече, тези класове станаха част от учебната програма на студентите. Това е доказателство, че съвместната работа на бизнеса и учебните заведения дава резултати.

    Кой беше инициатор на тази инициатива?
    Стартът на тази конкретна инициатива беше преди години и не мога да кажа кой е направил първата стъпка, но по-важното е, че желанието го е имало и от двете страни. Ние установяваме подобни взаимоотношения не само с Техническия университет в София. Преди няколко години стартирахме дългосрочни отношения и със Софийския университет и по-специално с Факултета по математика и информатика. Преди няколко седмици в компанията при нас бяха студенти от Факултета по физика в Софийския университет от специалност „Безжични мрежи”. В курса „Мениджмънт на иновациите” по тази програма се срещнаха с нашите колеги, които се занимават с иновации и прилагането на новите технологии в компанията. Споделиха мисли и бяха провокирани как на практика се случват иновациите в една голяма телеком компания.

    Имате ли подобни взаимоотношения с висши учебни заведения в други градове?
    Имаме връзки с университети извън София, но като цяло повечето служители на компанията са в София, така че тук е основната ни целева група.

    На какво искате да научите младите хора и какво им показвате?

    По време на нашите класове се срещаме с будни, млади, ентусиазирани хора, които имат желание да разберат как се случват реално нещата в един телеком оператор в България. Нашите колеги споделят как използваме новите технологии, така че да предоставим услуги от световно ниво, как осигуряваме качеството на тези услуги, как се осъществява един разговор в GSM мрежата, как се поддържа GSM мрежата и т.н. Повечето теми са технически, защото са насочени към студенти, които изучават технически специалности, предвид спецификата на нашия бизнес.

    Имате ли обратна връзка от студентите? По какво вашите програми се различават от стандартните лекции, които имат?

    Да, имаме обратна връзка и мога да кажа, че интересът към нашите класове расте с течение на годините и залите са винаги пълни. Това, което споделят студентите, е, че на практика виждат как технологиите работят. Дори онлайн, в реално време. К
    Къде е разликата между класовете, организирани от фирмите, и стандартните лекции в университета?

    Вижте анкета със студенти от Техническия университет в София
    олегите например демонстрират как може да бъде проследена работата на  определени базови станции, което всъщност е ценното за студентите и за образователната система като цяло – да видят как реално се случват нещата в практиката.

    Колко често правите подобни класове?
    За последните четири години всеки семестър организираме Master Class 3-4 пъти. Тази година решихме да разширим обхвата на този тип класове и стартирахме една нова инициатива - Business Master Class. Тя не е толкова насочена към чисто техническото споделяне на знания, а как технологиите способстват бизнесът да предоставя своите услуги. Причината за тази нова инициатива е, че идентифицирахме нуждата инженерните кадри да имат възможност да се обучават и да получават повече знания за това как да използваме технологиите за бизнес цели, защото в края на краищата това е целта на една бизнес организация.

    Как определяте темите, които ще дискутирате, и какво точно да покажете на студентите?
    Основно използваме обратната връзка от страна на студентите, защото те най-добре знаят какво им липсва и от какво имат нужда. Разбира се, работим много тясно с академичната общност, за да дефинираме темите, обхвата, продължителността, мястото на тези инициативи, както и самите теми като съдържание. 

    Каква част от младежите, които са посещавали вашите класове, са ваши потенциални кандидати и колко реално са станали ваши служители?
    Със сигурност има доста студенти, които вече са наши служители. Ние имаме проактивен подход по време на лекциите. Контактуваме с хората, които са будни, проявяват интерес. Наричаме ги „живите таланти”. Каним ги на стаж при нас и обсъждаме възможността да работим заедно.

    Вие като компания защо решихте да инвестирате време, ресурси и усилия в тези инициативи?
    Всеки един час време или всеки един лев инвестиция в младите хора си струва. Това е инвестиция в бъдещето на държавата ни, на обществото и бизнеса. Аз не бих се оплаквала, че на пазара има хора, които не са подготвени. По-скоро искам да призова другите големи компании да направят по нещо в своята област, така че младите хора да бъдат по-подготвени за реалния бизнес.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 3 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 19 часа
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 19 часа
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 20 часа
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 1 ден
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство