петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    7876 прочитания

    Да продаваш сандвичи или ноу-хау как се правят те – това са два различни бизнеса

    Франчайзодателите се увеличават с по 70% на година, казва Светослав Билярски – основател на Franchising.BG и организатор на Franchising Expo 2010
    18 ноември 2010, 05:45 a+ a- a

    Световният опит е доказал, че специализираните изложения за франчайзинг са най-ефективната форма за избор на нов франчайз бизнес. Изложението за нов бизнес Franchising Expo 2010 ще се проведе на 26 и 27 ноември в София, а HumanCapital.bg е медиен партньор.

    На Franchising Expo 2010 се очакват над 70 международни и български изложители и повече от 2000 посетители.  Изложението ще бъде съпроводено от конференцията „ФРАНЧАЙЗИНГ БИЗНЕС В БЪЛГАРИЯ”, в която ще участват световни франчайз специалисти и техни български колеги.

    За франчайзинга  в България, за стъпките, които трябва да предприемеш, ако искаш да стартираш бизнес, и за необходимите инвестиции разказа Светослав Билярски.


    Г-н Билярски, откога се прилага франчайзингът като бизнес модел в България?
    „Франчайзинг” е сравнително нова дума в България, но важното е, че става все по-популярна. Това е уникален и много перспективен начин за правене на бизнес. Благодарение на него всеки може да започне бизнес, използвайки реномирана марка и изпитан бизнес модел, като заплаща такса за това на франчайзодателя.

    В кои сектори този бизнес модел е най-разпространен?
    Франчайзи се развиват едва ли не във всички браншове, предлагащи стоки и услуги , но като че ли той е най-разпространен в хранителния бранш.

    Какво представлява франчайзингът и кои са сред най-популярните марки?

    Съществуват всевъзможни франчайзи – за химическо чистене, за консултантски услуги, обучение, медии… Сред най-екзотичните са тези за пест контрол и за детска занималня за подреждане на Lego.

    Кажете някои от най-популярните марки, които са франчайз?
    Всички знаят за McDonald’s, KFC, Subway. Сега в България влизат пицариите Dominoе`s, които също ще предлагат  франчайз. В България хората познават Happy Bar & Grill, „Еврофутбол”, „Форнети”, „Дон Домат”, „Адрес – недвижими имоти” и много други брандове. Част от очарованието на франчайза е, че влизайки в даден обект, потребителят не разбира, че той е в собственост на отделен предприемач, а го възприема като част от общата верига.

    Вие правите проучване за франчайз пазара в България. Има ли данни колко са заетите в този сектор и какви обороти генерира?
    Ние провеждаме проучване на франчайз пазара на България за втора поредна година. Данните от него ще бъдат представени по време на изложението Franchising Expo 2010. Това, което мога да споделя като тенденция, е, че през последните четири години има увеличение на франчайзодателите с по 70% на година.

    Как се отразява трудната икономическа ситуация през последните две години на този бизнес?
    Кризата на никого не се отразява добра. Точно затова тя се нарича „криза”, а не по някакъв друг, по-оптимистичен начин. Въпреки това, преструктурирането на икономиката води до това, че инвеститори от браншове, които не се развиват добре, се насочват към нови начинания. Например инвеститорите, които преди са работили в областта на недвижимите имоти, днес се насочват към нови начинания. Те разполагат със средства и бизнес опит, инициативни са, но не разполагат с технология.  Така че кризата се отразява положително на франчайзинга защото много предприемачи се насочват към него.

    Какво трябва да направи един предприемач, ако иска да вземе франчайз?
    Първото условие е да иска да го направи. Второто е да си даде ясна сметка с какви средства разполага. Най-голямата грешка е да инвестираш повече, отколкото можеш да си позволиш да загубиш.

    Как може да се вземе франчайз?

    След това трябва да прецени дали този бизнес е за него и дали самото занимание му харесва, защото наистина бизнесът е свързан с много работа. Изборът на конкретен франчайз идва след всичко това. Това, което съветваме кандидати за франчайз, е да проучат репутацията на франчайзодателя и да се срещнат с други франчайзополучатели. Така най-добре могат да проверят дали нещата, които му се обещават, ще се изпълняват след това. Много хубаво би било, но за жалост не се прави често, ако кандидатът поработи една седмица в съществуващ обект, за да усети реално дали този бизнес е за него.

