Lenovo: Тази година излизаме на пазара на смартфони в България
За пазара на мобилни устройства у нас и за спецификите на българския потребител – Владислав Иванов, мениджър „Смартфони и таблети” на Lenovo Югоизточна Европа, пред Economy.bg
От началото на февруари тази година Владислав Иванов отговаря за таблетите и смартфоните на Lenovo за региона на Югоизточна Европа. Владислав Иванов има 12-годишен опит в сферата на маркетинга и информационните технологии. През последните три години той е част от екипа на Lenovo като мениджър Consumer Business. Присъединява към екипа на Lenovo от IT дистрибутора „Солитрон България”. Преди това той заема отговорни позиции в „Престижио” и „К енд К Електроникс”. Владислав Иванов е възпитаник на УНСС, където завършва „Икономика и организация на труда”, а след това и магистратура по маркетинг.
Разговаряхме с г-н Иванов за стратегията на Lenovo за Югоизточна Европа и по-конкретно за България.
Как сделката с Motorola ще се отрази на Lenovo и защо компанията смята, че вървим към PC plus ера?
Г-н Иванов, повечето хора обвързват марката Lenovo с компютри и лаптопи. Ще промени ли придобиването на Motorola това и как? Да, така е. Стандартното разбиране и възприемане на марката в обществото е именно като марка, произвеждаща компютри. Не случайно през миналата година Lenovo завърши като абсолютен лидер при продажбата на компютри за крайни потребители в България. Но през 2013 Lenovo навлезе на пазара на таблетите и за по-малко от половин година извоюва лидерска позиция там, като пребори традиционни марки с дългогодишно присъствие в този сегмент. С това Lenovo разби стереотипа за твърдо компютърна марка и даде заявка, че ще има много добри резултати в мобилния бизнес. Разбира се, придобиването на Motorola показва, че марката има дългосрочен интерес на този пазар. Клиентите трябва да очакват, че в рамките на 2014 Lenovo ще влезе на пазара на смартфони в България. Ще стъпим с много интересно портфолио от продукти и атрактивни ценови нива.
Може ли сделката да се приеме като промяна на фокуса на компанията от бизнеса с компютри, който продължава да се свива на глобално ниво, към смартфони и таблети? Преди около две години Lenovo обяви плановете си за нова стратегия, а именно за развитие на т.нар „PC plus” ера. В тази стратегия компютърът е основополагащ и към него са добавени устройства, като смартфон, таблет, смарт телевизор. Lenovo следва тази стратегия, като сделката с Motorola е стъпка, планирана от около две години. Така че това не е изненада и не бихме могли да кажем, че Lenovo сменя фокуса. По-скоро компанията следва стратегията си. Именно с добавянето на Motorola смятаме, че завършва етапа на подготовка за навлизането на допълнителните бизнеси в част от ключовите пазари, каквито са Европа, Северна и Южна Америка.
Много експерти, включително и Стив Джобс, обявиха началото на post-PC ерата. Lenovo обаче счита, че светът върви към PC plus ера. Защо? Много хора обявиха края на компютъра. Ние твърдо смятаме, че това не е така. Нищо не би могло да замени компютъра в създаването на съдържание. Разбира се, има много устройства за ползване на съдържание. За момента обаче компютърът е незаменим. Това ни дава основание да смятаме, че няма понятие като post-PC. По-скоро понятието е PC plus.
Къде е Lenovo на глобалния, регионалния и местен пазар на компютри, смартфони и таблети? Кои типове устройства се продават най-много у нас?
Как се представя Lenovo на глобалния пазар на компютри и лаптопи и съответно на смартфони и таблети? В момента сме безспорен лидер на пазара на компютри в световен мащаб. При смартфоните сме четвърти в света, като имаме такъв бизнес само в около 15 държави преди придобиването на Motorola . Това означава, че като разширим бизнеса си и в други държави, ще започнем да се борим за второто място и много скоро ще имаме достатъчно аргументи да поискаме лидерската позиция и в този сегмент.
