събота, 12 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    12209 прочитания

    Немски успех с български корени

    Вижте как един българин от добруджанско село създава успешен бизнес в Германия и инвестира у нас
    08 септември 2016, 09:07 a+ a- a

    Българите имат потенциал, но не си вярват, обяснява ми Александър Божилов, един от собствениците на фирма Intrama. Неговият път е доказателство, че успехът е възможен, когато познаваш и реализираш възможностите си. Заминал за Германия през 70-те години на миналия век, където последвал младежката си любов. Задомил се там, завършил външна търговия в Берлин и след повече от 25 години трудов стаж в големи немски предприятия основал свой бизнес заедно с дъщеря си Яна и зет си Франк Улрих.
    Intrama започва да развива дейност и в България, като в момента в дружеството работят 200 служители, базирани в 11 регионални офиси в цялата страна. Неотдавна компанията направи първа копка на нова производствена база в Тракия икономическа зона. В производство на опаковки, което се очаква да започне в началото на 2017, ще бъдат инвестирани 20 млн. лева и ще се осигурят 50 работни места.

    Как се стартира бизнес на 50 години?

    Началото
    „Страшно трудно беше в началото. Доста необичайно е някой да основе фирма на 50 години. Обикновено това правят младите хора. Но усещането, че времето се променя и че се случват интересни неща по света, ме накараха да се заема с това”, разказва ми Божилов за първите стъпки в бизнеса. Основава Intrama през 1993 или малко след промените у нас и в Германия. В началото Intrama започва като търговска фирма. Докато Яна и Франк все още учат в университета, Божилов се захваща с износ на месо от Германия за Русия, внос на краставици от България за Германия и др. „Осъзнахме, че тук има нужда от свежа харна и затова фокусирахме бизнеса си в хранително-вкусовата индустрия – пакетиране и етикетиране на хранителни продукти”, допълва Улрих.

    За новата инвестиция в Тракия икономическа зона

    Бизнес в родината
    През 1993 Божилов посещава есенния панаир в Пловдив. „Разбрах, че външнотърговските предприятия са закрити и има нужда от внос на машини и други стоки. Решихме следващата пролет да се явим като представители на производители на машини за хранително-вкусовата промишленост. Внасяхме машини, но беше нужен и сервиз. Затова започнахме да го организираме”. В началото Intrama си партнира с немски производители, но постепенно осъзнават, че този модел не работи и се заемат със самостоятелно производство – първо в Добрич, а по-късно в Асеновград. А когато там им отеснява, откриват производство в Пловдив и край София. В града на тепетата Intrama произвежда вакуум фолио, а в столицата се произвеждат етикети и машини за вакуум опаковане.

    Плановете за бизнеса в София

    Разрастване на бизнеса
    Освен планираната в Тракия икономическа зона нова инвестиция Intrama ще разшири и производството край София. „Искаме да разширим печатната си дейност и машиностроенето, така че София също е част от инвестиционните ни планове. Разбира се, имаме различни приоритети. В момента най-важен за нас е проектът в Пловдив. Но ще продължим да инвестираме в модернизиране и разширяване на производството тук”, подчертава Улрих.
    В момента в базата до София компанията има 50 служители, като плановете са те да достигнат до 100 след още няколко години.
    Сред клиентите на произвежданите от Intrama етикети са големи вериги супермаркети като Billa, Kaufland, Metro и „Фантастико”.
    Intrama има собствени структури и в Македония, Сърбия, Косово и Румъния.

    Плюсове и минуси на бизнес средата у нас

    Да правиш бизнес в България: предимства и предизвикателства
    „От една страна е предизвикателство, а от друга, голям шанс, че тук можеш да започнеш от нулата. Наистина можеш да проявиш креативност като предприемач – да пробваш нещо, да направиш грешки и да се поучиш от тях. В България има поле да си активен на принципа проба-грешка. И това е валидно не само за нас, но и за служителите ни. Така компанията може да върви напред”, коментира Улрих.
    По думите му предизвикателство у нас е и да намериш точните хора. „Що се отнася до Тракия икономическа зона там вече има доста компании и съответно конкуренция за кадри”.
    Решението според него може да се търси в системата на дуално професионално обучение. „Аз лично съм пример за такъв тип обучение. След като завърших средно образование, започнах професионално обучение, при което не отиваш директно в университет, а първо се подготвяш за професия – в моя случай на търговец. Много е добре първо да изучиш професия, след което, ако решиш да можеш да продължиш да работиш в компанията, или пък да учиш в университет. В България по-престижно е първо да отидеш в университет, а в Германия е обратното – по-престижно е първо да научиш нещо как се прави на практика и да имаш професия и след това да отидеш в университет”, споделя Улрих. По думите му е много важно да започнеш от най-ниското ниво и да научиш основните неща в една компания и в една професия. В България компанията участва в проект за дуално обучение на Германо-Българската търговско-икономическа камара.
    Въпреки предизвикателствата основателите на Intrama биха препоръчали България като добро място за инвестиции и на други немски компании. „Мога да поканя всяка германска компания да инвестира в България”, подчертава Улрих и добавя, че в Германия преди години са казвали, че „българите са прусаците на Балканите”, като уточнява, че това се разбира в положителен смисъл, като дисциплина и мотивация за работа.

    Формулата за успех
    Във философията на компанията е залегнала теорията на видния немски социолог Макс Вебер, който търси източниците на капитализма в протестантската етика. Нейният фокус са трудолюбието, скромността и коректността. Зародишът на капитализма и индустрията са в семейните фирми, които реинвестират всяка печалба обратно. Така е възникнал капитализмът в Англия, отчасти в Германия и в Северна Европа, обясняват основателите на Intrama. Те също реинвестират в производство всичко, което спечелят.

    Съвет към желаещите да се захванат с бизнес

    Съветът към младите
    „Един млад човек първо трябва да прецени къде са му силните страни и какво може да прави най-добре. Да се запита какво прави по-добре от другите. Трябва да потърси ниша, където няма много конкуренция. Не да отвори един дюкян, когато на улицата има още стотина. Ако може да произвежда нещо, ще е добре. Много важно е също да не очаква да стане милионер. Повечето българи тръгват с очакване да стане голямо чудо. И още на следващият ден да имат голяма луксозна кола, голям апартамент с басейн и т.н”, препоръчва на младежите, които имат желание да стартират бизнес Божилов.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    „Смарт Солар Технолоджис“ инвестира 240 млн. лв. в Стара Загора
    Новият завод на компанията ще създаде над 800 нови работни места
    преди 1 ден
    ЕЦБ ще намали лихвените проценти с по 0,25% през октомври и ноември
    Това показва проучване на „Ройтерс“ сред икономисти
    преди 1 ден
    Над 110 млн. са регистрираните електронни прегледи за по-малко от 2 години
    Общият брой на издадените електронни рецепти надхвърли 63 млн.
    преди 1 ден
    Франция разкри строг бюджет
    Страната се опитва да се справи с повишаващия се дълг и дефицит чрез орязване на разходите и по-високи данъци
    преди 1 ден
    AMD обяви нови AI чипове
    Според компанията AI пазарът ще нарасне до $500 млрд. в следващите 4 години
    преди 1 ден
    Заводът за лагери в Сопот се разраства с инвестиция за над 14 млн. лв.
    СКФ Бeрингс България получи сертификат за инвестиция клас A