Luxoft Bulgaria: Планираме да наемем 400 души до края на 2015
За плановете на софтуерната компания у нас и за релокацията на служители от Украйна и Русия към България – Диана Минкова, ръководител „Подбор” в Luxoft Bulgaria, пред Economy.bg
Международната софтуерна компания Luxoft обяви през февруари, че открива развоен център в София. Идеята е в краткосрочен план българското звено да предоставя услуги и решения за клиенти от сферата на финансовите услуги, като след време да разшири дейността си. Luxoft е основана през 2000 г. в Русия. В момента компанията оперира в 13 страни по света, а центърът в София e 20-ото му подразделение. Освен в Русия, Luxoft има офиси в Киев, Букурещ, Лондон, Франкфурт, Ню Йорк, Хошимин и др. Компанията има над 7600 служители по света. В началото на юни изпълнителният директор на Luxoft Дмитрий Лосчинин заяви в интервю за Business Week, че компанията планира да изнесе 500 програмисти от Русия и Украйна в България, Полша и Румъния заради политическата нестабилност в региона. Преместването е част от плана на компанията да разполага с не повече от 20% от служителите си в един географски регион.
Economy.bg разговаря с Диана Минкова, ръководител „Подбор” в Luxoft Bulgaria, за да ни разкаже повече за проектите на компанията у нас и за това как върви релокацията на служители към България.
За българския център на Luxoft, колко хора са заети в него и с какви проекти
Г-жо Минкова, защо Luxoft реши да открие център в България? Плановете на Luxoft да диверсифицира локациите си датират от началото на миналата година. България е избрана след обстоен анализ на данъчната среда и ИТ инфраструктурата. Основен фактор за избора на страната ни обаче е наличието на ИТ специалисти.
Работи ли вече развойният център? Отворихме офиса през февруари и за по-малко от шест месеца вече имаме около 7-8 проекта, върху които работим с екип от 50 души - ИТ специалисти, QA специалисти, мениджъри проекти и др.
Казвате, че в момента при вас работят около 50 души? С какви проекти са заети те? В България основният ни клиент е инвестиционна банка. Трябва да уточня, че проектите ни са глобални. Имаме напр. глобално тестване на системите, разработка на продукти за инвестиционно банкиране, за следене на пазарите. Компанията има доста интересни проекти. Два от тях са емблематични за Luxoft и привлякоха много вниманието, от една страна заради бизнес насочеността, която имат, и от друга, заради технологиите, които използват. Миналият месец направихме семинар на тази тема. Дойдоха клиентите и мениджърите проекти, които представиха технологиите и бизнес принципите на проекта. Успяхме и за три дни да проведем интервюта с над 70 души, като поне половината от тях получиха оферти.
За релокацията на служители на Luxoft от Русия и Украйна към България
През юни изпълнителният директор на Luxoft Дмитрий Лосчинин обяви, че компанията планира да изнесе програмисти от Русия и Украйна в България. Колко служители ще бъдат пренасочени към София? На какъв етап е този процес? Процесът вече започна. Ситуацията е трудна и деликатна както за Украйна, така и за Русия. Ние имаме служители и в двете страни. В компанията няма конфликти или разделение на украински или руски служители. Развойните центрове и в двете страни продължават да функционират нормално. Но има план за релокация, който до известна степен е поискан и от клиентите, за да може да се подсигури процесът на разработка на софтуер. Плановете за релокация засягат и България, но ми е трудно да посоча конкретна цифра. Защото в България имаме законова рамка, която трябва да спазим. Релокацията освен това е и чисто човешки казус, в който служител трябва да реши да промени местоживеенето си, да намери жилище или училище, ако има деца. В момента водим разговори с 10 служители. Не говорим за мащабни премествания. Подхожда се много човешки към всеки, който би искал да се премести. Имаме нещо като пробен период, за да открият колегите страната.
Има ли вече пренасочени към България служители? В момента в България все още няма. Надяваме се през септември да имаме конкретика.
Не биха ли могли българи да поемат работата на тези служители, за да не се налага релокацията им? Нещата не са взаимоизключващи се. Както руските и украинските колеги идват тук, така ние продължаваме с пълна сила да наемаме хора и тук.
Освен към България, към кои други страни ще има релокация? Към всички европейски страни, където имаме офиси. Освен в Румъния и Полша ще има релокация към Германия и Англия. Релокацията се насърчава. Това ще се случи в един момент и с българските колеги. Релокацията няма да бъде еднопосочна. Сега е така заради геополитическата ситуация, но планът отпреди събитията е да се насърчава смесването на култури и на знания, за да се продължим по пътя на глобализацията на компанията.
Съотносимо към Полша и Румъния, към България по-малко или повече служители ще бъдат релокирани? Трябва да се отчита и човешкият фактор. Колегата от Украйна например може да има по-голям афинитет към Полша. Не става дума за масово преместване на кадри.
Релокацията от Русия и Украйна означава ли, че там ще бъдат закрити някакви центрове? В никакъв случай. Работата там продължава. Продължават да се наемат хора, макар и с по-малки темпове.
За плановете за българския център
За развойния център у нас какви са плановете на Luxoft? Колко специалисти планирате да наемете? Планът е до края на фискалната 2015 екипът ни да достигне 400 души. До момента сме наели около 50-60.
Смятате ли, че ще успеете да намерите толкова специалисти в този срок? Ние правим много прецизни прогнози. Анализираме непрекъснато пазара и настроенията в него. Адаптираме процеси и изисквания, така че да може да се покрие тази бройка. Като тя не е на всяка цена. Ако не успеем да намерим 200 души, а 130, но качествени специалисти, които покриват високите изисквания на Luxoft, пак би било добре.
От специалисти с какви умения и квалификации ще имате нужда? За момента имаме отворени позици за JAVA програмисти, Oracle програмисти, QA инженери, бизнес аналитици, уеб дизайнери. Динамиката е много голяма. Ако до момента имаме един клиент, с който работим в България, то исканията от други клиенти на Luxoft за проучване на пазара за наличието и компетентността на специалистите тук, са непрекъснати. Компанията има различни типове клиенти – напр. от автомобилната индустрия, телекомуникациите, енергетиката. Всеки един проект има различни технически изисквания.
Служителите ви преминават ли през някакво вътрешно обучение? Преминават през въвеждащи обучения за проектите. Много често екипите по проектите са разпределени по всичките локации на компанията.
Сътрудничите ли си с местни университети? За момента още не, но това е в плановете ни. С някои вече сме в контакт. Може би през септември.
За предимствата и недостатъците от концентрацията на повече компании на малък пазар като българския и за стойността на инвестицията на Luxoft у нас
Напоследък доста аутсорсинг компании разшириха присъствието си или стъпиха за първи път на българския пазар. Какви са според Вас предимствата и недостатъците от концентрацията на повече компании на малък пазар като нашия? Ще започна с недостатъците. В състояние на такава изострена конкуренция има ескалация на изисквания за заплати, на технологични и организационни изисквания от страна на кандидатите. Така че определено не е лесно. Подборът на персонал е бизнес като всеки друг. Бизнес законите са валидни и тук, т.е. има търсене и предлагане, и съответно най-добрият печели най-добрите специалисти. Положителното е, че наличието на тази конкуренция ни кара и нас като компания да сме по-гъвкави, да мислим как да подобрим това, което предлагаме, как да станем по-интересни за кандидатите. С други думи, дърпаме се нагоре всички заедно.
Каква е стойността на инвестицията? Бих го сравнила с това, каква е инвестицията, когато човек отглежда детето си – времето, вниманието, съветите. Тази инвестиция е неоценима. За мен инвестицията на Luxoft в България може да се изрази в някаква финансова стойност, но това няма да ни даде представа за средносрочната и дългосрочната инвестиция, която компании с такъв голям интелектуален потенциал донасят за страната. В момента е трудно да се оцени колко точно е инвестицията, защото всичко ще зависи от това, какви и колко хора ще наемем, кога и как ще стане това. Това ще повлече със себе си и наемане на офиси и други инвестиции. Но искам да подчертая, че ние вече имаме сертификат за инвеститор клас А.
България вече е сред държавите в ЕС с най-облекчени правила за задължителен финансов одит – Пламен Донев, член на УС на Института на дипломираните експерт-счетоводители в България