събота, 12 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    86893 прочитания

    Yazaki: Ще произвеждаме части за Mercedes Benz в Димитровград

    Японският производител на автомобилни кабели ще разкрие 3 хил. работни места в града. Още за плановете на компанията в България - управителят на Yazaki Bulgaria Рома Будриене, пред Economy.bg
    20 септември 2016, 10:32 a+ a- a

    През лятото японският производител на автомобилни кабели Yazaki направи първа копка на третия си завод у нас. Инвестицията в размер на 50 млн. евро ще бъде реализирана в Димитровград. Компанията планира да разкрие 3 хил. работни места там. Yazaki има още два завода у нас – в Сливен и Ямбол, където работят общо 5 хил. души.
    Инвестицията на Yazaki в Димитровград е втората, която предстои да се реализира в града. В началото на годината турският производител на автомобилни осветителни тела Sa-Ba обяви, че ще открие завод в Димитровград. Пред Economy.bg генералният мениджър на компанията Серкан Куруолу отбеляза, че очаква производството да стартира през март догодина. За период от четири години ще бъдат разкрити 150 работни места. Инвестицията се очаква да бъде в размер на 8 млн. лв.
    Economy.bg разговаря с управителя на Yazaki Bulgaria Рома Будриене за плановете на компанията у нас. Будриене, която е родом от Литва, пое за втори път този пост през ноември миналата година. Тя беше начело на компанията у нас от 2009 до 2011.

    Г-жо Будриене, защо Yazaki реши да разшири бизнеса си в България?
    България беше една от няколкото източноевропейски страни, които бяха оглеждани за проекта. Една от причините за избора на България за новата инвестиция е, че другите два завода в страната – в Сливен и Ямбол, се оказаха успешни. Под успешни нямам предвид само носещи печалба на Yazaki, което, разбира се, също е вярно.
    Когато говорим за стари и нови инвестиции в България, трябва да имаме предвид, че ние като компания променяме и икономическия профил на регионите, в които оперираме. Ние сме един от най-големите работодатели в Ямбол и Сливен. В момента имаме почти 5 хил. служители в двата региона. А с новите 3 хил. работни места, които планираме да разкрием в завода в Димитровград, ние ще станем един от 5-те най-големи работодатели в цялата страна.

    Първа копка на завода в Димитровград

    Защо избрахте Димитровград за новата инвестиция в България?
    Димитровград беше избран в конкуренция с други големи градове като Пловдив и Велико Търново поради няколко причини. Сред тях са: добрата инфраструктура и стратегическото разположение на града; близостта до летище и магистрали; квалифицираната работна сила, която очакваме да намерим, и силно развитата индустрия в миналото. И разбира се, за нас като инвеститори беше много важно, че от самото начало установихме много добро сътрудничество с местната администрация.

    Откриване на завода в Димитровград

    Каква е стойността на инвестицията в новия завод?
    Общата стойност на инвестицията е около 50 млн. евро.

    Какво ще произвеждате в новия завод и за кой клиент?
    Както при другите два завода в Ямбол и Сливен, и тук ние ще произвеждаме кабелни инсталации. Със завода в Димитровград ние ще започнем да работим с нов клиент - Mercedes Benz.

    Кои са клиентите на другите два завода в България?
    Наши клиенти са автомобилни конгломерати като Renault, Daimler и Ford. Заводът в Ямбол произвежда основно кабелни инсталации за Renault и по-конкретно за моделите Twingo, Fluence и Smart. В Сливен произвеждаме само за моделите Ford Transit. Имаме и поддоставчик, който работи по проекта на Renault – Zoe.

    Заводът на Yazaki в Сливен

    Какви са плановете ви за заводите в Ямбол и Сливен?
    През лятото стартирахме работата по нов проект на Renault в завода в Ямбол. Става дума за следващо поколение седани от модела Renault (Megane), който ще замести модела Fluence. В Сливен наскоро започнахме работа по обновения модел Ford Transit Panther, който е с променен двигател за по-малко вредни емисии (каквото е изискването на Европейския съюз).

    Стартира ли вече процесът по подбор на персонал за новия завод?
    Процесът по подбор на персонал за завода в Димитровград започна преди няколко месеца. Вече имаме около 100 служители, които в момента преминават през интензивно обучение. Планираме да разширим екипа с още 300 души до края на годината. Когато производствените обеми достигнат своя пик, планираме да увеличим служителите ни в Димитровград до около 3 хил. души.
    Не бива да забравяме, че чрез нашия бизнес ние създаваме допълнителни работни места и възможности за външни компании, които доставят за нас кетъринг, транспортни услуги и др.

