вторник, 03 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    16409 прочитания

    Голям производител на автомобили може скоро да открие завод у нас

    Тил Трукенмюлер, президент на „Аутомотив Клъстер България”, пред Economy.bg
    06 октомври 2014, 09:53 a+ a- a

    Тил Трукенмюлер е президент на асоциацията „Аутомотив клъстър България”. Той е генерален мениджър на консултантската компания Truckenmuller & Сompany със седалище в Щутгарт. От 2013 Трукенмюлер е почетен консул на България в Германия със седалище в Щутгарт и с консулски окръг, обхващащ територията на провинция Баден-Вюртемберг.
    В „Аутомотив Клъстер България” в момента членуват 30 български и чуждестранни компании. Организацията си поставя за цел подкрепата на автомобилната индустрия в България и привличането на производители и водещи доставчици в страната.

    Попитахме г-н Трукенмюлер каква беше 2014 за автомобилната индустрия в България и можем ли да очакваме нови инвеститори. Разговаряхме с него в рамките на Международната конференция по управление на човешките ресурси в автомобилната и технологичната индустрия в България, организирана от „Аутомотив Клъстер България” (АКБ).

    За целта на конференцията

    Г-н Трукенмюлер, каква е целта на конференцията, която организирате?
    С тази конференция искаме да покажем проблемите на присъстващите в България големи компании от автомобилния и технологичния сектор с намирането на квалифицирани кадри, с обучението и задържането им. Нашата цел не е просто да организираме поредната HR конференция. Целта ни беше да бъдат споделени най-добрите практики в човешките ресурси в автомобилния и технологичния бранш.

    Успешна ли беше 2014 за автомобилната индустрия у нас и да очакваме ли голям автомобилопроизводител в страната?

    Каква беше отминаващата 2014 година за автомобилната индустрия в България?
    Присъстващите в България доставчици на автомобилни компоненти се разраснаха. Могат и да се похвалят с достатъчно поръчки. Пазарите в Европа са до известна степен свити, но има поръчки и от други страни. Големите компании, за които тези фирми доставят части, оперират в цял свят, но фокусът им, разбира се, е Европа. Неотдавнашна публикация в германския вестник Die Zeit обърна внимание на това, че автомобилната индустрия почти принуждава големите доставчици да продължат да се разрастват в Източна Европа, а в Германия да свият производството, защото цените в страната са твърде високи. За тези процеси се подготвяме и ние.

    Какво ще означава това за България?
    Надявам се нови инвеститори и нови работни места.

    Водите ли разговори с нови инвеститори?
    Водим разговори с всички големи компании в автомобилната индустрия. Ще видим кога ще успеем да убедим нова компания да стъпи в България. Знаете за нашия голям проект за Автомобилен парк. Искаме да привлечем голям автомобилопроизводител тук. Може би в много близко бъдеще ще имаме успех в това начинание. Мога да го обява обаче, когато имаме официално подписан договор.

    Ще разкрият ли нови работни места присъстващите у нас доставчици на авточасти и да очакваме ли нови?

    Имат ли планове за разширяване присъстващите у нас доставчици на автомобилни компоненти?
    Тези, които са тук, вече увеличават броя на служителите си. Това е валидно за всички наши членове – Sumitomo Electric Bordnetze – Bulgaria, Melexis, Grammer. Всички разширяват екипите си.

    Има ли нови доставчици на автомобилни компоненти, които желаят да инвестират у нас?
    В момента има много компании, които проучват страната. С някои от тях преговаряме директно, а за други имаме информация.

    От кои страни са тези компании?
    Преговаряме с 50 големи международни доставчици. Двата най-големи световни доставчици – Bosch и Zahnradfabrik (ZF Friedrichshafen), чиято централа е в провинция Баден-Вюртемберг, също имат някакви планове.

    Как може да се реши проблема с дефицита на подготвени кадри?

    Как убеждавате тези нови инвеститори да инвестират у нас при недостига на квалифицирани кадри?
    Опитваме се да придвижим напред програмите за квалификация, които стартирахме тук. Правителството се опитва да наложи дуалното обучение – важна стъпка, която би повишила конкурентоспособността на България. Ще стартираме и програма, която да върне обратно живеещите в чужбина българи. Знаем, че има различни инициативи в тази посока. Ние ще подходим малко по-различно от останалите и вярваме, че ще постигнем успех.
    Ще ви дам пример. Има няколко важни фактора, за да привлечем обратно българите в чужбина. Разбира се, заплатата е важна. За младите семейства в Германия обаче е трудно да съвместяват работата и отглеждането на деца. Докато в Германия това е доста трудно, тук в България това не е такъв проблем. В тази посока водя разговори с фирми тук, които например могат да предложат безплатни немски и международни детски градини, за да привлекат обратно квалифицирани българи, живеещи в чужбина. Това е един нетрадиционен подход.
    Друг пример – водя разговори с малък инвеститор, който вероятно ще отвори догодина или следващата година фабрика тук. В момента той е назначил петима българи в Баден-Вюртемберг. Когато те станат достатъчно подготвени, за да поемат ръководството в България, то той ще отвори фабрика в страната. Вече ще разполага с ръководните кадри. Това е много важен фактор за успех при откриването на завод, а именно да имаш добре подготвени местни хора. Това са само малки примери какво може да се направи.

    Интервю: Детелина Калфова

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    Стойността на глобалният пазар на Cloud ERP ще достигне $57,17 млрд. през 2024
    Сегментът на малките и средни предприятия се очаква да регистрира най-високият средногодишен темп на растеж, според Fortune Business Insights
    преди 3 часа
    Най-големият ритейл парк в Пловдив отвори врати
    Първите магазини в новия търговски комплекс „Парк Макс Ритейл Парк“ вече са отворени
    преди 3 часа
    Черният петък мина онлайн
    Потребителите в САЩ са похарчили $10,8 млрд. за онлайн покупки, което е над 10% ръст спрямо миналата година
    преди 5 часа
    3,7 млрд. лв. е дупката в бюджета в края на ноември
    Приходите за месеца превишават разходите с близо 300 млн. лв.
    преди 7 часа
    САЩ с нов кръг ограничения, свързани с производството на чипове в Китай
    Това е третият кръг мерки в рамките на 3 години
    преди 23 часа
    Канада обвини Google в създаване на рекламен монопол
    Делото прилича на заведеното в САЩ и цели разделяне на бизнесите на технологичния гигант