А как изглежда ситуацията в Югоизточна Европа и конкретно в България? В България марката е лидер в потребителския сегмент. Марката е и №1 при ноутбуците за 2013. И учудващо за всички наши конкуренти марката стана лидер в нишата таблети за 2013. С навлизането на пазара на смартфони в България ще се опитаме да атакуваме първата позиция, което е една много амбициозна цел за нас. В Югоизточна Европа ситуацията на пазара на компютри е подобна на глобалната. В този регион за нас попадат 14 държави. В някои от тях сме лидери, като например в Румъния и в Унгария. В други сме на второ или трето място. Като цяло на ниво регион Lenovo е на второ място, като показва значителен ръст. Очакванията са, че в рамките на 2014 и на регионално ниво компанията ще бъде лидер на пазара на компютри. Нямаме точни данни, как е ситуацията на регионално ниво с таблетите, тъй като агенции за пазарни проучвания не дават информация за всички страни.
Кои са най-продаваните типове устройства в България? В България най-продаваният тип устройства все още са компютрите. За 2014 очакванията са ни, че ще продадем повече таблети, отколкото компютри. Като цяло повече се продават компютри, но смартфоните са по-голям пазар, може би дори три пъти по голям от пазара на компютри. Продажбите на таблетите са малко по-ниски от тези на компютрите.
Какви са очакванията ви за пазара на таблети и смартфони в България за 2014? Очакванията са ни, че пазарът на таблетите ще отчете ръст, като може би ще се изравни с пазара на компютрите. При смартфоните се очаква също ръст, тъй като все още ние в България изоставаме като покритие на населението със смартфони.
Какви са характеристиките на българския потребител?
Кое е специфичното за българския потребител? Как изглежда той в сравнение с потребителите в региона? Средният български потребител показва доста специфики. Той е доста консервативен. Не се хвърля на първото устройство, което му попадне. Избира много внимателно. Чете, пита консултантите в магазините, иска да види устройството, да го пипне, пита познати, събира много информация, преди да си купи устройство. Като цяло българинът има дори навика да купува една идея малко по-скъпи устройства от средния потребител в другите страни, което е интересен момент. Това е така, защото за българския потребител това е вид трайна покупка. Той иска да си купи универсално устройство – да може да играе игри с него, да може да му върши работа, да има достъп до социални мрежи. Затова той гледа в перспектива и си избира малко по-висок клас устройство.
Това не е ли с цел да се демонстрира някакъв имидж? Типично имиджови марки, които са представени на пазара в България, не се радват на особено високи резултати. Това ни дава основание да предполагаме, че по-скоро изборът на българина е направен на база анализ на бъдещите му нужди.
Каква е стратегията на Lenovo за пазара в региона, където доходите на хората са по-ниски в сравнение с по-развитите икономики? Имаме широко портфолио. Имаме устройства, които са непретенциозни, други – с по-широки възможности, имиджови устройства и т.н. Всеки клиент има възможност да избере своето и да се разпознае в него.
Ще разшири ли Lenovo присъствието си в региона?
Отскоро оглавявате подразделението за таблети и смартфони на Lenovo за Югоизточна Европа. Казахте, че тази позиция е нова за компанията. Може ли това да се възприеме като сигнал, че Lenovo ще се разраства в региона? Да, позицията, която заемам отскоро, е нова за компанията. Тя се създаде, защото Lenovo направи стъпка към PC plus ерата и в региона. Първите пазари, на които компанията тръгна в тази посока, бяха азиатските. Вече дойде моментът, в който Lenovo отваря този бизнес и в Европа. Това наложи създаването на подразделение, което да управлява този бизнес. Аз съм първият човек, който е поканен да управлява бизнеса в Югоизточна Европа. Така че, да, Lenovo се развива в региона и то с бурни темпове.
Все повече компании напоследък навлизат на пазара на „носими” устройства. Има ли Lenovo подобни планове? Стратегията на компанията е да продължава развитието на технологични устройства, които да бъдат полезни на хората. Не смятаме обаче да се хвърляме в развитието на устройства, за които не е много ясно дали ще бъдат възприети от пазара.
За бъдещето на технологиите
Как виждате бъдещето на технологиите? Като цяло аз съм доста прагматичен човек. Разбира се, поглеждайки в по-далечен план, със сигурност неща като холограма, като 4D, 5D и 6D изображения, интуитивно управление на устройства, имат място и биха били полезни на хората. Но всички те ще бъдат базирани на някакъв вид компютър, който да ги управлява.
Базираната в Калифорния компания, разработваща автономни летящи роботи с изкуствен интелект, привлече 3.5 млн. долара. С тях ще разширява екипите си по инженеринг и изкуствен интелект в България и САЩ
Доц. Маню Моравенов, изпълнителен директор на БФБ, разказва повече за първата българска платформа за краудфъндинг, създадена от борсата и Централния депозитар