    Каква е разликата между хората, които избират франчайз, и тези, които решават да стартират собствен бизнес?
    Основната разлика е в това, че франчайзополучателят трябва да е склонен да се раздели с част от собствената си независимост в името на сигурността, която му дава системата. Може би единственият недостатък на франчайзинг бизнесът е в това, че трябва да се съобразяваш с правилата. Ако си прекалено творчески настроен, креативен и искаш да правиш нещата по свой начин, може би франчайзингът не е подходящ модел за теб.

    Каква първоначална инвестиция е необходима?
    Инвестицията варира в широките рамки от 4 000 до 4 000 000 лева. Това, което ние наблюдаваме е, че има много силно търсене на бизнеси, които изискват между 10 000 –  15 000 лева.

    Каква първоначална инвестиция е необходима и как се определят месечните такси?

    Получаваме много  такива запитвания.  Световната, а и нашата практика показват, че възвращаемостта на инвестицията зависи от усилията, способностите и желанието на дадения кандидат, разбира се, и от обективната икономическа реалност, но върху нея все пак нямаме голям контрол.

    При франчайзингът се плащат и месечни такси. Как се определят те?
    Всяка франчайз система е структурирана по своеобразен начин, но в класическите форми франчайзополучателят заплаща първоначална франчайз такса. Тя е за правото да се ползва бранда, за обучението и за ексклузивитета върху дадена територия. След това има месечни  такси, които в повечето случаи са обвързани с оборота. Някои франчайз системи събират и малка такса за маркетингов фонд, който се използва за реклама на бранда.

    Какви са типичните проценти?
    Процентите варират според особеностите на бизнеса, маржа на печалба и нужната реклама. Например инвестициите за популяризиране на бързооборотните стоки са много по-големи в сравнение с други бизнеси, продукти и услуги. Но условно можем да кажем, че месечните такси варират между 3 и 8 процента.

    Какви са вашите очаквания за франчайз пазара в България?
    Българският франчайз пазар стартира от доста ниска база. В началото работехме с 60-80 франчайзодатели, а тази година те са близо 200. Тенденцията е все повече предприемачи с доказан бизнес модел да го развиват като франчайз и да го предлагат на други предприемачи. Това се случва и на другите пазари. Например в Унгария, която е сходна като история, територия и население, има над 500 франчайза. Това означава, че ние спокойно можем да очакваме до три години и в България франчайзите да бъдат около 500.

    Очаквания за франчайз пазара?

    Франчайзингът е необратим процес. Предприемачите сами виждат, че по света има много фирми, които са започнали преди 10-тина години и сега имат 400 заведения.  Освен това франчайзингът цивилизова бизнеса и помага да се структурират процесите. Много често към нас се обръщат предприемачи, които имат един или няколко обекта и бизнесът им е протекция на собственото им его. Ако до този момент човек е продавал сандвичи, а вече решава да продава ноу-хау за правене на сандвичи, той трябва да е наясно, че това са два абсолютно различни бизнеса. Предприемачите започват да си задават въпроса „Какво точно съм правил досега?”, „Това ли е най-добрият начин?” – всичко това им помага да структурират собствения си бизнес и да направят крачка към неговото окрупняване.

    Склонни ли са българските предприемачи да преотстъпят марката, за която са работили години наред, на други хора?
    Има предприемачи, които предпочитат да се въздържат от франчайз - за да не им „изцапа” някой марката. Повечето обаче, дори и да имат подобни страхове, добиват кураж, защото виждат, че това е начинът за правене на бизнес по света. Развиването на много клонове предполага, че няма как да имат личен контрол върху цялата верига и са склонни да възложат контрола на оперативния наръчник, който описва всички операции в бизнеса.

    В края на месеца ще се проведе за втора поредна година Franchising Expo. Какво да очакваме?
    Да, това е единственото изложение за нов бизнес в България и се провежда за втори път - на 26 и 27 ноември в НДК. Очакваме около 60-70 изложители. Те ще представят възможностите, които техните компании предоставят на предприемачите. Очакваме и над 2000 посетители. Освен изложението ще се проведе и съпътстваща конференция: „Франчайзинг бизнес в България”, на която ще има шестима лектори от чужбина. Всички те са практици от реномирани компании, които ще споделят как да изберем подходящ бизнес и как да го развиваме.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 10 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 15 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 16 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 16 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам