Какво е да правиш бизнес под чужда марка разказват Красимир Кръстенов – франчайзополучател на Subway, Ангел Стоянов - собственик на веригата „Дон Домат”, и Светослав Билярски - основател на Franchising.BG
Франчайзингът е най-успешният бизнес модел на съвременния свят. Той позволява на всеки да започне веднага собствен бизнес, като ползва марката и бизнес модела на доказала се франчайз верига. Франчайзингът превръща малкия бизнес в голям бизнес! Без него McDonald’s щеше да си остане едно кафе в Сан Бернардино, а KFC - лавка на гарата в Корбин, Тексас.
Според изследванията на Международната франчайзинг асоциация 82% от започналите бизнес със закупуване на франчайз продължават да са на пазара и след петата година. Със същото могат да се похвалят едва 20% от независимите нови фирми. В момента 40% от всички продажби на дребно в САЩ се реализират от франчайз обекти, като прогнозата е, че през 2035 над 50% от всички продукти и услуги в световен мащаб ще се продават на принципа на франчайзинга.
Каква е ситуацията в България попитахме Светослав Билярски, който е основател на Franchising.BG и организатор на Franchising Expo. За това как се стартира франчайзинг бизнес и кои са предимствата да използваш опита и името на доказала се марка, разговаряхме с Красимир Кръстенов – франчайзополучател на Subway. А собственикът на веригата „Дон Домат” Ангел Стоянов разказа на какви критерии трябва да отговарят желаещите да започнат собствен бизнес, какви инвестиции са необходими и как се определят месечните такси.
Светослав Билярски
Основател на Franchising.BG и организатор на Franchising Expo 2010:
Да продаваш сандвичи или ноу-хау как се правят те – това са два различни бизнеса
Световният опит е доказал, че специализираните изложения за франчайзинг са най-ефективната форма за избор на нов франчайз бизнес. Светослав Билярски е организатор на специализирано изложение за франчайзинг в България, което ще се проведе за втора поредна година. На Franchising Expo 2010 се очакват над 70 международни и български изложители и повече от 2000 посетители.
Ангел Стоянов
Собственик на верига „Дон Домат”:
Веригата се развива, без да нося финансов риск и да инвестирам във всяко заведение
Дон Домат съществува повече от 10 години. Веригата има 10 заведения, шест от които са франчайз.
Условия:
Такса: Първоначална такса: 100 000 лв. и Месечна такса: от 0 до 4%
или Първоначална такса: 30 000 лв. и Месечна такса: от 0 до 7%
Допълнителна инвестиция: 50 000 – 400 000 лв.
Срок на договора: 10 години
Красимир Кръстенов
Франчайзополучател на Subway:
Следването на правилата е гаранция за успех
Subway e световна франчайз верига, която има над 32 000 ресторанта в повече от 90 страни по света.
Условия:
Първоначална такса: 7500 евро, като 50% се възстановяват ако ресторантът отвори до 1 година от подписване на договора.
Месечна такса: 8% от оборота + 4,5 % за реклама
Допълнителна инвестиция: от 60 000 до 90 000 евро
Срок на договора: безсрочен