Софтуерната компания Luxoft, която откри развоен център през февруари у нас, планира да разкрие 500 работни места през следващите две-три години в България. Компанията получи сертификат за инвеститор клас „А” за разкриването на звеното си в София. Според Министерството на икономиката, енергетиката и туризма проектът на Luxoft е на стойност 1.53 млн.лв. От компанията не пожелаха да коментират размера на инвестицията. Luxoft е представена в 13 страни, работи чрез 15 развойни центъра по целия свят и 21 филиала, в които са заети над 7 500 души. Централата на Luxoft се намира в Цуг, Швейцария, а акции на компанията се търгуват на Нюйоркската фондова борса. Дмитрий Лошчинин оглавява Luxoft от самото създаване на компанията през 2000. Има над 20-годишен опит в ИТ сектора. Заемал е ръководни позиции във водещи мултинационални компании, като KED, MCP и IBM. През 1998 се присъединява към IBS Group, където се занимава с инициатива за разработване на софтуер за аутсорсинг. С времето от тази инициатива се оформя Luxoft. Сред клиентите на Luxoft са компании, като Boeing, Deutsche Bank, Alstom, IBM, Ford и др.
Разговаряхме с Дмитрий Лошчинин за обявените през май планове за релокация на служители към България, както и за възможностите за растеж на малък пазар като нашия.
За плановете за релокация на служители от Украйна и Русия към България
Г-н Лошчинин, в края на май обявихте, че заради политическото напрежение в Русия и Украйна Luxoft планира да пренасочи 500 програмисти от двете държави към България и други страни. На какъв етап са тези планове? Нашата цел е да разпределим работната сила и да имаме определено присъствие във всяка от нашите локации. Luxoft ще ограничи представителството си в даден географски район по отношение на общия брой на персонала от инженери до 30%. Към момента в компанията работят около 8000 души, така че тези 500 души, които планираме да преместим, представляват около 7% от персонала ни. Основната цел на релокацията е да пренасочим част от екипите и експертизата, която те носят, към области, в които искаме да постигнем бърз растеж. Няма да закриваме звената, които имаме в Русия или Украйна. Ще продължим да растем там, но с по-бавен темп. Същевременно ще се стремим към по-агресивен растеж в други региони. Например в Румъния, където имаме около 1000 души персонал, в Полша, където започнахме работа преди три години и вече имаме 500 служители, и в България, където започнахме работа наскоро. Luxoft ще расте в тези страни колкото е възможно по-агресивно. Още сме в ранен етап на реализация на програмата за релокация, която очакваме да отнеме две години. Към момента са пренасочени около 100 служители, тъй като процесът отнема време. В България ще бъдат преместени много малък брой служители. В най-добрия случай ще пренасочим между 30 и 50 служители тук. Трябва обаче да бъдат решени някои въпроси, свързани с регулациите, които пречат да осъществим плана ни за релокация.
Има ли вече служители, които са пренасочени към България? Имаме служители, които са тук на ротационен принцип. Те идват за няколко месеца, за да помогнат да изградим местните екипи. Регулациите в България не позволяват броят на чуждестранните работници да надхвърля 10% от заетите български служители. Това доста ни ограничава. Така че служителите от чужбина са временно тук.
Създават ли икономическите санкции срещу Русия някакъв риск за бизнеса на Luxoft в страната? Не, ние сме глобална компания. В Русия е съсредоточена много малка част от бизнеса ни. Не сме част от секторите, засегнати от санкциите.
Има ли риск заради продължаващата мобилизация на резервисти в Украйна? Според руски медии тя може да засегне ИТ компаниите в страната. Опитваме се да ограничим риска. Това е частична мобилизация, така че не всички са мобилизирани. Задължени са само тези, които вече са отслужили военна служба. Повечето от нашите инженери са с висше образование и обикновено те не са задължени да отбиват военна служба. Водили сме разговори с правителството на Украйна. Подчертали сме, че това е една важна и голяма индустрия, която изисква подкрепа. Така че досега не сме имали проблеми в тази връзка.
За плановете на Luxoft за развойния център у нас
Защо решихте да откриете развоен център в България? Проучихме доста възможности. Имаме много силно присъствие в Източна Европа. Оперираме в четирите най-големи страни в региона – Русия, Украйна, Полша и Румъния. Огледахме се за други възможности. Направихме сериозен анализ. Основните критерии бяха да можем да намерим добри инженери, които отговарят на нашия профил, свързан с качество, образование и отношение към работата. Мащабът на пазара също беше от значение, както и съотношението производителност – разходи за труд. България беше начело по отношение на всички тези фактори. Планирахме отварянето на офис в България още октомври миналата година и до януари бяхме готови с подготовката. Решението не е свързано с политическата обстановка в Украйна или Русия.
Какви са плановете ви за развитието на развойния център? Ще растем толкова бързо, колкото пазарът ни позволи. Планираме да наемем поне 500 души през следващите 2-3 години. В Полша, където започнахме работа преди три години, вече имаме 500 служители. Искаме да постигнем същото и тук.
Смятате ли, че пазарът на труда ще ви позволи подобен растеж? Още е рано да се каже. Засега се справяме доста добре. Така че би трябвало да е възможно.
