вторник, 10 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    13298 прочитания

    Васил Терзиев, Telerik: След придобиването пред нас се отвориха много нови врати

    Съоснователят и изпълнителен директор на Telerik, a Progress company, пред Economy.bg
    18 ноември 2015, 13:56 a+ a- a

    Преди около година една от най-успешните български софтуерни компании беше придобита от американската Progress. Това беше една от най-големите сделки в българската корпоративна история за фирма, създадена и развита изцяло от българи. Сделката беше и една от най-големите в Централна и Източна Европа.

    Каква е равносметката година по-късно, Economy.bg попита един от съоснователите на компанията – Васил Терзиев.

    Васил Терзиев е съосновател и изпълнителен директор на Telerik, където играе ключова роля за успешното разрастване на Telerik, от стартираща компания в България през 2002 до един от водещите световни доставчици на софтуерни решения за бизнеса, с 9 офиса в 7 държави и над 130 хил. клиенти, включително 450 от 500-те организации в списъка Fortune 500.
    След придобиването на Telerik от Progress Software през 2014 Терзиев пое поста главен директор „Иновации” в Progress. Той има бакалавърска степен по „Бизнес администрация“ от Американския университет в България. Преди да създаде Telerik, той заема различни позиции в компании от високотехнологичния и инвестиционния сектор, както и сектора на недвижимите имоти.

    Васил, преди година сключихте една от най-големите сделки в региона. Как се промени компанията след придобиването?
    Повечето хора си представят, че след придобиване нещата се променят мигновено; че още на следващия работен ден всичко се случва по различен начин и задачите се трансформират. Реалността естествено не е такава. Промените стават плавно, изграждат се нови процеси. Хубавото е, че се разкриват все по-големи възможности и интересни начинания, което от своя страна създава основа за продължаващо развитие на служителите и на компанията.
    След придобиването на Telerik от американската софтуерна компания Progress, пред нас се отвориха много нови врати към още по-големи глобални клиенти, които търсят цялостни решения, отговарящи на постоянно нарастващите технологични предизвикателства. Благодарение на добре развитите модел за продажби и партньорска мрежа на Progress вече имаме достъп до повече ключови пазари, където преди имахме по-слабо присъствие.
    Една от най-осезаемите промени веднага след финализирането на придобиването е превръщането ни в публична компания като вече част от Progress. Заедно с въодушевлението и удовлетворението, което една такава голяма крачка в развитието на всяка компания носи, дойдоха и много нови отговорности и изисквания. Не липсват и допълнителни счетоводни и правни регулации, с които трябва да се съобразим.

    Имахте ли колебания за сделката?
    Отделихме много време да проучим културата на Progress, нейното продуктово портфолио и стратегия за развитие. След като опознахме духа и визията на Progress, като анализирахме всички тези елементи и проведохме редица срещи не само с мениджмънта, но и със служители от различни екипи, се убедихме, че двете компании се допълват отлично.
    За нас беше много важно, че няма припокриване на продуктите ни, което да доведе до нуждата от обединяването им в един или преустановяването на някой от продуктите. Това ни вдъхна увереност, че заедно можем да се превърнем в дестинация номер едно за разработчиците на софтуер по целия свят, като предоставим цялостно решение, което улеснява и ускорява дигиталната трансформация на компаниите.
    Налице беше и изключително добро допълване на бизнес моделите, които двете компании използват. Докато в Telerik имаме много добре развит онлайн канал за продажби и голяма част от клиентите ни са базирани в Северна Америка, Progress разполага с богат опит в изграждането и поддържането на партньорски канали, както и реализацията на сделки с големи компании, балансирано разпределени в различните части на света. Въпреки това, най-важният фактор за нас, който предопредели успеха на сделката, беше наличието на сходни ценности. Не сме търсили абсолютно сходство на културите и разбиранията, т.к. това би обезсмислило идеята зад сделката, а именно - да работим заедно с успешна компания, с чийто опит да разширим и надградим вече постигнатото от нас и открием нови хоризонти. По-важно беше да се убедим, че имаме сходни ценностите като компания и служители, за да сме сигурни, че можем да работим като екип и заедно да създадем една обединена компания, многократно по-успешна от организациите по отделно.

    Как оценявате сделката днес? Оправдаха ли се очакванията ви?
    Още по време на първоначалните ни разговори с Progress стана ясно, че придобиването няма за цел едната компания да бъде асимилирана за сметка на другата. Идеята ни беше и продължава да бъде да работим заедно за трансформацията на обединената компания към още по-успешна в глобален мащаб организация. Цел, за чиято реализация Telerik има ключова роля.
    Показателно за това е, че след придобиването българският офис на компанията стана важен иновационен център на Progress и най-голямото й звено в глобален мащаб. Продуктите на Telerik, за създаването и поддръжката на които работят инженерните ни екипи в България, са ключов компонент от портфолиото на обединената компания. Успоредно с това, базираните в София екипи, които отговарят за маркетинга и комуникациите, управлението на продуктите, графичния и уеб дизайн на Telerik, веднага след придобиването поеха глобални проекти на обединената компания.
    За нас решението да станем част от Progress беше водено най-вече от желанието да реализираме следващата значима крачка в развитието на Telerik. Това е отлична възможност всеки служител да натрупа безценен опит, да почерпи от опита на успешна компания с 30-годишна история и да надгради постиженията, които вече сме реализирали.
    Ако трябва да направя равносметка, смятам, че за една година от придобиването постигнахме наистина много – инициирахме процеси на интеграция както от гледна точка на продуктовите ни линии, така и на екипите в обединената компания, и открихме нови възможности и пазари за развитието на бизнеса. Разбира се, предстои ни още дълъг път, за да постигнем високите цели, които сме си набелязали, но именно този процес на израстване ни вдъхновява и мотивира да продължаваме напред.

    Как се създава успешна компания в България?
    През 2002, когато основахме Telerik, беше много по-трудно да стартираш компания в България – особено в сферата на информационните технологии. Тогава предприемаческата екосистема беше в начална фаза на своето развитие, а достъпът до Интернет и съответно до информация беше много по-ограничен. Затова и много от знанията, които имаме днес, придобихме като изпробвахме различни подходи и решения, правихме грешки и трупахме опит.
    Няма готова рецепта за създаването на успешен бизнес, но бих посъветвал хората, които искат да стартират собствен бизнес, да си поставят високи цели и да ги следват без страх от провал. Това би им дало много по-голям шанс да постигнат повече, дори и да не успеят да реализират изцяло най-смелите си мечти. Колкото по-високи са целите, толкова повече предизвикателства ще срещнат по пътя си. Затова когато говоря с млади предприемачи, един от първите ми съвети е още в началото да преодолеят притесненията от трудностите и възможните грешки. Това ще им позволи бързо да натрупат полезен опит и да отворят съзнанието си за нестандартни решения.
    Все пак най-важният фактор за успеха на всяка компания, като това най-ясно проличава в ИТ индустрията, са нейните служители. От тях зависи дали компанията ще просъществува, ще бъде ли успешна в България или ще се наложи в световен мащаб. Екипът на една организация е най-ценният й актив, затова целта ни винаги е била да изградим компания, в която служителите идват с удоволствие на работа, постоянно учат нови неща и създават продукти с глобално значение. Да създадем място, което насърчава и опосредства професионалното и личностното развитие на служителите и осигурява необходимата среда и предпоставки, които да стимулират споделянето на опит, генерирането на идеи и тяхната реализация.

    Какви уроци научихте по пътя от създаването на компанията преди 13 години до придобиването й?
    За последните тринайсет години заедно с другите трима основатели на Telerik преминахме през много предизвикателства, натрупахме ценни знания и опит, които се стараем да предадем на стартиращите днес компании. Смятам, че един от важните уроци за всеки предприемач на първо място е да набележи каква е голямата му цел и какви са принципите, които ще следва. Това дава ясен фокус – особено в началото, когато много от стартиращите компании имат склонност да разпръсват енергията и усилията си в различни посоки и така губят същината на своята идея. Друг урок, който научих през годините и намирам за много ценен, е, че трябва да сме готови да се променяме, да бъдем гъвкави и да се адаптираме спрямо заобикалящата ни среда и обстоятелства. В компанията, която стартирахме преди 13 години, бяхме само четирима служители, работещи в офиса на един от родителите. Динамиката на тази компания, отговорностите и трудностите, с които е трябвало да се справяме, са много по-различни от условията, от тези през 2013, когато открихме офис в Силициевата долина, или условията, при които оперираме днес като част от публична компания с над 1800 служители.
    Все пак най-ценният урок за мен е, че никога не бива да спираме да се учим. Това важи с пълна сила в софтуерната индустрия, където технологиите се променят постоянно. Компаниите нямат право на застой - постоянно трябва да гледат в бъдещето и да мислят за следващите иновации и възможности за развитие. Същото е валидно и за хората - трябва да се стараем да научаваме нещо ново всеки ден, да ставаме по-добри и да излизаме извън зоната си на комфорт. Само така можем да израснем и професионално, и като личности.

    Коя е следващата стъпка пред вас?
    На първо място, да развием още повече и разширим дисциплини като управлението на продукти и маркетинг. Само чрез постоянно подобряване на организационната ни структура и оперативния модел, можем да осигурим една още по-добре функционираща организация във всеки един неин аспект – от софтуерно инженерство, през продажби и маркетинг, до управление на продукти и администрация.
    Обединяването на двете компании посредством обща стратегия и цялостната интеграция на отделните продукти са само част от големите проекти, по които ще продължим да работим през 2016.
    Присъединяването ни към Progress е една невероятна възможност да научим нови неща, да натрупаме опит, за какъвто до момента не сме разполагали с чак толкова голям мащаб и силно развити партньорства. Това е безценен опит, който по-късно ще можем да споделим със стартиращите компании и екосистемата в България.

    Втора част на интервюто с Васил Терзиев, в която дискутираме предприемаческата среда у нас и необходимостта да се изучава програмиране от ранна детска възраст, вижте тук.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    Проучване: Големите компании очакват над 24 млн. евро ръст на приходите от въвеждане на нови финансови технологии до 3 години
    Едва 1/3 от финансовите лидери вярват, че наборът им от софтуер и технологии е в крак с нуждите им и ще може да поддържа бъдещ растеж. отчита доклад на Payhawk
    преди 1 час
    Лабораторният комплекс на София Тех Парк ще предоставя услуги за бизнеса
    Достъп до високотехнологично оборудване и консултантски услуги ще могат да получат микро-, малки и средни компании
    преди 1 час
    МФ внася бюджет 2025 с 3% дефицит и ръст на максималния осигурителен доход
    По-висок акциз за алкохол и цигари, данък 15% при недекларирани доходи: вижте още какво предвижда държавния бюджет за догодина
    преди 20 часа
    tbi bank и УНСС представиха първата „Академия за таланти - dataXperience”
    В образователната инициатива се включиха над 50 студенти
    преди 23 часа
    Наемането в САЩ се възстановява през ноември
    Данните за септември и октомври бяха ревизирани в положителна посока