    Планирате ли да увеличите служителите и в другите два завода?
    Наемането на нови служители е постоянен процес, който се определя от нивата на текучество в заводите, тенденциите на пазара на труда (например наемането на работници за сезонна работа на морето), както и производствените обеми, които се налагат от клиентите ни.

    Срещате ли трудности при намирането на квалифицирани специалисти?
    Срещаме подобни трудности поради няколко комплексни причини. Първо, не бива да забравяме, че пазарът на труда в България е относително малък в сравнение с по-големите източноевропейски страни като Румъния или Полша. Освен това има хиляди българи, които работят в чужбина. От друга страна, квалифицираните и опитни професионалисти са по-склонни да търсят реализация в по-големи градове като София, Пловдив или Варна.
    Не бива да подценяваме и факта, че секторът за производство на автомобилни компоненти се разраства бързо в България, което създава (здравословна) конкуренция между големите играчи в индустрията за привличането на квалифицирани професионалисти.
    Като ответна мярка ние се фокусираме все повече върху „отглеждането” на нашите топ мениджъри и ръководителите на звена – чрез обучения в компанията или в други офиси на Yazaki в чужбина, както и чрез постоянни инвестиции в професионалното им развитие. Инвестициите в човешки капитал, които правим, са сред основните принципи на нашата корпоративна политика.

    Как проблемът с недостатъчните кадри може да бъде решен в България?
    Чрез добре обмислена, добре комуникирана, дългосрочна държавна политика с фокус върху образованието на младите хора. Знам, че това е тема, която се обсъжда сериозно в обществото, но ние все още очакваме конкретни стъпки към постигането на по-добра съвместимост между нуждите на бизнеса и квалификациите, които младите хора получават от образователната система.

    Как плановете за въвеждане на дуално образование могат да помогнат за адресиране на това предизвикателство?
    На теория идеята за въвеждането на подобна система в България звучи много добре, като тя вече показа добри резултати в други страни. Ще видим как ще бъде организирана. Да се надяваме мнението на бизнеса да бъде отчетено и да бъде потърсено нашето съдействие. Ние винаги сме готови да окажем каквото и да е подкрепа, защото това е инициатива, която може да е от взаимна полза.

    Как оценявате потенциала на аутомотив индустрията в България?
    През последните няколко години Югоизточна Европа беше преоткрита като дестинация за производство на автомобили и компоненти за автомобили. Смятам, че тенденцията е особено валидна за България – виждаме много нови компании, които стъпват в страната, за да произвеждат автомобилни части, а секторът е един от най-бързо развиващите се. Същевременно компании като Yazaki, които присъстват в страната вече от 10 години, продължават да се разрастват и да разширяват бизнеса си.

    Кои според Вас са основните пречки България да привлече автомобилопроизводител?
    На теория не е невъзможно България да привлече такъв инвеститор. Но нашият опит показва, че ще бъде доста голямо предизвикателство да се събере необходимият човешки ресурс за подобен проект. Както казах, пазарът на труда в България е ограничен и това вероятно ще е сред основните пречки пред потенциален инвеститор.
    Освен това според мен могат да бъдат направени доста неща, които да облекчат работодателите в България, особено по отношение на промените в Кодекса на труда. В момента има много законодателни норми, които създават спънки пред нас като инвеститори и работодатели. С някои подобрения и дискусии с бизнеса голяма част от тях биха могли да бъдат премахнати.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 23 часа
    „Смарт Солар Технолоджис“ инвестира 240 млн. лв. в Стара Загора
    Новият завод на компанията ще създаде над 800 нови работни места
    преди 1 ден
    ЕЦБ ще намали лихвените проценти с по 0,25% през октомври и ноември
    Това показва проучване на „Ройтерс“ сред икономисти
    преди 1 ден
    Над 110 млн. са регистрираните електронни прегледи за по-малко от 2 години
    Общият брой на издадените електронни рецепти надхвърли 63 млн.
    преди 1 ден
    Франция разкри строг бюджет
    Страната се опитва да се справи с повишаващия се дълг и дефицит чрез орязване на разходите и по-високи данъци
    преди 1 ден
    AMD обяви нови AI чипове
    Според компанията AI пазарът ще нарасне до $500 млрд. в следващите 4 години
    преди 1 ден
    Заводът за лагери в Сопот се разраства с инвестиция за над 14 млн. лв.
    СКФ Бeрингс България получи сертификат за инвестиция клас A