Какви ИТ специалисти търси Luxoft и с какви проекти ще са заети те?
Какъв тип ИТ специалисти търсите? Търсим специалисти по C++, JAVA, Oracle и др. Винаги тестваме нивото на креативност, както и колко бързо човекът може да учи. Наясно сме, че е много трудно да намерим някого, който пасва на всичките ни критерии, но сме готови да инвестираме в обучението и развитието му. Така че за нас е важно да видим готовността на кандидата да учи нови неща.
Върху какви проекти ще работи развойният център в България? Ще стартираме с проекти основно във финансовата сфера. Служителите ни ще са ангажирани с предоставянето на услуги и решения за водещите клиенти на Luxoft от сферата на финансовите услуги. В начален етап сме и на предоставяне на услуги за клиентите ни от автомобилния сектор. Центърът тук ще разработва решения за повечето от индустриите, които обслужваме. Специалистите, с които ще работим, няма да бъдат просто ИТ професионалисти. Те трябва да имат и определени бизнес познания. Ако работят по решения, свързани с автомобилната индустрия, трябва да познават отчасти и нея. Ние в компанията сме натрупали тези знания, които ще предадем на хората, които се присъединят към нас.
Защо един български ИТ специалист би избрал Luxoft за свой работодател? Най-важното, което ние предлагаме, е работа по интересни проекти. Второ, Luxoft е компания, която ще се разраства. Така че ако някой се присъедини към нас днес, ще се развива успоредно с растежа на компанията. Ще може да работи и на други позиции. Третият фактор е разнообразието от клиенти. Така служителите ни получават не само ИТ, но и бизнес умения. Имат възможност да работят за компании, които са лидери в различни индустрии. Не на последно място трябва да се има предвид и глобалният обхват на компанията. Така че ако трябва да обобщя факторите, то те са: растежът, персоналното развитие, разнообразието от индустрии и глобалният обхват. Не съм сигурен, че много компании могат да предложат това.
За предимствата, предизвикателствата и потенциала на българския пазар
Много ИТ компании обявиха планове разширяване на инвестициите си или стъпиха на пазара у нас през последната година. Какви предимства и предизвикателства носи концентрацията на повече компании на малък пазар, като българския? Предизвикателствата са очевидни. Те са свързани с това, че ресурсите тук са ограничени, което ще доведе до надуване на заплатите. Същевременно тези компании инвестират тук в изграждане и развитие на екосистемата. Така че за местната икономика това определено е добра новина. Създават се нови работни места, насърчава се развитието на един много интересен сектор. Ние, компаниите на този пазар, трябва добре да балансираме стъпките си. Обикновено работим заедно, познаваме се доста добре, опитваме се да направим условията на пазара поносими, а не да го разрушим. Но тази ситуация се наблюдава не само в България. Навсякъде е така.
Как оценявате потенциала на България като аутсорсинг дестинация? Ще продължим да подкрепяме реформа на имиграционните регулации. Ако това стане, ще има огромен ефект върху пазара. Защото в момента той е относително малък. Размерът на пазара е най-голямата пречка тук. А той е от значение. Трябва да се достигне определен мащаб. Например в Полша има специална разпоредба за ИТ компаниите, която им позволява да привличат служители от цял свят. Но ние сме решили да работим тук, а не в друга източноевропейска страна. Не сме взели решението без анализ. Това е ангажимент, че България има добри шнасове.
За тенденциите в аутсорсинга и уменията, които ще се ценят в бъдеще
Какви са настоящите тенденции в аутсорсинг индустрията? Основната тенденция според мен е, че клиентите все повече изискват от аутсориснг партньорите си. Те не искат просто хора, които могат да осъщестяват дадени задачи. Те искат компании, които могат да им помогнат да решат бизнес проблемите им, да разбират бизнеса им, да им предлагат решения и да са отговорни за крайния резултат. Не всички могат да изпълнят тези изисквания, което води до разделение между компаниите, предоставящи аутсорсинг услуги. Докато едните се специализират като доставчици на иновации, другите продължават да предлагат масови решения. Има огромни компании, напр. в Индия, които трудно могат да се променят. И точно тук компании като Luxoft имат голям шанс. Не толкова да предоставят бекофис обслужване, а по-скоро да помагат на бизнеса да премине на следващото ниво – напр. да разработи програми за следващото поколение автомобили, да създаде ново поколение софтуер за финансови услуги, да разработи мобилни приложения, работещи в „облака”, или да предложи решения, свързани с „Интернет на нещата”. Това изисква много опит, много креативност, но прави компаниите уникални и създава много възможности в бъдеще. Мисля, че това е тенденция, която определено наблюдаваме. Тя създава голямо напрежение сред играчите на пазара, но същевременно ги прави по-силни, защото те трябва да се развиват и еволюират постоянно.
Кои умения според Вас ще имат най-голямо значение в бъдеще в софтуерната индустрия? Комбинацията от бизнес и технически умения, както и способността да работиш на високо експертно ниво.
Австрийските инвестиции в България са около 5 млрд. евро, притежавате специализирано ноу-хау, което се оценява от австрийските компании – Герд Бомер, регионален мениджър за Югоизточна Европа и Централна Азия в Австрийската стопанска камара,пред Economy.bg