четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    13146 прочитания

    Трябва да се научим да „канибализираме” бизнеса си

    Вижте интервю с вицепрезидента на Dale Carnegie Training Махан Таваколи, който разказва за параноичните компании и успеха в бизнеса
    28 февруари 2012, 15:49 a+ a- a

    Махан Таваколи е регионален вицепрезидент на  Dale Carnegie Training – една от най-големите и успешни трейниг организации в света, която оперира в 85 страни. През последните 10 години Таваколи е ръководил  навлизането на организацията на пазарите в Азия, Европа, Средния изток и Латинска Америка.
    От 1995 до 2011 г. той е бил начело на офиса на Dale Carnegie Training във Вашингтон, където само за около година успява да изгради екип, който превръща центъра в най-успешния и печеливш от групата на компанията. В момента Махан Таваколи е един от най-добрите презентатори на бизнес тематика в света и един от най-активните бизнес ангели.
    Таваколи посети България по покана на AIMS Human Capital 
    и Dale Carnegie Training Bulgaria, за да изнесе лекция на български топ мениджъри. Презентацията му бе на тема: "Бизнес изпълнение: Превръщане на визията на организацията в реалност". Махан Таваколи даде специално интелвю за Human Capital, в което разказа повече за начините за по-ефективно изпълнение на бизнес стратегиите.

    Господин Таваколи, виждам, че освен вицепрезидент на  Dale Carnegie Training, сте и много деен бизнес ангел. В какъв тип стартиращ бизнес бихте инвестирали?
    Веднъж в месеца групата на бизнес ангелите, в която участвам и аз, правим събирания и
    Махан Таваколи за младите предприемачи
    разглеждаме презентации на различни компании. Когато те представят  своя бизнес план първия въпрос, който си задаваме е кой стои зад идеята на този бизнес. Хората са ключът към успешния бизнес. Важно за нас е дали това са хора, които имат опит в бизнеса, дали разбират от технологията или начина, по който се осъществява дейността на компанията. Тези аспекти са много по-важни за нас, отколкото финансовите прогнози. Всяка компанията, която иска  да получи финансиране от бизнес ангели прави своите финансови прогнози. Те обикновено се изразят в това, че след 2 години компаниите предвиждат рязък скок нагоре. Това е характерно за почти всяка финансова прогноза, но невинаги се реализира. Затова за нас най-важното е дали тези хора, с техния опит и възможности, могат да издигнат компанията. 
     
    Това безспорно е така, но как точно разбирате дали съответните хора наистина са подходящи за компанията, която искат да развият?  
    Има няколко стъпки  в този процес. Първата стъпка включва  разглеждане на CV-то на младите предприемачи, като ние търсим в него информация за това дали са запознати със съответната индустрия, дали са работили в нея преди това. Следващата стъпка е, когато представят бизнес плана си. Тогава се опитваме да разберем дали кандидатите могат да продадат идеята си. Третият аспект е, когато се срещаме очи в очи с тях и провеждаме по-задълбочен разговор.  Така се опитваме да определим техните характеристики.  Дали това са хора, които ще бъдат ентусиазирани от идеята за собствен бизнес само за 6 месеца и след това ще искат да преминат към нещо ново или са хора, които са последователни в действията си и искат да изградят система на работа за по-голяма организация. 

    Говорите за нова бизнес реалност. Каква е тя?
    Новата реалност изисква да се прави повече, по-бързо, с по-малко средства.  Това се случва
    Новата бизнес реалност
    поради много различни причини. Първо, защото светът е плосък, както казва Томас Фрийман в своята едноименна книга, тоест свидетели сме на глобална конкуренция.  Днес количеството информация, която е достъпна за всеки, е огромно и неизчерпаемо. Затова очакванията за пазара са много по-различни отпреди. Всичко това предизвиква нуждата да се прави много повече в организацията , по-бързо и с по-малко средства иначе някоя друга компания ще го направи преди нас.
     
    Кои са най-важните аспекти на доброто бизнес изпълнение, а не планиране?
    На първо място, това е лидерството. И по-точно как  лидерите в компанията реагират, какво правят и как се държат. Те трябва да притежават магнетично излъчване, трябва да умеят да мотивират служителите на компанията така, че те да станат лоялни. Също така лидерите трябва да умеят да минимизират своите т.нар. „бели петна”. Защото ние винаги мислим, че сме по-добри от останалите. Те трябва да знаят, че информацията, която получават от околните, е малко или много пречупена през тяхната собствена призма.
     
