четвъртък, 13 декември 2018  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    944 прочитания

    България успешно конкурира съседите си в привличането на нови компании за авточасти

    Нашата страна продължава да бъде атрактивна за компаниите в сектора на леките производства, отчитат от Cushman & Wakefield Forton
    05 декември 2018, 10:12 a+ a- a

    Навлизането на нови компании, пpoизвoдитeли oт aвтoмoбилния ceĸтop и леката промишленост, подсилва динамиката на пaзapa нa индycтpиaлни плoщи през последното тримесечие, показва докладът на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.

    България успява да привлича нови компании за производство на автомобилни части в условията на силна конкуренция със съседните държави, единствено благодарение на по-ниските оперативни разходи и наличните все още свободни ресурси на пазара на труда в определени региони в северната част на страната. 

    „Въпреки неподвластните на регламентите на европейското законодателство насърчителни мерки за привличане на инвеститори в Сърбия и Македония, както и значително по-мащабния и институционално развит пазар в Румъния, нашата страна успява да бъде конкурентоспособна за компаниите в сектора на леките производства. Ключови предимства са добрите възможности за оптимизиране на оперативните разходи, добрият им баланс с производителността на труда, развитата инфраструктура и не на последно място сравнително значимите свободни ресурси на пазара на труда в градовете с население около 100 хиляди души, основно в Северна България“, коментира  Владимир Гюрджиев, мениджър „Индустриални имоти и развитие на парцели“ в Cushman & Wakefield Forton.

    Това изказване се подкрепя от навлизането на немските компании Voss Automotive в Баховица, Ловешка област, Leoni в Плевен, както и на турския производител на кабели Sarkusuysan и белгийците Kreon, които избраха Шумен. Те са сред примерите за нови производствени бази в региона през последните месеци. Междувременно компанията за микроелектроника Melexis обяви планове да удвои производствените си площи в София. Разширение правят и Witte Automotive в Русе, където се планира и нов завод за автомобилни тапицерии.

    В сегмента на складовите проекти вече не може да се говори за недостиг на модерни площи, тъй като през 2018 година бяха въведени в експлоатация или започнати значителни обеми логистични сгради, се посочва още в доклада на Cushman & Wakefield Forton. 

    Също така поради факта, че няколко значими ползватели на този вид площи си изградиха собствени бази и освобождават заеманите сгради, на пазара излизат и допълнителни свободни квадратури. В резултат от тази активност делът на свободните площи (vacancy rate) е около 2.5%. Ако се вземат предвид и планираните за завършване проекти, през следващите месеци делът им ще надхвърли 5%.

    Тези нива са здравословни и говорят за узряване на дивелъпърите и инвеститорите в индустриалния сегмент, отбелязват от консултантската компания. Промяната ще стабилизира наемите на складови площи на 4-4.20 евро/кв. м. Това е положителна тенденция, защото ако поради дефицита в предлагането ръстът на цените на складови площи се беше запазил, средният наем щеше да надхвърли с повече от 25% нивата в Централна и Източна Европа и щеше да се отрази негативно на конкурентоспособността на България.

    С  новозавършени 23 900 кв. м през третото тримесечие пазарът на индустриални имоти е доминиран от активи за собствено ползване и строителство по поръчка (built-to-suit). Сред значимите завършени проекти през последните месеци са новата производствена и логистична база на Talar Foods в Индустриален Парк София Изток, както и собствената складова база на 3PL оператора Cargo Partner в района на НПЗ Искър.

    Въпреки засиления интерес от страна на институционални инвеститори и международни дивелъпъри към пазара на индустриални активи в България, през последната година са осъществени само епизодични сделки. Липсата на по-значими придобивания се дължи на сериозното разминаване между очакванията на купувачите и продавачите относно оценката на активите и доходността. 

    „Основната причина за това разминаване се крие в обстоятелството, че българският пазар е доминиран от местни дивелъпъри, които са изминали тежък път и се изнесли цялата тежест на кризата. Възрастта на проектите им е над 10 години, което означава, че изхарчените за тях средства са значителни и това обстоятелство мотивира собствениците да поддържат високи очаквания. От другата страна, заинтересованите да купуват инвеститори сравняват проектите в България с такива в Румъния, Чехия и Полша, където обемите са в пъти по-големи. В същото време на тези пазари има и значително по-сериозно предлагане на инвестиционен продукт и конкуренцията натиска ценовите очаквания и доходността надолу“, обясни Владимир Гюрджиев.

    След лекия спад на доходността в началото на годината, нивото ѝ се задържа на нива около 8.75% и се очаква да остане стабилно. Наемите на първокласни имоти са около 4 евро/кв. м в столицата. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    Папа Франциск ще посети България през май
    От 5 до 7 май той ще посети градовете София и Раковски
    преди 11 часа
    Столична община пусна електронен калкулатор за данъка на колите
    Чрез калкулатора всеки собственик на автомобил в София може да се ориентира какъв данък МПС дължи
    преди 12 часа
    Две трети от младите българи до 29 години живеят в пренаселени домакинства
    България е на второ място в ЕС по този показател
    преди 13 часа
    Тереза Мей оцеля при вота на недоверие
    Тя се зарече да реализира Brexit