четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    22804 прочитания

    Доставчик за BMW, Audi, Mini Cooper и Volkswagen: Ще открием до 600 работни места в завода в Благоевград

    Шон Бош, управител на производителя на автомобилни тапицерии „АЛС България“, пред Economy.bg
    15 февруари 2017, 14:52 a+ a- a

    В края на миналата година канадският производител на автомобилни тапицерии „АЛС България“ откри трети завод у нас. Преди пет години компанията започна производство на кожени тапицерии за седалки за BMW в софийското село Мусачево, след това откри фабрика в Ихтиман, а за локация на новото предприятие избра Благоевград. Там ще се произвеждат тапицерии за волани за Vokswagen. В Мусачево и в Ихтиман „АЛС България“ вече произвежда за Audi и Mini Cooper, като в двата завода работят общо 1500 души. В Благоевград плановете са да бъдат разкрити до 600 работни места през следващите две години. Инвестицията в България в началото беше направена от южноафриканската ALC, която преди две години беше придобита от канадската Exco Technologies.

    За плановете и за предизвикателствата прде компанията у нас Economy.bg разговаря с Шон Бош, управител на „АЛС България“.

    Какво ще се произвежда в новия завод в Благоевград и колко работни места ще бъдат открити?

    Шон, миналата година отбелязахте 5 години присъствие на пазара в България. Каква е равносметката за този период? Доволни ли сте от инвестицията си у нас?
    Разрастваме се всяка година и вече имаме три завода. Така че да, доволни сме от инвестицията си в България. Имало е добри и лоши моменти, но това е нормално за компания, която расте. Като цяло мога да кажа, че сме доволни. Имаме доста работа за вършене, но виждаме и много възможности за растеж през следващите години.

    В края на миналата година открихте трети завод в Благоевград. Защо решихте да разширите бизнеса си у нас?
    Спечелихме нов проект, който е свързан с нов за нас продукт. Досега винаги сме се занимавали с производство на тапицерии за седалки. Сега вече ще произвеждаме кожени калъфи за волани, които ще доставяме за наш клиент в Румъния. Имахме нужда от повече пространство. И двата ни заводи в Мусачево и Ихтиман работят на пълен капацитет в момента. Затова проучихме различни райони. Намерихме хубава готова фабрика в Благоевград. Преди да изберем Благоевград, разглеждахме като възможни локации Перник и Дупница, защото искахме да сме близо до завода тук. Оттук до Благоевград почти навсякъде е магистрала и само за час мога да съм там. Добра локация е. Надяваме се да намерим достатъчно работна ръка и да разраснем бизнеса и в този завод.

    Какво конкретно ще произвеждате в новия завод и за кой клиент?
    В Благоевград ще произвеждаме тапицерия за волани. Ще стартираме и допълнително производство – тапицерии за седалки. Калъфите за волани са продукт за Volkswagen, които ние доставяме за румънски клиент. Те ще монтират останалото съоръжение на волана, след което ще доставят готовия продукт на Volkswagen.

    Колко работни места планирате да откриете в новия завод?
    За проекта с калъфи за волани имаме нужда от 250 до 300 души. С допълнителното производство на тапицерии за седалки в завода могат да бъдат разкрити до 500-600 работни места през следващите две години.

    За плановете за заводите в Мусачево и Ихтиман и за проблема с недостига на работна ръка

    Колко служители имате в заводите в Мусачево и в Ихтиман и планирате ли да наемете още хора там?
    Заводите в Мусачево и Ихтиман вече са почти пълни. И в двата завода работят общо около 1500 души.
    Има много потенциал за работа в индустрията за автокомпоненти в България. Но един от най-големите проблеми е да се намерят достатъчно хора. За нас най-голямото предизвикателство тук е да намерим достатъчно работна ръка. Това е особено валидно тук в Мусачево. Имаме обучителен център, където сме склонни да обучаваме хора дори без никакви умения. Тук не става дума за космическа наука, работата при нас позволява хора и без умения да бъдат обучени, стига да имат желание за работа.
    При нас става дума основно за ръчен труд. Но понеже сме близо до София, много хора биха предпочели да работят в магазин или ресторант в столицата. Затова имаме повече успех в Ихтиман, вероятно защото е по-далеч от столицата. На това се надяваме и в Благоевград.

    Как плановете за въвеждане на дуално обучение могат да помогнат за адресиране на предизвикателството с недостатъчното кадри у нас?
    Имам диплома за инженер от Южна Африка, откъдето съм родом. Трябваше да уча една година, след което да направя половин година практически стаж в някоя компания. Едва след това можех да продължа със следването си. Този подход работи много добре в Южна Африка.

    Много компании у нас се оплакват от недостиг на кадри. Освен с обучението, което предлагате, какъв друг подход използвате за привличане на работна ръка?
    Опитваме се да предлагаме атрактивно възнаграждение, особено на инженерите и офис служителите. Но това не е единственият фактор, който мотивира хората. За съжаление аутомотив индустрията е много динамична, с много стрес. Понякога имаме висок процент напускащи, което не е добре. Макар че нивото е подобно на това в други компании. Нямам точния отговор как да задържим добрите служители.

    Какво произвеждате в заводите в Мусачево и Ихтиман и за кои клиенти?
    В Мусачево произвеждаме тапицерии за седалки за Audi – новия модел A5, както и за Mini Cooper. В Ихтиман почти 100% от производството е за Mini Cooper. Допреди около година имахме само един клиент – BMW. Сега успяхме да привлечем Audi и чрез румънския ни клиент TRW – Volkswagen. Стратегическата ни цел е да диверсифицираме клиентската и продуктовата ни база, за да не сме толкова зависими от един клиент.

    За потенциала на аутомотив индустрията в България и какво пречи на страната ни да привлече производител на автомобили

    Как оценявате потенциала на аутомотив индустрията в България?
    Има огромен потенциал. Има голям интерес да се произвеждат автокомпоненти в България. Предизвикателството е да се намери достатъчно работна ръка. Трябва да се направи повече, за да се привлекат българите, които са в чужбина. Пътувам често до Германия и Великобритания и се убеждавам, че българите са навсякъде. Те трябва да бъдат убедени да се върнат обратно и да им се предложи добра работа.

    Кои според Вас са основните пречки България да привлече автомобилопроизводител?
    До голяма степен това е въпрос на умения и опит. Според мен обаче България ще има по-голяма полза, ако доставя автокомпоненти на автомобилопроизводители, отколкото ако има производител на коли тук.

    Защо?
    Защото това ще доведе до откриването на повече работни места. Освен това ако имаш автомобилопроизводител тук, това не означава непременно, че той ще доведе със себе си други доставчици на компоненти.
    Ние доставяме тапицерии за седалки за Mini Cooper във Великобритания. Всеки ден изпращаме по два тира за Великобритания. Не е проблем да се доставя на толкова дълго разстояние.

    Как оценявате бизнес средата в България след 5 години на пазара у нас?
    Средата се подобрява. Опитът ни досега е много добър с всички държавни органи, с които сме работили. В началото ни предупреждаваха, че има много корупция, но досега не сме се сблъсквали с подобен проблем.
    Предимство е, че България е в ЕС и валутният курс е фиксиран към еврото. Румъния например няма фиксиран курс на валутата към еврото.
    Въпреки смените на правителствата, за последните пет години откакто съм тук, се виждат подобрения. Но ще е добре да има стабилно правителство през следващите пет години.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 6 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 7 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 8 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 11 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк