Голям потенциал и светло бъдеще за развитието на аутсорсинг индустрията у нас прогнозираха представители на бизнеса и държавата в рамките на конференцията „Възможности и предизвикателства за България в сектора на споделените услуги и аутсорсинг на бизнес процеси”, организирана от Българската аутсорсинг асоциация (БАА) и Асоциацията на дипломираните експерт-счетоводители (АССА).
Къде е България на световната карта на аутсорсинг дестинациите?
Състояние „В момента България е петата аутсорсинг дестинация в света след Индия, Индонезия, Естония и Сингапур”, отбеляза зам.-министърът на икономиката Красин Димитров, като цитира проучване на SourcingLine. Секторът ангажира около 20 хил. души у нас, като има потенциал през следващите години да разкрие 30-40 хиляди работни места”, отбеляза пред Economy.bg Стефан Бумов, председател на БАА. „Всички фирми в бранша генерират двуцифрен ръст на годишна база през последните пет години, което е доказателство, че търсенето на такъв тип услуги нараства”, подчерта той. По оценка на асоциацията приходите, които генерира индустрията у нас, достигат около половин милиард евро.
Как в период на криза аутсорсинг индустрията продължава да разкрива работни места?
Предимства Като предимства на България по отношение развитието на аутсорсиг сектора зам.-министърът на икономиката посочи благоприятния данъчен режим, конкурентоспособност в световен мащаб по отношение на разходи и наличие на квалифицирана работна ръка, широколентов интернет и близост до основните пазари на Западна Европа. Подобно мнение изрази и Джейми Лион, директор „Корпоративен сектор” в ACCA. Сред предимствата на страната ни той изтъкна политическата стабилност, благоприятните данъчни ставки, конкурентните разходи за заплащане и добрата образователна система.
За потенциала на България да развива пазара на изнесени услуги, свързани с финансово-счетоводни процеси
Потенциал По думите на Красин Димитров съществува възможност за привличане на компании в аутсорсинга и в региони извън София. Тези фирми имат потенциала да предложат работа на относително по-нискоквалифицирани кадри с основно изискване да владеят чужди езици, а в България 73% от гимназистите изучават по два чужди езика. „Хората ги има, имат и образование. Това, което ни липсва е разбиране за индустрията и какви възможности тя дава за младите хора у нас”, посочи и Стефан Бумов. Аутсорсингът има много лица, като едно от тях е предоставянето на изнесени услуги, свързани с управлението на финансови процеси или финансово-счетоводни процеси, допълни председателят на БАА. Именно в тази сфера потенциал за развитие у нас съзря Джейми Лион от ACCA. „Предвиждам светло бъдеще за България по отношение на изнесените услуги, свързани с финансово-счетоводни процеси”, отбеляза той. Лион цитира проучване на KPMG и HfS Research, според което глобалният пазар на изнесени услуги, свързани с управлението финансово-счетоводни процеси, ще надхвърли 25 млрд. долара през 2013 и ще отчете 8% ръст на годишна база до 2017.
Предизвикателства Като основно предизвикателство пред сектора Бумов посочи сериозното разминаване между това, какво търси бизнесът и какво се произвежда от университетите. Той отбеляза, че активно работят с по-големите университети за промяна на програмите им така, че да отговарят на нуждите на бизнеса. За Бумов търсенето на аутсорсинг услуги у нас расте и ще продължи да расте, защото „в период на изключително динамична среда, когато оцеляването на компаниите става все по-трудно предвид глобалната криза, аутсорсингът е един от секторите, който подпомага различните индустрии да запазят своята конкурентност и чрез различните гъвкави модели да могат по-успешно да минат през тази турбулентна зона. Това е и едно от обясненията, защо в период на криза нашата индустрия продължава да отваря множество работни места”.
Как EIT Manufacturing – най-голямата европейска мрежа за иновации в индустрията, помага на българските стартъпи и предприятия да пробият на чуждите пазари – Михаил Станев, старши мениджър „Бизнес развитие и иновации“ в организацията, пред Economy.bg
Кои са най-големите предизвикателства, как могат да бъдат решени, къде е мястото на устойчивостта и каква е прогнозата за 2025 г., споделя Влад Вита, съветник по политиките на Ecommerce Europe