    Аспектите на доброто изпълнение
    Следващият аспект на ефективното изпълнение е културата. Всяка организация има своя култура, независимо дали я харесват или не. Добрите компании притежават умишлено изградена култура. Те знаят какви ценности на компанията искат служителите им да изповядват.  И при тези добри организации има елемент на параноя. Те никога не мислят „ние успяхме”, „ние сме добри”, „ние сме успешни”. Те мислят „ние ще бъдем успешни”. Те се чувстват добре от това, което правят, но са винаги под напрежение кой и какво ги дебне зад съседния ъгъл. Ние много често не осъзнаваме, че в момента се случва нещо, което би направило бизнеса по-добър. Затова казваме, че съществува определена параноя у добрите компании.Важна част от културата на компанията е обратната връзка – по-точно самите компании да насърчават обратната връзка вътре в компанията, за да се изгради по-добра среда.
     
    Третият много важен аспект са хората. Компаниите не могат да правят нищо без да са изградили екип от правилните хора за своята дейност и също така без да развиват тези правилни хора. Много лидери на компании твърдят, че хората са най-важният им ресурс, но всъщност поведението им не говори точно за това. Най-добрите компании не просто твърдят, че хората са им важни, но и се държат по този начин. Те също така присъединяват хора, които имат същата визия за развитие, каквато е и тяхната. 
     
    Как по-точно параноята помага на компаниите? Бихте ли дали примери от своята практика.
    Най-напред искам да спомена една мисъл на Дейл Карнеги, че хората поддържат света, в чието създаване са участвали.  Това означава, че независимо колко брилянтна е идеята на лидера на компанията, тя няма да сработи добре без участието на хората и без желанието им да участват. Затова е много важно мениджърите да осъзнаят, че трябва да търсят идеи сред служителите си и когато те биват осъществявани, служителите ще стоят зад тези идеи и ще ги реализират добре.
      
    Относно примера за това как параноята помага ще се позова отново на Томас Фрийман, който

    Как параноята помага?
    казва, че преди 2004 година никой не е предполагал, че ще има Facebook, Twitter iPhone и че те ще бъдат толкова влиятелни инструменти. Днес много компании  използват Facebook. Почти всяка компания има акаунт в Twitter и се учи как да взаимодейства с потребителите. Всички  изпълнителни директори ползват iPhone. Технологиите се променят.  Параноята е в това да знаеш, че предстоят промени и че те се случват много бързо.  В миналото също са знаели, че ще има промени, но също така са знаели, че докато се осъществят, ще минат между 10 и 15 години. Днес във всяка индустрия има по някой, който много бързо се издига и прави голям пробив, защото той е намерил нов начин за правене на бизнес и прави останалите бизнеси да не отговарят на изискванията на времето.  Затова всяка компания трябва да се научи да „канибализира” бизнеса си. Например „Кодак”, които изобретиха дигиталните фотоапарати. Те си казаха: „Ако започнем да произвеждаме дигитални камери ние ще канибализираме собствения си бизнес с лентови камери. Затова нека не развиваме дигитални камери”. И познайте какво. Други компании го направиха и канибализираха бизнеса на „Кодак”. Затова да бъдеш параноичен в бизнеса означава, че във всеки момент ти знаеш, че там някъде има по-интелигентни хора от теб, които мислят как да направят своя бизнес по-добър от твоя.
     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 минути
    „България Еър“ променя терминалите за опериране в в Рим, Мадрид и Прага
    Те са предвидени за полети от шенгенското пространство и предоставят възможност за по-добри транспортни връзки и влизане в страните без паспортна проверка
    преди 31 минути
    Предлагат бърза ликвидация на неработещи фирми
    От 30 хил. до 50 хил. нови дружества се създават на година, като над 90% от новостартиралите компании се провалят още в началните стъпки
    преди 59 минути
    3 български авиокомпании ще летят до Китай
    Правителството определи авиопревозвачите за директните полети до Поднебесната империя
    преди 2 часа
    преди 2 часа
    ЕК с планове за европейска диплома
    Така ще се насърчи мобилността с учебна цел в рамките на ЕС
    преди 2 часа
    В България има все по-голям интерес към използване на AI в счетоводството
    Счетоводителите се сблъскват със значително увеличаване на документооборота, което изисква по-ефективни методи за обработка и анализ на данните