понеделник, 20 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9485 прочитания

    Франчайзингът в България?

    Какво е да правиш бизнес под чужда марка разказват Красимир Кръстенов – франчайзополучател на Subway, Ангел Стоянов - собственик на веригата „Дон Домат”, и Светослав Билярски - основател на Franchising.BG
    18 ноември 2010, 05:41 a+ a- a

    Франчайзингът е най-успешният бизнес модел на съвременния свят. Той позволява на всеки да започне веднага собствен бизнес, като ползва марката и бизнес модела на доказала се франчайз верига. Франчайзингът превръща малкия бизнес в голям бизнес! Без него McDonald’s щеше да си остане едно кафе в Сан Бернардино, а KFC - лавка на гарата в Корбин, Тексас.

    Според изследванията на Международната франчайзинг асоциация 82% от започналите бизнес със закупуване на франчайз продължават да са на пазара и след петата година. Със същото могат да се похвалят едва 20% от независимите нови фирми. В момента 40% от всички продажби на дребно в САЩ се реализират от франчайз обекти, като прогнозата е, че през 2035 над 50% от всички продукти и услуги в световен мащаб ще се продават на принципа на франчайзинга.

    Каква е ситуацията в България попитахме Светослав Билярски, който е основател на Franchising.BG и организатор на Franchising Expo. За това как се стартира франчайзинг бизнес и кои са предимствата да използваш опита и името на доказала се марка, разговаряхме с Красимир Кръстенов – франчайзополучател на Subway. А собственикът на веригата „Дон Домат” Ангел Стоянов разказа на какви критерии трябва да отговарят желаещите да започнат собствен бизнес, какви инвестиции са необходими и как се определят месечните такси.
     

    Светослав Билярски
    Основател на Franchising.BG и организатор на Franchising Expo 2010:

    Да продаваш сандвичи или ноу-хау как се правят те – това са два различни бизнеса

    Световният опит е доказал, че специализираните изложения за франчайзинг са най-ефективната форма за избор на нов франчайз бизнес. Светослав Билярски е организатор на специализирано изложение за франчайзинг в България, което  ще се проведе за втора поредна година. На Franchising Expo 2010 се очакват над 70 международни и български изложители и повече от 2000 посетители.


    Ангел Стоянов
    Собственик на верига „Дон Домат”:

    Веригата се развива, без да нося финансов риск и да инвестирам във всяко заведение

    Дон Домат съществува повече от 10 години. Веригата има 10 заведения, шест от които са франчайз.


    Условия:

    Такса: Първоначална такса: 100 000 лв. и Месечна такса: от 0 до 4%
    или      Първоначална такса: 30 000 лв. и Месечна такса: от 0 до 7%
    Допълнителна инвестиция: 50 000 – 400 000 лв.
    Срок на договора: 10 години

    Красимир Кръстенов
    Франчайзополучател на Subway:

    Следването на правилата е гаранция за успех

    Subway e световна франчайз верига, която има над 32 000 ресторанта в повече от 90 страни по света.



    Условия:

    Първоначална такса: 7500 евро, като 50% се възстановяват ако ресторантът отвори до 1 година от подписване на договора.
    Месечна такса: 8% от оборота + 4,5 % за реклама
    Допълнителна инвестиция: от 60 000 до 90 000 евро
    Срок на договора: безсрочен

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    ЕК заплаши да глоби Microsoft заради AI рискове в търсачката Bing
    Брюксел е разтревожен от рисковете от "халюцинации" и разпространението на deepfakes
    преди 9 часа
    БАН: Членството в еврозоната може да се отложи и след 2025
    Инфлацията постепенно ще намалява, но ще бъде по-висока от обичайната през предходното десетилетие
    преди 11 часа
    София Тех Парк ще е домакин на South East European Innovators Challenge
    Инициативата е на алианс от научно-технологични паркове в Югоизточна Европа
    преди 12 часа
    Нови 80 млн. лв. за заплати във висшето образование у нас
    Повишението ще обхване 33 държавни университети