петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    12616 прочитания

    Автомобилната индустрия продължава да „дава газ” на българската икономика

    В сектора работят повече от 100 компании с над 15 хил. служители, а приходите са около 1 млрд. евро
    19 декември 2013, 09:18 a+ a- a

    България продължава да се утвърждава като привлекателна инвестиционна дестинация за компаниите от автомобилната индустрия. „Във всеки 8 от 10 автомобила в Европа има технически компоненти, произведени в България”, подчерта неотдавна и президентът Росен Плевнелиев.

    Състояние
    Секторът има ключово значение за икономиката на страната. В него работят над 140 компании, като в тях са наети 15 хил. служители, а тенденцията в близките години е броят им да нарасне до 30 хил. според данните, цитирани от Плевнелиев по време на Международна автомобилна конференция в България през октомври. Пазарът се оценява на около 1 млрд. евро, отбеляза пред Economy.bg Тил Трукенмюлер, президент на „Аутомотив Клъстер България”.

    Кои компании разшириха инвестициите си?
    „България има амбицията да се превърне в регионален и стратегически център за производство на компоненти и аксесоари за автомобилната индустрия”, формулира визията на страната държавният глава при стартирането на строителството на новия завод на германската WITTE Automotive в Русе.
    Германската компания, която е един от големите производители в Европа на заключващи системи за автомобили, е поредната, която разшири вложението си в страната. До 2015 инвестицията й ще надвиши 10 млн. евро, а в новия завод ще бъдат ангажирани над 550 души.
    Планове за втори завод обяви наскоро и „АЛС България”. Предвижда се в новия завод на дъщерната фирма на южноафриканската компания ALC в Ихтиман да бъдат разкрити около 200-300 работни места.
    Разширяване на капацитета си неотдавна обяви и френската Montupet в Русе. С оборудването на третото хале в Русе инвестицията на предприятието за производство на автомобилни детайли ще надвиши 100 млн. евро, а заетите ще се увеличат с още 300 души и ще достигнат общо1000 служители.
    Строителството на трети завод в Кърджали през 2013 обяви и компанията за производство на каучукови и пластмасови изделия „Теклас България”. Фирмата е част от турския холдинг „Теклас”. Стойността на инвестицията ще е между 10 и 15 млн. евро в рамките на следващите две години, заяви пред Economy.bg управителят на предприятието Метин Дениз. До края на 2014 компанията планира да наеме още 250 души, като идеята е служителите да станат общо около 700 души.
    Втори завод в Стара Загора планира и друга турска компания - Standard Profil. Предвижда се строителството му да започне през 2014, а очакваната инвестиция е за около 12 млн. лева.
    Разширяване планира и „Литекс Моторс”, който сглобява модели на китайска марка Great Wall. „Планирали сме в близко бъдеще до вече действащите съоръжения да бъдат пуснати два нови цеха – за заваръчни дейности и боядисване. Това е втората фаза от проекта, която скоро предстои да започне своята реализация”, обяви пред агенция „Фокус” изпълнителният директор на „Литекс Моторс” Илия Терзиев. Междувременно компанията изнесе първата партида автомобили, сглобени в България, за Италия.
    Сред компаниите, които разшириха или планират да разширят инвестициите си, Тил Трукенмюлер посочи и германско-канадската ixetic и германските Festo и Sumitomo Electric Bordnetze. Подобни планове обяви и японската Yazaki.

    Нови инвеститори
    Автомобилната индустрия у нас продължава да привлича и нови инвеститори. Тази година в страната стъпи германският производител на оборудване за климатични системи Behr-Hella Thermocontrol (BHTC). Пред Economy.bg генералният мениджър на BHTC за България Христо Ненов коментира, че инвестицията в първия етап ще бъде на стойност около 43.5 млн. лв., като очакванията са в рамките на около пет години тя да достигне 100 млн. лв. При стартиране на производството компанията ще започна с до 100 служители, като с разширенията през следващите години те трябва да достигнат 800 души.

    Немските компании в сектора
    Едни от най-активните компании в бранша са германските. Чисто немски сред по-известните присъстващи у нас фирми за производство на автокомпоненти са над 10, подчерта Тил Трукенмюлер. Сред тях са Sumitomo Electric Bordnetze, ixetic, Grammer, Kostal Group ,Würth Elektronik, Kemmler Electronic, Witte Automotive. През 2012 приходите на германските производители на авточасти у нас надхвърлиха 400 млн. лв.

    Каква ще е 2014 за сектора?
    По думите на Тил Трукенмюлер двама европейски производители на автомобили обмислят да инвестират у нас. В момента се водят преговори с тях. Решаващо според него за всички големи инвеститори е да се предложи план, как могат да бъдат осигурени кадри за един автомобилен завод. Преговори се водят и с 6-7 от големите автомобилни доставчици, призна пред Economy.bg Трукенмюлер.
    Дали страната ни ще успее да привлече и автомобилопроизводител, който ще повлече след себе си последващи инвестиции от поддоставчици, предстои да видим.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 12 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 16 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 17 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 18 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам